Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 07-Σεπ-2015 08:08

    SoS εκπέμπουν οι αστικές συγκοινωνίες

    SoS εκπέμπουν οι αστικές συγκοινωνίες
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Προ της κατάρρευσης βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, με το νέο κυβερνητικό σχήμα που θα προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου να καλείται να λύσει μία εξίσωση που η πρώην συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έκανε ακόμη πιο δύσκολη. Η εξίσωση έγινε δυσεπίλυτη μιας και κατά τους τελευταίους επτά μήνες, τα έξοδα στα αστικά μέσα μεταφοράς αυξήθηκαν, αναίτια, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν.

    Πώς αυξήθηκε το κόστος

    Εξάλλου, με δύο μόνον ενέργειές τους οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Γιώργος Κατρούγκαλος επιδείνωσαν δραματικά την κατάσταση στις συγκοινωνίες. Ο λόγος για το μέτρο της δωρεάν μετακίνησης τις εβδομάδες πριν και μετά το δημοψήφισμα που εκτιμάται ότι έχει προκαλέσει στο σύστημα αστικών συγκοινωνιών απώλεια εσόδων της τάξης των 10 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό δεν στηρίζεται παρά σε εκτιμήσεις, μιας και τόσο ο κ. Σπίρτζης όσο και η ηγεσία του ΟΑΣΑ αποφεύγουν επιμελώς να αναφερθούν με λεπτομέρειες στο ζήτημα.

    Επίσης, μέσα στο καλοκαίρι και ιδίως το διάστημα πριν από τον δεκαπενταύγουστο, οπότε η εκλογολογία ήταν έντονη, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προχώρησε στο διορισμό συνολικά 215 ατόμων. Πρόκειται για τους πρώην εργαζομένους της ΑΜΕΛ των οποίων οι συμβάσεις δεν είχαν ανανεωθεί ύστερα από το πόρισμα του Γεν. Επιθεωρητή Δημ.Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή. Και για το κόστος των συγκεκριμένων προσλήψεων στη ΣΤΑΣΥ οι κ.κ. Σπίρτζης και Κατρούγκαλος-που έσπευσαν να υλοποιήσουν την διακομματική τροπολογία του Δεκεμβρίου 2014 - όπως και η διοίκηση της εταιρείας τηρούν σιγήν ασυρμάτου.

    Τελικά όμως, τον λογαριασμό, όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν, μάλλον θα τον πληρώσουν οι χρήστες των μέσων αλλά και πολύ πιθανόν οι επαναπροσληφθέντες. Και αυτό διότι δεν είναι βέβαιο εάν θα είναι εξασφαλισμένη η μισθοδοσία τους στο διηνεκές ή εάν στην καλύτερη των περιπτώσεων απαιτηθεί κρατική οικονομική ενίσχυση. Βάσει, εξάλλου, της δημοσιευμένης τον περασμένο Ιούνιο έκθεσης του ΟΑΣΑ, ο οργανισμός απασχολεί συνολικά 7.949 άτομα τα οποία μετά τις προσλήψεις αυξάνονται σε περισσότερα από 8.150.

    Η ΣΤΑΣΥ το 2014 παρουσίασε ζημιές ύψους 44 εκατ. ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες ζημιές της ΟΣΥ ανέρχονται σε 21,3 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, η ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών εξαρτάται από το ύψος της επιδότησης που θα παράσχει το Δημόσιο.

    Παράλληλα, το φπα στα κόμιστρα αυξήθηκε από το 13% στο 23% και γι’αυτό, όπως και λόγω του μέτρου των δωρεάν μετακινήσεων, ο ΟΑΣΑ ζητάει επιδότηση, ενώ η αύξηση του κομίστρου  βρίσκεται προ των πυλών.

    Σε κακή κατάσταση ο στόλος

    Όλα αυτά χωρίς να ληφθεί υπόψη ότι ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών είναι σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση, ενώ υπολογίζεται ότι έως το τέλος του 2016 περίπου 500 λεωφορεία και τρόλεϊ θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία. Βέβαια, για την προμήθεια νέων –περίπου 300- οχημάτων απαιτείται η εκκίνηση της διαδικασίας ένταξης του έργου προμήθειας οχημάτων στο ΕΣΠΑ, η οποία ακόμη βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.

    Το μόνο ευχάριστο, όπως αναφέρουν όσοι παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στις συγκοινωνίες, είναι ότι σταδιακά από το 2016 θα εφαρμοστεί η αυτόματη μπάρα στους σταθμούς, το ηλεκτρονικό εισιτήριο και το σύστημα τηλεματικής που εκτιμάται ότι θα αυξήσει τον αριθμό των επιβατών.  Ωστόσο, μία από τις...παρενέργειες της "νέας εποχής" στις αστικές συγκοινωνίες είναι ότι θα μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των απασχολουμένων στην έκδοση και έλεγχο εισιτηρίων, τομέα δραστηριότητας στον οποίο τοποθετήθηκαν περίπου οι μισοί από τους 215 επαναπροσληφθέντες.

    Σε κάθε περίπτωση, η νέα κυβέρνηση θα έχει να διαχειριστεί μία ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση, δεδομένου ότι αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η αναδιάρθρωση του συστήματος αστικών συγκοινωνιών.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων