Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 31-Ιαν-2007 08:50

    Υπεγράφη η σύμβαση για τον άξονα Κόρινθος–Τρίπολη–Καλαμάτα (upd)

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Υπεγράφη  σήμερα το μεσημέρι ένα ακόμη μεγάλο συγχρηματοδοτούμενο οδικό έργο, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα που περιλαμβάνει και τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη.

    Πρόκειται για μία επένδυση συνολικού ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ, την οποία διεκδίκησε και ανέλαβε η κοινοπραξία των εταιρειών Ελληνική Τεχνοδομική (73,4%) – Παντεχνική (13,3%) – Intracom (13,3%). Η σύμβαση αφορά αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 205 χλμ. Από το 1 δισ. ευρώ της επένδυσης, η κρατική χρηματοδότηση θα καλύψει περίπου 330 εκατ. ευρώ. Το κατασκευαστικό κόστος εκτιμάται σε 844 εκατ. ευρώ και η περίοδος κατασκευής θα είναι 4,5 χρόνια. Η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και η εκμετάλλευση (είσπραξη) των διοδίων από τον ανάδοχο θα ξεκινήσει τέσσερις μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Οι εκτιμήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας κάνουν λόγο για προσδοκώμενη ονομαστική απόδοση κοντά στο 10%.

    Μένει να φανεί αν μετά την υπογραφή της σύμβασης θα υπάρξει αλλαγή της αναδόχου κοινοπραξίας. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει (σε σχετικό ρεπορτάζ και στις 22/01/2007), στο πλαίσιο ευρύτερης συμφωνίας του ομίλου της Ελληνικής Τεχνοδομικής με τον όμιλο J&P Άβαξ, υπάρχει εδώ και καιρό πρόβλεψη για συνεργασία στις συμβάσεις παραχώρησης, η οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση θα είναι αποτέλεσμα ενδεχόμενης μείωσης (ή και ολικής αποχώρησης) του ποσοστού συμμετοχής της ιταλικής Impregilo στην κοινοπραξία.

    Τι θα γίνει με τα διόδια

    Στα επίπεδα των 2 ευρώ θα διατηρηθούν μέχρι τον Ιούλιο τα διόδια από την Κόρινθο έως την Τρίπολη ενώ από τον Ιούλιο έως τα τέλη του 2009 θα αυξηθούν στα 2,5 ευρώ για να φτάσουν στα 4 ευρώ από το 2010 και μετά. Αντίστοιχο ποσό θα καταβάλλεται ως διόδια στο τμήμα Τρίπολη – Καλαμάτα.

    Δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ

    Σχετικά με την υπογραφή της σύμβασης ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς δήλωσε: "Σήμερα, υπογράφουμε την τρίτη κατά σειρά Σύμβαση Παραχώρησης για ένα μεγάλο και σημαντικό έργο : τον Οδικό Άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη που από εδώ και πέρα θα ονομάζουμε "Ανατολική Οδό Πελοποννήσου".  Ένα ακόμα μεγάλο οδικό έργο αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Μέχρι τέλη Φεβρουαρίου η Σύμβαση θα κατατεθεί στην Βουλή και το έργο θα αρχίσει να κατασκευάζεται από τον Μάιο. Η σημερινή μέρα είναι πολύ σημαντική για την Πελοπόννησο αλλά και το ΥΠΕΧΩΔΕ.

    Το πρόγραμμα "Δρόμοι Ανάπτυξης" του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα κατασκευής έργων οδοποιίας στην Ευρώπη με Συμβάσεις Παραχώρησης, με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 8 δισ. ευρώ. Ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα επενδυτικό πρόγραμμα, που θα αξιοποιήσει ιδιωτικά κεφάλαια περίπου 6 δισ. ευρώ. Μέχρι σήμερα, έξι (6) από τα μεγαλύτερα έργα που έγιναν ποτέ στη χώρα, έχουν μπει στην τελική ευθεία για την κατασκευή τους. Συγκεκριμένα:

    Το σημερινό έργο είναι το τρίτο μεγάλο έργο που θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης, του οποίου υπογράφουμε τη σύμβαση. Θυμίζω ότι υπογράψαμε και καταθέσαμε στη Βουλή προς κύρωση τη σύμβαση για την Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης και, επίσης, υπογράψαμε τη σύμβαση για την Ιόνια Οδό.


    Ταυτόχρονα, είμαστε στο τελικό στάδιο για την υπογραφή το Μάρτιο της σύμβασης του Οδικού Άξονα Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας, αλλά και του Οδικού Άξονα Κεντρικής Ελλάδας. Και βέβαια, τον επόμενο μήνα αναδεικνύουμε ανάδοχο στο μεγαλύτερο από τα μεγάλα έργα, στον οδικό άξονα Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, για τον οποίο η κατάθεση των προσφορών έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο.


    Ειδικότερα για την Ανατολική Οδό Πελοποννήσου (οδικό άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο- Σπάρτη) θέλω να τονίσω ότι είναι ένα έργο εξαιρετικής σημασίας, το οποίο η Πελοπόννησος το περιμένει εδώ και δεκαετίες. Ένας νέος κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών που αναμένεται να βελτιώσει θεαματικά τις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής.


    Η Ανατολική Οδός Πελοποννήσου ως έργο παραχώρησης έχει συνολικό μήκος 205 χλμ. με 26 ανισόπεδους κόμβους και περιλαμβάνει :


    α) τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα 158 χλμ.

    β) τον αυτοκινητόδρομο Λεύκτρο - Σπάρτη 47 χλμ


    Όπως γνωρίζετε, το Μάρτιο του 2004 παραλάβαμε το διαγωνισμό για το έργο σε νηπιακό στάδιο. Είχε γίνει προεπιλογή των Ομίλων και μάλιστα κατά ανορθόδοξο τρόπο, αφού δεν είχαν γίνει ούτε στοιχειώδεις μελέτες που θα καθόριζαν με ανεκτή προσέγγιση, έστω, το φυσικό αντικείμενο. Χρειάστηκε η εντατική προσπάθεια των αρμόδιων υπηρεσιών, της πολιτικής ηγεσίας, των μελετητών και συμβούλων, να εκπονηθούν από τον Απρίλιο του 2004 και μετά όλες αναγκαίες μελέτες οδοποιίας, περιβαλλοντικές, γεωλογικές και να συνταχθούν τα τελικά τεύχη δημοπράτησης.


    Ένα πλήθος μελετητών (οδοποιοί, περιβαλλοντολόγοι, συγκοινωνιολόγοι, γεωλόγοι κ.α.) έκαναν μαζί με τα στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ μία γιγάντια προσπάθεια για να ολοκληρωθούν οι μελέτες. Οι όμιλοι κατέθεσαν τις τελικές προσφορές τους στις 10 Φεβρουαρίου 2006. Στις 8 Μαΐου αναδείχθηκε ο προσωρινός ανάδοχος και σήμερα υπογράψαμε τη σύμβαση.


    Για το διαγωνισμό, είχαν προεπιλεγεί 3 όμιλοι οι οποίοι εκλήθησαν να καταθέσουν προσφορές. Τελικά κατάθεσαν προσφορές οι 2 όμιλοι: ο όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ και ο όμιλος ΜΩΡΕΑΣ.Η διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου βασίζεται σε μία σειρά κριτηρίων, προκαθορισμένου βάρους το καθένα, τα οποία ήταν όλα γνωστά στους διαγωνιζόμενους προ της καταθέσεως των προσφορών τους. Παρουσία των διαγωνιζομένων, άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές, και εφαρμόστηκε ο αλγόριθμος αξιολόγησης, ο οποίος ήταν επίσης γνωστός στους διαγωνιζόμενους προ της καταθέσεως των προσφορών τους και αναδείχθηκε ο ανάδοχος.

    Βάσει των προσφορών, ανάδοχος του έργου, με την πλέον συμφέρουσα για το ελληνικό δημόσιο οικονομική προσφορά, αναδείχθηκε ο Όμιλος ΜΩΡΕΑΣ στον οποίο συμμετέχουν οι εταιρείες : ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ Α.Ε., IMPREGILO SpA., ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε.

    Βάσει της προσφοράς του αναδόχου το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,044 δις ευρώ. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου είναι 330 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα μισά θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Επισημάνω ότι σήμερα υπογράφηκαν μεταξύ του παραχωρησιούχου και τραπεζών 30 δανειακές συμβάσεις, το οποίο σημαίνει ότι είναι εξασφαλισμένη από σήμερα η χρηματοδότηση του έργου. Και μάλιστα, σημειώνω ότι δεν θα υπάρχει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στα έργα που κατασκευάστηκαν παλαιότερα με συμβάσεις παραχώρησης. Στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου περιλαμβάνονται και η λειτουργία και συντήρηση των παραπάνω δρόμων, έναντι είσπραξης διοδίων.

    Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων που περιλαμβάνονται στην σύμβαση παραχώρησης είναι 54 μήνες (στοιχείο της προσφοράς).

    Παράλληλα, όμως, προβλέπονται ενδιάμεσες αποκλειστικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση τμημάτων του έργου ως ακολούθως:

    * Πρώτη προθεσμία 24 μηνών, από την έναρξη της παραχώρησης,

    πρώτον
    για την ολοκλήρωση ανακατασκευής και βελτίωσης του τμήματος Κόρινθος – Τρίπολη και

    δεύτερον για τηνκατασκευή του νέου κλάδου της σήραγγας Αρτεμισίου και την κατασκευή του τμήματος Τρίπολη Αθήναιο

     


    * Δεύτερη προθεσμία 40 μηνών, από την έναρξη της παραχώρησης, για την κατασκευή του τμήματος Τσακώνα – Καλαμάτα


    * Τρίτη προθεσμία 54 μηνών για την ολοκλήρωση του έργου και κατασκευή και του τμήματος Λεύκτρο- Σπάρτη.



    Κ. Λάμπρου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ