Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Δεκ-2014 08:47

    Φρένο και αβεβαιότητα για αποκρατικοποιήσεις – παραχωρήσεις

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Οι ραγδαίες εξελίξεις με την επίσπευση της προεδρικής εκλογής και στο βάθος οι πρόωρες εκλογές – με τα σημερινά δεδομένα – να φαντάζουν πιο πιθανές από ποτέ, διαφοροποιούν τα δεδομένα στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων. Η πιο … αισιόδοξη άποψη μιλά για προσωρινό φρένο ή αναστολή, καθώς είναι πρακτικά αδύνατο να προχωρήσει οτιδήποτε όταν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα σε λιγότερο από 20 μέρες θα ξέρουμε εάν παρατείνεται η κυβερνητική θητεία ή όχι.

    Αυτό ισχύει ακόμη και για σχεδόν έτοιμους διαγωνισμούς, όπως αυτός του ΑΔΜΗΕ, για τον οποίο η ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε οριστεί αρχές Δεκεμβρίου και μετατέθηκε για αρχές Ιανουαρίου. Οι συμμετέχοντες γνωρίζουν ότι με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η όλη διαδικασία βρίσκεται στον αέρα. Πάντως το θετικό μήνυμα που εκπέμπεται είναι ότι σε περίπτωση που ξεκαθαρίσει το τοπίο, το ενδιαφέρον δεν έχει αποσυρθεί και ο διαγωνισμός θα προχωρήσει. Το ίδιο ισχύει και για τις ακόμη πιο αβέβαιες και σύνθετες αποκρατικοποιήσεις της μικρής ΔΕΗ και του στρατηγικού στη μητρική ΔΕΗ, που ούτως ή άλλως τελούν υπό την αίρεση της εξάντλησης της κανονικής κυβερνητικής θητείας.

    Πάγος μπαίνει και στο κομμάτι των παραχωρήσεων, όπως διεφάνη από την παράταση που δόθηκε σε ένα από τα πιο μεγάλα έργα, αυτό του αεροδρομίου στο Καστέλι, για το οποίο η προθεσμία κατάθεσης προσφορών ήταν στις 16 Δεκεμβρίου. 

    Σε φάση αβεβαιότητας επίσης οδηγείται και η πώληση του ΟΛΠ, παρότι οι διεργασίες στο πλαίσιο του διαγωνισμού βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

    Εκτός από τις πιο κοντινές χρονικά πωλήσεις, είναι προφανές ακόμη περισσότερο δημιουργείται θέμα με τις αποκρατικοποιήσεις που δρομολογούνται γα τους επόμενους μήνες, όπως ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ, για τις οποίες το πρόγραμμα προέβλεπε για το Φεβρουάριο την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. 

    Για τις ανοιχτές διαγωνιστικές διαδικασίες, πάντως, πολλές εκ των οποίων θα έπρεπε να είχαν λήξει εδώ και αρκετούς μήνες, πρέπει να σημειωθεί ότι η καθυστέρηση δεν οφείλεται κατά κύριο λόγο σε ελληνική αδράνεια, αλλά πρωτίστως στην απροθυμία των επενδυτών να δεσμευτούν σε διαγωνισμούς πώλησης δημοσίων εταιρειών, με την αντιπολίτευση να εκφράζει την κάθετη άρνησή της.

    Στη λίστα των πωλήσεων που μπαίνουν σε καθεστώς αβεβαιότητας περιλαμβάνονται επίσης αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος,  ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΕΛΤΑ, Εγνατία, ΟΛΘ, περιφερειακά λιμάνια. 

    Αντίθετα η αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, δύσκολα μπορεί να μην προχωρήσει ακόμη και με κυβέρνηση Σύριζα, αφού εκεί υπάρχουν δεσμευτικές ρήτρες και η ολοκλήρωση της πώλησης μπορεί να εμποδιστεί μόνο εφόσον η ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού εμποδίσει τη συναλλαγή. Βεβαίως ούτε και εκεί μπορεί κανείς να αποκλείσει το ενδεχόμενο εκπλήξεων.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ