10:53 11/09
Γερμανία: Αύξηση 12,2% στις πτωχεύσεις επιχειρήσεων το α' εξάμηνο του 2025
Τα τοπικά δικαστήρια κατέγραψαν συνολικά 12.009 πτωχεύσεις.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ανθεκτικότητα, ως προς το μέγεθος του κυκλοφοριακού όγκου, στους κεφαλαιακούς περιορισμούς και στην αβεβαιότητα που κυριάρχησε στην ελληνική οικονομία κατά την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εμφάνισαν οι πέντε οδικοί άξονες (Ολυμπία Οδός, Μορέας, Νέα Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) τμήμα των οποίων κατασκευάζεται ή αναβαθμίζεται.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία για το διάστημα Ιανουάριος-Νοέμβριος 2015 (συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2014) που παρουσιάζει σήμερα το Capital.gr, η κυκλοφορία στους πέντε αυτοκινητοδρόμους τείνει να εμφανίσει σημάδια σταθεροποίησης. Αναλυτικά, οι διελεύσεις οχημάτων (σε σχέση με τα αντίστοιχα διαστήματα του 2014):
-στον άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα (Μορέας) τον Ιούλιο μειώθηκαν 4,5%, ενώ τον Αύγουστο αυξήθηκαν σε ποσοστό της τάξης του 0,6%. Συνολικά, στο δεκάμηνο του 2015, είναι αυξημένες κατά 0,85%.
- στον άξονα Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), εμφάνισαν πτώση 3,7% αρχές του 2015 και το δίμηνο Ιούλιος -Αύγουστος που διαδέχτηκε τους κεφαλαιακούς ελέγχους υποχώρησαν περαιτέρω 4,70% και 0,50%, αντίστοιχα. Τους μήνες Σεπτέμβριο έως και Νοέμβριο αυξήθηκαν 1,79%.
-στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Πάτρα (Ολυμπία Οδός), εμφάνιζαν από την αρχή της χρονιάς οριακά αυξητική τάση, η οποία ανακόπηκε λόγω των κεφαλαιακών περιορισμών. Έτσι, τον Ιούλιο μειώθηκαν 3% και ειδικά στα φορτηγά οι διελεύσεις υποχώρησαν 14%. Ωστόσο, η κυκλοφορία ανακτήθηκε τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο, γεγονός που οι ειδικοί αποδίδουν στην εποχική μετατόπιση, λόγω δημοψηφίσματος και capital controls, των μετακινήσεων. Έτσι, τον Οκτώβριο ο κυκλοφοριακός όγκος αυξήθηκε κατά 1%, με το εννεάμηνο να παρουσιάζει οριακά θετικό πρόσημο.
-στο τμήμα ΠΑΘΕ από Αθήνα έως Σκάρφεια της Νέας Οδού, αυξήθηκαν 1,5%, ενώ το δύσκολο δίμηνο (Ιούλιος-Αύγουστος) που διαδέχθηκε τα capital controls μειώθηκαν 0,8%.
-στην Κεντρική Οδό (από Σκάρφεια έως Ράχες) το εννεάμηνο μειώθηκαν κατά 6%, με την υποχώρηση να ξεπερνά το 10% το δίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα.
Στη Βουλή προς ψήφιση οι τροποποιήσεις των συμβάσεων
Την ίδια στιγμή, σήμερα αναμένεται να ψηφίσει η Βουλή τις τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης του Μορέα και τον Ε-65.
Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου, το Δημόσιο, μέσω της καταβολής Πρόσθετης Επιδότησης Λειτουργίας (ΠΕΛ), αναλαμβάνει να παράσχει πρόσθετη χρηματοδοτική εγγύηση εάν και εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο. "Σύμφωνα με τις αναθεωρημένες προβλέψεις του κυκλοφοριακού μοντέλου οι τρέχουσες εκτιμήσεις για τα έσοδα του έργου είναι 53% χαμηλότερες από τη βασική πρόβλεψη και 41% χαμηλότερη από την περισσότερο συντηρητική χαμηλή πρόβλεψη των Δανειστών (LLC - Lenders Low Case). Ετσι δημιουργείται ένα χρηματοδοτικό κενό κατά τη διάρκεια της Περιόδου Επιδοτούμενης Λειτουργίας, και συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της περιόδου αποπληρωμής των δανείων (δηλαδή μέχρι τον Φεβρουάριο του 2033) της τάξης των περίπου 300 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι (...) ο Παραχωρησιούχος δεν είναι σε θέση να αποπληρώσει πλήρως το κεφάλαιο και τους τόκους των δανείων που δεσμεύτηκαν για το έργο” επισημαίνεται.
Η ΠΕΛ θα καταβληθεί μόνο για την αποπληρωμή των εμπορικών δανείων και των δανείων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε σχέση 1:1, στην έκταση που αυτά δεν καλύπτονται από τα έσοδα του Έργου. Η ΠΕΛ θα είναι περιορισμένη και σε κάθε περίπτωση δεν θα υπερβεί συνολικά ένα ποσό που ισοδυναμεί με 330 εκατ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές, δηλ. σχεδόν 168 εκατ. Ευρώ σε Καθαρή Τρέχουσα Αξία (NPV), η οποία αντιστοιχεί στο χρηματοδοτικό κενό της Περιόδου Επιδοτούμενης Λειτουργίας λαμβανομένων υπόψη και των δεικτών κάλυψης εξυπηρέτησης χρέους που απαιτείται από τους παρόχους του κυρίως δανείου (ΕΤΕπ και εμπορικές τράπεζες), σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Χρηματοοικονομικού Μοντέλου Επανεκκίνησης.
Συνεπώς, το όριο της Πρόσθετης Λειτουργικής Επιδότησης έχει οριστεί στα 330 εκατ. ευρώ, που αντανακλά την ελάχιστη αποδεκτή (από τους Δανειστές) υποστήριξη που ενδέχεται να κληθεί να παράσχει το Ελληνικό Δημόσιο, εφόσον και στην έκταση που τούτο απαιτηθεί. Εγγυάται επίσης προς τους Δανειστές την καταβολή από τους μετόχους του Παραχωρησιούχου ενός πρόσθετου ίδιου κεφαλαίου που θα ισοδυναμεί με 10 εκατ. ευρώ σε περίπτωση όπου ο Παραχωρησιούχος αποτύχει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του αναφορικά με τη λεγόμενη Αναβαλλόμενη Πρόσθετη Δεσμευτική Επένδυση.
Ο παραχωρησιούχος, μεταξύ άλλων, αναλαμβάνει να ολοκληρώσει το τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη και το τμήμα Τσακώνα-Καλαμάτα μέχρι τέλος Απριλίου του 2016 και κατ' ακολουθία όλο το έργο έως το τέλος Αυγούστου 2015.
Όσον αφορά τη σύμβαση παραχώρησης του Ε65, τα έσοδα του Δημοσίου ενισχύονται κατά 105 εκατ. ευρώ.
dimitris.delevegos@capital.gr