15:14 13/10
Μνημόνιο Συνεργασίας Ελλάδας-Ελβετίας για την ενίσχυση των διαδικασιών επιστροφών και την προστασία των ευάλωτων
Η νέα συμφωνία προβλέπει σημαντική χρηματοδότηση προγραμμάτων με ποσοστά κάλυψης έως και 100%.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 11:38
Της Δήμητρας Καδδά
Μπορεί η δημόσια συζήτηση για τις διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν χθες στην Αθήνα να κινείται γύρω από το νέο 3ο πακέτο με προαπαιτούμενα που ζητούν οι δανειστές, πριν από την εκταμίευση δόσης, αλλά και από τον τόπο των συναντήσεων, ωστόσο αυτή είναι η… ορατή πλευρά του παγόβουνου του 3ετούς μνημονίου που γράφεται πυρετωδώς.
Κάτω από τον "αφρό" βρίσκονται πολύ δύσκολες αποφάσεις για τα μέτρα – δημοσιονομικά και μεταρρυθμιστικά – που θα πρέπει να συμφωνηθούν και να διανεμηθούν μέσα στην 3ετία έως το καλοκαίρι του 2018. Και οι θεσμοί ζητούν απτές αποδείξεις άμεσα.
Ραντεβού για ΑΕΠ, δημοσιονομικό "κενό" και τράπεζες
Από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, άρχισαν από τις περίπου 10 σήμερα το πρωί σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, οι διαπραγματεύσεις κυβέρνησης και θεσμών.
Στο ΓΛΚ μετέβησαν περίπου 10 άτομα από τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών με βασικό αντικείμενο τη συλλογή στοιχείων για την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών. Εξάλλου, ραντεβού είναι σήμερα προγραμματισμένα και στο κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας που διαμένουν οι θεσμοί και έχει γίνει "φρούριο".
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές δεν αποκλείεται να υπάρξει και συνάντηση του ΥΠΟΙΚ Ευ. Τσακαλώτου με τους εκπροσώπους των θεσμών εάν αυτό ζητηθεί, μια συνάντηση που χαρακτηρίζεται ως εθιμοτυπικού χαρακτήρα.
Επί τάπητος ΑΕΠ και μέτρα
Στο μάτι του κυκλώνα εισέρχεται πρώτα η αποτίμηση της κατάστασης στις τράπεζες αλλά και της ύφεσης (υπολογίζεται αρχικά γύρω στο 2%-3% φέτος αντί για ανάπτυξη 0,5% προ κεφαλαιακών ελέγχων) και στη συνέχεια θα αποτιμηθούν οι επιπτώσεις της ύφεσης στα έσοδα και η ανάγκη για νέα – πρόσθετα – μέτρα.
Η Κυβέρνηση επιμένει ότι υπάρχει δεδομένος στόχος μόνο για 3,5% πλεόνασμα το 2018 και ότι φέτος δεν δεσμεύθηκε από την απόφαση της 12ης Ιουλίου για συγκεκριμένο στόχο πλεονάσματος. Δηλαδή η θέση της είναι ότι δεν ισχύει πλέον ο στόχος 1% του ΑΕΠ πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015 και ζητά να είναι οπισθοβαρής η δημοσιονομική προσαρμογή, να ξεκινήσει ουσιαστικά από το 2016.
Ωστόσο, όπως παραδέχονται κυβερνητικές πηγές, μία απόφαση να μην ληφθούν μέτρα πέρα από αυτά της συμφωνίας μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε πρωτογενές έλλειμμα φέτος, το οποίο μένει να φανεί αν θα δεχθούν οι "θεσμοί".
Οι δανειστές από την πλευρά τους θα πρέπει να συμφωνήσουν όχι μόνο με την Αθήνα, αλλά και… μεταξύ τους για τις προβλέψεις τους. Να υπάρξει δηλαδή συμφωνία στην κατανομή των μέτρων φέτος και τα επόμενα χρόνια για να υιοθετήσει η κυβέρνηση στη συνέχεια τα μέτρα σε συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2015- 2016 αλλά και σε νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα έως το 2019.
Πίεση για νέα προαπαιτούμενα
Η κυβέρνηση από την πλευρά της παραδέχθηκε και χθες μετά από συντονιστική σύσκεψη για τις διαπραγματεύσεις ότι θα φέρει μετά τη συμφωνία τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό και το μεσοπρόθεσμο προς ψήφιση στη Βουλή.
Ωστόσο, πιέζεται και δημοσίως (δια στόματος χθες της Εκπροσώπου της Κομισιόν, Μίνα Αντρέεβα) να φέρει νέο πακέτο με προαπαιτούμενα πριν την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Μάλιστα κράτη μέλη φέρεται να ζητούν προαπαιτούμενα όχι μόνο μετά αλλά και πριν την επικύρωση από κοινοβούλια κρατών – μελών της επί της αρχής συμφωνία.
Η θέση της Ελλάδας είναι όπως δήλωσε χθες και ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος ότι επιμένει στο γράμμα της συμφωνίας της 12ης Ιουλίου που δεν προβλέπει τέτοιο νέο "πακέτο".
Συγκοινωνούντα δοχεία
Μόνο που όπως εξηγούν αρμόδια στελέχη, όταν ζητάς να μην ληφθούν νέα δημοσιονομικά μέτρα (κάτι που αυτή τη περίοδο φαίνεται να αποδέχεται και το ΔΝΤ) τότε προκύπτουν συνήθως ανταλλάγματα. Και σε αυτή την περίπτωση το αντάλλαγμα είναι οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα.
Και στο παραπάνω "παγόβουνο" από κρίσιμες αποφάσεις προστίθενται οι δεσμεύσεις της 12ης Ιουλίου για μέτρα που θα αντισταθμίζουν τις μονομερείς ενέργειες του 2ου εξαμήνου, που θα εξισορροπούν τις αποφάσεις του ΣτΕ το 2012 αλλά και σημαντικά "δομικά" μέτρα όπως η δημιουργία του πανίσχυρου ταμείου ιδιωτικοποιήσεων με "προίκα" 50 δισ. ευρώ.
Και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν επιτυχώς μέσα στις επόμενες ημέρες για να γίνει εφικτή η έγκριση της "επί της των διαπραγματεύσεων που ξεκίνησαν χθες με τους δανειστές.
Σχέδιο "Β"
Με μεγάλο αντίπαλο το χρόνο, παραμένει στο τραπέζι το εναλλακτικό σχέδιο πληρωμής των 3,2 δισ. ευρώ προς την ΕΚΤ στις 20 Αυγούστου όχι από το νέο δάνειο του ESM αλλά από νέα – δεύτερη – ενδιάμεση χρηματοδότηση από τον EFSM. Μόνο που το ταμείο αυτό (απαιτείται μέσω απλής πλειοψηφίας έγκριση του Ecofin) για να δώσει τα 6 δισ ευρώ που έχει διαθέσιμα ζητά βάσει του καταστατικού και εγγυήσεις αλλά και πακέτο με προαπαιτούμενα.
Αυγατίζει ο λογαριασμός του δανείου
Πληροφορίες δεν αποκλείουν ο τελικός λογαριασμός των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας για την τριετία να ξεπεράσει τα 90 δισ. ευρώ έναντι 86 δισ. ευρώ πυο ανέφερε η απόφαση της 12ης Ιουλίου. Αυτό έχει σχέση, αναφέρουν, με την αποτίμηση της ζημίας στις τράπεζες αλλά και με την πεποίθηση ότι τα δημοσιονομικά πλεονάσματα θα είναι τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια, χαμηλότερα.
Από το ποσό αυτό η Ελλάδα ζητά εμπροσθοβαρώς όχι μόνο χρηματοδότηση για τις λήξεις των πρώτων μηνών (τον Σεπτέμβριο λήγουν δόσεις προς το ΔΝΤ) αλλά και χρήματα για την αποπληρωμή μέρους των οφειλών προς ιδιώτες που χθες προσδιοριζόταν από στέλεχος της κυβέρνησης σε 4 δισ. ευρώ.
Από χθες η διαπραγμάτευση ξεκίνησε σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων με κυβερνητικές πηγές να κάνουν λόγο για "αναγνωριστική" επαφή που από σήμερα εκτείνεται σε πολλά επίπεδα. Χθες, στην σύσκεψη του οικονομικού επιτελείου για τον τελικό συντονισμό σε επίπεδο ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής) έγινε συντονισμός των διαπραγματεύσεων. Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν ότι τα τεχνικά κλιμάκια θα λειτουργούν παράλληλα με αρκετές ομάδες εργασίας που θα αφορούν στα δημοσιονομικά, στο συνταξιοδοτικό, στα εργασιακά, στις αγορές προϊόντων και σε άλλα πεδία.
Αναμένεται και η έλευση στην Αθήνα των επικεφαλής των θεσμών με.. ανανεωμένη σύνθεση από πλευράς ΔΝΤ και ΕΚΤ. Πλέον η "τετράδα" των επικεφαλής απαρτίζεται από τον Ντέκλαν Κοστέλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον Ράσμους Ρέφερ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, την Ντέλια Βελκουλέσκου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και τον Νικόλα Τζαμαριόλι, του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Εκκρεμεί και το ζήτημα επαφών των επικεφαλής με κάποιους υπουργούς.
"Προχωράμε με οργανωμένο τρόπο και ελπίζουμε να πάνε όλα καλά στο τέλος", δήλωσε χθες ο ΥΠΟΙΚ. Η επιτροπή μέσω της εκπροσώπου της δήλωσε χθες ότι οι επικεφαλής διαπραγματευτές θα βρίσκονται στην Αθήνα το αργότερο μέχρι την Πέμπτη.
Μικρά περιθώρια ελιγμών
Χθες ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, έκανε λόγο για περιθώρια στην διαπραγμάτευση, που πρέπει να εξαντληθούν ώστε η συμφωνία να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο βιώσιμη. Μίλησε συγκεκριμένα για τα εργασιακά, την σταδιακή εφαρμογή των αγροτικών μέτρων, τα ισοδύναμα στο ασφαλιστικό και στις ιδιωτικοποιήσεις.
Προανήγγειλε και πολιτικές πρωτοβουλίες, σε τομείς που δεν συνδέονται με την διαπραγμάτευση και αποτυπώνουν το στίγμα της αριστεράς αναφέροντας την φοροδιαφυγή, την διαφθορά, τις μεταρρυθμίσεις στην Δημόσια Διοίκηση και τον θεσμικό εκσυγχρονισμό.
Ωστόσο, το ΔΝΤ σε έκθεσή του για την ευρωζώνη έδωσε ένα δείγμα… γραφής για τις προθέσεις του που κινούνται σε άλλη κατεύθυνση. Για την Ελλάδα αναφέρει ότι δεν πρέπει να υπάρξει οπισθοδρόμηση στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας λέγοντας ότι ο κατώτατος μισθός ακόμα και σήμερα συνεχίζει με βάση το κατά κεφαλήν ΑΕΠ να είναι υψηλότερος των χωρών της ΕΕ.
Συνέστησε διατήρηση και των χαμηλότερων κατώτατων στους νέους, νέο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και αναμόρφωση του συστήματος αδειοδότησης. Αναφέρει μάλιστα ότι οι εξελίξεις στην Ελλάδα παραμένουν ένας σημαντικός κίνδυνος για την ευρωζώνη, αν και η ΕΚΤ έχει πλέον τα εφόδια για να περιορίσει μια άμεση μετάδοση της κρίσης από την Ελλάδα.