09:54 09/09
Real Estate Crowdfunding: Η νέα εποχή επενδύσεων στην αγορά ακινήτων
Η παγκόσμια αγορά Real Estate CrowdFunding γνωρίζει μεγάλη άνθηση, με τα μοντέλα να δείχνουν υπερδιπλασιασμό των κεφαλαίων που αναμένεται να επενδυθούν μέχρι το 2032.
Για τους λάτρεις των αριθμών η ακτοπλοΐα προσφέρεται πλέον για ασκήσεις και προχωρημένα μαθηματικά, καθώς μέσα από την ανάλυση των ποσοστών θα μπορούσε κανείς να αναζητήσει την άκρη του τούνελ.
Η ακτοπλοΐα όμως δεν παύει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, μιας ναυτιλίας που με τη σειρά της έχει αποδείξει ιστορικά πως είναι μια υπόθεση πρώτα προσώπων και μετά αριθμών. Ίσως μάλιστα η ελληνική ναυτιλία να είναι και η μοναδική ναυτιλία του πλανήτη στην οποία τα πρόσωπα είναι εκείνα που διαδραματίζουν τον κυρίαρχο ρόλο. Πρόσωπα τα οποία ανέκαθεν αναζητούσαν ζωτικό χώρο, μια διαδικασία μέσα από την οποία έφτασαν να ελέγχουν εδώ και μια 20ετία περίπου τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του πλανήτη, κυριολεκτικά χωρίς να το καταλάβουν.
Ωστόσο η ελληνική ακτοπλοΐα δεν υπήρξε πάντα το μήλον της έριδος, ούτε η πολύφερνη νύφη, όπως εμφανίζεται σήμερα. Επί σειρά δεκαετιών ήταν το "χαμίνι" της λαμπερής ελληνικής ναυτιλίας.
Η τελευταία κίνηση του Περικλή Παναγόπουλου να αποκτήσει ποσοστό άνω του 20% του συνόλου των Μινωικών Γραμμών, αρκεί για να πεισθούν πολλοί ότι η ακτοπλοΐα εξακολουθεί να κρύβει συγκινήσεις που όλοι πίστευαν πως έχει απολέσει εδώ και πολύ καιρό.
Από εδώ και πέρα αναμένεται να δούμε πακέτα να πηγαίνουν και να έρχονται σε όλο το εύρος της ακτοπλοΐας μέχρι να αποκτηθούν οι πρέπουσες ισορροπίες που θα ανάψουν το πράσινο φως για μια νέα κούρσα εκσυγχρονισμού στο κλάδο.
Το μεγάλο ερώτημα φυσικά εξακολουθεί να παραμένει το ποια είναι τα πραγματικά όρια και οι αντοχές της ελληνικής ακτοπλοΐας. Και αυτό γιατί οι προορισμοί, κερδοφόροι και μη, είναι πλέον συγκεκριμένοι, όπως συγκεκριμένος είναι και ο αριθμός των επιβατών που διακινούνται ετησίως από και προς τα νησιά του Αιγαίου και της Κρήτης.
Συνεπώς το βλέμμα όλων θα στραφεί στο επίπεδο του management που θα καταφέρουν να επιτύχουν οι εταιρείες του κλάδου και όπως ήδη έχουμε αναφέρει, από εδώ και πέρα τα πρόσωπα θα είναι εκείνα που θα σηκώσουν το βάρος της όποιας επιτυχίας ή αποτυχίας και όχι τα νούμερα.
Περικλής Παναγόπουλος
Το 1998 ο Περικλής Παναγόπουλος σε συνέντευξή του στο "Βήμα της Κυριακής" είχε αναφερθεί στα στοιχεία εκείνα που κατά τη γνώμη του πρέπει να χαρακτηρίζουν ένα σύγχρονο management. "Η εντιμότητα", είχε πει, "είναι το καλύτερο όπλο για να αντεπεξέλθεις έστω και μέσα σε έναν κόσμο που δεν το αισθάνεται. Ιδίως σε αυτόν. Θα προοδεύσεις ακόμη περισσότερο αν είσαι έντιμος. Στην αρχή μπορεί να σε βλέπουν με δυσπιστία, αλλά εσύ θα κοιμάσαι ήσυχος, θα εμπνέεις εμπιστοσύνη, θα έχεις απόλυτη κατανόηση και θα είσαι δακτυλοδεικτούμενος".
Εννέα χρόνια αργότερα, το 2007, και συγκεκριμένα λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της απόκτησης επιπλέον ποσοστού των Μινωικών Γραμμών, ο κ. Παναγόπουλος απευθυνόμενος στους μετόχους της κρητικής εταιρείας τόνισε ότι τίποτε δεν πρόκειται να αλλάξει σε ό,τι αφορά την πορεία και τους στόχους της εταιρείας. "Οι μικροί μέτοχοι", είπε, "είναι όπως και εμείς. Μέτοχοι των Μινωικών Γραμμών".
Ο Πρόεδρος του Ομίλου Attica είναι ειλικρινής αναφορικά με τις προθέσεις του και τις σκέψεις του για την κρητική εταιρεία. Στόχος του είναι να πάει η εταιρεία μπροστά και εκκινεί τη σκέψη του από την παραδοχή ότι παρόμοιος είναι και ο στόχος όλων των μετόχων των Μινωικών Γραμμών.
Υπό αυτό το πρίσμα και εφόσον η στόχευση είναι κοινή, ούτε οι μικροί μέτοχοι πρέπει να τον φοβούνται, αλλά ούτε και εκείνος θα αναγκασθεί να διαφοροποιηθεί.
Απογοήτευση στο Ηράκλειο
Οι περισσότεροι μέτοχοι της εταιρείας, όμως, είναι απογοητευμένοι από τις εξελίξεις και δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για την επόμενη μέρα, χωρίς να περνά από το μυαλό τους ότι ένα μερίδιο ευθύνης για την τροπή που πήραν τα πράγματα, αναλογεί και σε αυτούς.
Προασπίστηκαν με σθένος την εμβληματικότητα των Μινωικών Γραμμών και περιχαρακώθηκαν πίσω από τον τοπικό χαρακτήρα της εταιρείας, παραγνωρίζοντας ότι το 2007 δεν είναι 1997 και πως μέσα σε αυτή τη δεκαετία έχουν αλλάξει πολλά.
Έφθασαν μάλιστα στο σημείο να χαρακτηρίζουν, στις κατ΄ιδίαν συζητήσεις τους, "δούρειους ίππους" ιστορικά στελέχη της κρητικής εταιρείας που διατύπωναν αντίθετη άποψη και πίεζαν για περισσότερη εξωστρέφεια.
Στο μυαλό των περισσοτέρων που ενίσχυαν εκείνους που ύψωναν τα τείχη με τον έξω κόσμο στροβίλιζε στο μυαλό τους η ιδέα πως ο Περικλής Παναγόπουλος δε ξεχνά και πως όλα τούτα που συμβαίνουν δεν είναι τίποτε άλλο παρά μόνον "ένα πιάτο που θα έπρεπε να φάνε κρύο".
Αυτό που κατά την άποψη τους δεν ξέχασε ο Περικλής Παναγόπουλος είναι το ότι οι Κρητικοί δεν του επέτρεψαν ποτέ να δρομολογήσει πλοίο Superfast στη Κρήτη.
Όταν μάλιστα το επεδίωξε, στο πλαίσιο μια επίδειξης δυνάμεων προκειμένου να καταδείξει το πόσο γρηγορότερο θα μπορούσε να είναι ένα ταξίδι στη Κρήτη από τα ταξίδια που πραγματοποιούσαν τα πλοία των Μινωικών και της ΑΝΕΚ την εποχή εκείνη, οι λιμενικές αρχές με διάφορα τερτίπια εξανάγκασαν το πλοίο του να
περιμένει στη ράδα του λιμανιού αρκετή ώρα, μόνο και μόνο για να μη καταρριφθεί το ρεκόρ του ταξιδιού.
Μετά εμφανίστηκε η Blue Star στη Κρήτη, η οποία ουδέποτε κατάφερε να διεκδικήσει ένα σοβαρό μερίδιο από τη μεταφορά των αγαθών του νησιού και έτσι περιορίστηκε στη μεταφορά προσώπων. Μόνο με τους επιβάτες, όμως, και χωρίς τις νταλίκες στην Κρήτη δεν κάνεις προκοπή και έτσι λίγο καιρό αργότερα η Blue Star αναγκάσθηκε να αποσύρει το πλοίο της.
Κατάφερε, όμως, να τρομάξει τους Κρητικούς οι οποίοι πείσθηκαν ότι μπορεί αυτή την φορά να τα κατάφεραν, αλλά την επόμενη ίσως να μην ήταν τόσο τυχεροί. Έτσι, απέσυραν σύγχρονες μονάδες τους από τις γραμμές της Ιταλίας και τις μετέφεραν στις γραμμές της Κρήτης, θέλοντας με τον τρόπο αυτό να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα μια νέας εμφάνισης ενός καινούριου επίδοξου διεκδικητή της κρητικής πίτας.
Τελικά δεν άντεξαν την πολιορκία μιας δεκαπενταετίας και πλέον από τον Περικλή Παναγόπουλου και τώρα θα πρέπει να διαπραγματευτούν μαζί του επί ίσοις όροις και ίσως μάλιστα υποχρεωθούν να συμφωνήσουν μαζί του σε πολλά θέματα που μέχρι τώρα ήταν ταμπού και δεν τα ακουμπούσε κανείς.
Σε κάθε περίπτωση όμως η συμμετοχή του Περικλή Παναγόπουλου ενισχύει περαιτέρω το προφίλ της κρητικής εταιρείας και την κάνει περισσότερο θελκτική, προκαλώντας ένα νέο ενδιαφέρον για τα ακτοπλοϊκά πράγματα της χώρας μας.