Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 27-Ιουν-2014 10:57

    Alpha Bank: Ομαλά η υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ομαλά εξελίσσεται η πορεία υλοποίησης των αναγκαίων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και μάλιστα σε μια εποχή «μεταρρυθμιστικής κόπωσης» κατά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, και τη γενικότερη αντίληψη ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές καθυστερούν, αναφέρει στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων η Alpha Bank. 

    Συγκεκριμένα, σημειώνει πως η Κυβέρνηση προχώρησε τις τελευταίες ημέρες στην κατάθεση στη Βουλή προς άμεση ψήφιση δύο σημαντικών νομοσχεδίων που μπορεί να συμβάλουν αποφασιστικά στην προσέλκυση μεγάλων και μικρών επενδύσεων και στην ανάπτυξη της επαγγελματικής δραστηριότητας  στη χώρα και, κατά συνέπεια, στην ανάκαμψη της οικονομίας και στην απολύτως αναγκαία αύξηση της απασχόλησης. 

    Τα νομοσχέδια αυτά αφορούν τους ακόλουθους τομείς: 

    α) Τη δημιουργία της νέας καθετοποιημένης εταιρίας ηλεκτρικής ενέργειας (της λεγόμενης «Μικρής ΔΕΗ») για την αποκατάσταση συνθηκών ανταγωνισμού στη σημαντική αυτή αγορά και για την ουσιαστική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικής λειτουργίας και της εξωστρέφειας των μεγάλων επιχειρήσεων που θα λειτουργούν στο συγκεκριμένο τομέα. Με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων της ΔΕΗ ΑΕ, του ΑΔΜΗΕ και της Μικρής ΔΕΗ ανοίγει ο δρόμος για τις επενδύσεις και για την εξωστρεφή ανάπτυξη του σημαντικού κλάδου της ηλεκτρικής ενέργειας. 

    Στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Alpha Bank τονίζεται ότι πρόκειται  για ένα εξαιρετικά προωθημένο εγχείρημα ενίσχυσης του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά Η/Ε που υιοθετείται στην Ελλάδα με πολύ μεγάλη καθυστέρηση για την υλοποίηση και των υποχρεώσεων της χώρας έναντι της σχετικής νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως στο πλαίσιο του 3ου Ενεργειακού Πακέτου. Η δημιουργία της νέας εταιρίας και η μετέπειτα προσφορά για ιδιωτικοποίησή της αναμένεται να συμβάλλει στην προσέλκυση σημαντικών ξένων άμεσων επενδύσεων στη χώρα από ισχυρές διεθνούς εμβέλειας εταιρείες με αύξηση της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της εγχώριας παραγωγής Η/Ε τόσο από την νέα εταιρεία (τη Μικρή ΔΕΗ) όσο και από τη ίδια τη ΔΕΗ ΑΕ. Θα ενισχυθούν έτσι ουσιαστικά οι δυνατότητες αύξησης της ανταγωνιστικής απασχόλησης στον κλάδο της Η/Ε ως σύνολο. Επιπλέον, η εμπειρία από τις άλλες χώρες της ΕΕ-28 έχει δείξει ότι η ενίσχυση του ανταγωνισμού στη αγορά Η/Ε συμβάλλει στην αύξηση των επενδύσεων για την επίτευξη χαμηλού κόστους παραγωγής και διάθεσης, με σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις παραγωγικές επιχειρήσεις. Στην περίπτωση της Ελλάδος, η ιδιωτικοποίηση της Μικρής ΔΕΗ θα συμβάλλει και στην ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας της ΔΕΗ ΑΕ με την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της χώρας για ανταγωνιστική αύξηση  των επενδύσεων και της παραγωγής στο συγκεκριμένο κλάδο. Αυτή η αύξηση των επενδύσεων και της παραγωγής θα πρέπει να έχει ως βασικό στόχο όχι μόνο την εξυπηρέτηση της εγχώριας ζήτησης αλλά και την αύξηση των εξαγωγών Η/Ε και, επίσης,  τη γενικότερη επέκταση της δραστηριότητας των εταιρειών του κλάδου στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. 

    Το παράδειγμα του ΟΤΕ και η εντυπωσιακή ανάπτυξη της αγοράς τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα αποτελεί επίσης σημαντικό παράδειγμα για τις αξιοσημείωτες ευνοϊκές επιπτώσεις που μπορεί να έχει για την ελληνική οικονομία η ενίσχυση του ανταγωνισμού και της επιχειρηματικότητας και στην πολύ σημαντική αγορά της Η/Ε.      

    β) Τη δραστική μεταρρύθμιση (εκσυγχρονισμό, απλοποίηση και εξειδίκευση) της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας της χώρας, με καθορισμό σαφών χρήσεων γης για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης των οικιστικών και επαγγελματικών-επιχειρησιακών δραστηριοτήτων στις περιοχές της χώρας τόσο εντός όσο και εκτός σχεδίου πόλεων. Με τη νέα νομοθεσία επιδιώκεται η αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος σε όλους τους τομείς με απολύτως διαφανείς διατάξεις, οι οποίες θα είναι κατανοητές από όλους και θα μπορούν πράγματι να επιβληθούν και να είναι σεβαστές από όλους. Αντικαθίσταται έτσι η πολιτική προστασίας του περιβάλλοντος με περίπλοκες- αδιαφανείς - αδύνατο να εφαρμοστούν νομικές διατάξεις, που απαιτούσαν υπερβολικά χρονοβόρες διαδικασίες ακόμη και για τον προσδιορισμό τους κατά περιοχή, και που αποτελούσαν σε πολλές περιπτώσεις αξεπέραστο εμπόδιο για την υγιή επενδυτική – επαγγελματική δραστηριότητα και για την ανάπτυξη της χώρας και ταυτόχρονα ιδανικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της οικοδομικής και επαγγελματικής-επιχειρησιακής αυθαιρεσίας που ήταν καθεστώς έως σήμερα στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι αντί για την προστασία του περιβάλλοντος και την οργανωμένη ανάπτυξη των πόλεων και των επαγγελματικών – επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η ισχύουσα νομοθεσία οδήγησε στην ανέγερση περίπου 41 εκατ. τ.μ καταγεγραμμένων αυθαιρέτων κατασκευών (με την εφαρμογή του σχετικού ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής με βάση το ν. 4178/2013), εκ των οποίων περίπου το 75% έχουν υλοποιηθεί σε εντός σχεδίου περιοχές (Βλέπε την Αιτιολογική Έκθεση του νέου νομοσχεδίου). Πιο αναλυτικά:

    Για το νέο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τις διατάξεις και να διορθώσει τις δυσλειτουργίες της ισχύουσας νομοθεσίας η οποία είχε θεσπιστεί στα τέλη της δεκαετίας του 1990 με τους βασικούς νόμους 2508/1997 και 2742/1999.  Ειδικότερα επιδιώκει να αποκαταστήσει την χαμένη διαφάνεια, ευελιξία και ταχύτητα στη διαδικασία λήψεως αποφάσεων με την εφαρμογή του νέου συστήματος, με βασικό εργαλείο την απλότητα και την αυξημένη σαφήνεια των διατάξεών του. Ειδικότερα, οι πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις του νέου συστήματος μπορεί να συνοψιστούν ως εξής: 

    Πρώτον, μειώνονται τα επίπεδα χωροταξικού σχεδιασμού από 7 σε 4. Τα νέα επίπεδα είναι τα ακόλουθα: α) Tα Εθνικά Χωροταξικά Πλαίσια, με τα οποία παρέχονται οι κατευθύνσεις του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού σε εθνικό επίπεδο. β) Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, με τα οποία παρέχονται οι κατευθύνσεις του στρατηγικού χωροταξικού σχεδιασμού σε περιφερειακό επίπεδο. γ) Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια (Τ.Χ.Σ.) και τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια (Ε.Χ.Σ.). Τα Τ.Χ.Σ καθορίζουν την οργάνωση των χρήσεων γης καθώς και τους γενικούς όρους δόμησης και περιορισμούς δόμησης και κάθε άλλο μέτρο, όρο ή περιορισμό που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση της περιοχής ενός πρωτοβαθμίου ΟΤΑ. Τα Ε.Χ.Σ. συνιστούν μορφή χωρικού σχεδιασμού ρυθμιστικού χαρακτήρα που εντάσσεται ιεραρχικά στο ίδιο επίπεδο σχεδιασμού με τα Τ.Χ.Σ.. Για τη χωρική οργάνωση και ανάπτυξη περιοχών που μπορεί να λειτουργήσουν ως υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερ-τοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας είτε για να αντιμετωπισθούν κρίσιμα προβλήματα χρήσεων γης καταρτίζονται Ε.Χ.Σ. δ) Τα Ρυμοτομικά Σχέδια αποτελούν την εξειδίκευση, τεχνική και λεπτομερειακή εφαρμογή των υπερκείμενων 3-επιπέδων χωροταξικού σχεδιασμού. Τα σχέδια αυτά  αποσκοπούν στην επιλογή των προσφορότερων τρόπων λειτουργίας, παραγωγής, οργάνωσης και διαχείρισης του δομημένου περιβάλλοντος και την εξασφάλιση έγκαιρα της αναγκαίας γης για τη βιώσιμη ανάπτυξη των περιοχών.

    Δεύτερον προσδιορίζεται με σαφήνεια το τι ακριβώς επιδιώκεται σε κάθε ένα από τα ανωτέρω επίπεδα χωροταξικού σχεδιασμού. Ειδικότερα, εξειδικεύονται τα σχέδια που δίνουν τις στρατηγικές κατευθύνσεις χωροταξικού σχεδιασμού και διαχωρίζονται από τα σχέδια που περιέχουν τους κανόνες (ακριβείς ρυθμίσεις) για το πώς θα δομηθεί ο χώρος (στο πολεοδομικό επίπεδο). Καθορίζεται δε ρητά η σχέση μεταξύ αυτών των σχεδίων. 

    Τρίτον επιδιώκεται η ουσιαστική μείωση του χρόνου που απαιτείται για να εγκριθούν τα σχέδια του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Η ταχεία ολοκλήρωση και έγκριση αυτών των σχεδίων αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για την εγκαθίδρυση και αποτελεσματική λειτουργία ενός σαφούς και διαφανούς περιβάλλοντος χωροταξικού σχεδιασμού. Από το ΥΠΕΚΑ δίδονται τα ακόλουθα παραδείγματα όσον αφορά την σπουδαιότητα αυτής της επιδίωξης: (1) Σήμερα για μια μικρή μετατόπιση στη ρυμοτομική γραμμή ενός σχεδίου, για μια άρση απαλλοτρίωσης λόγω δικαστικής απόφασης, για μια απλή αλλαγή χρήσης σε ένα ρυμοτομικό σχέδιο από νηπιαγωγείο σε δημοτικό σχολείο έπρεπε να περάσουν περίπου 3-έτη για να εγκριθούν (από το επίπεδο του Δήμου μέχρι την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος). Με το νέο σχέδιο νόμου όλα αυτά θα εγκρίνονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και με συγκεκριμένες διαδικασίες και τα θέματα αυτά θα επιλύονται σε διάστημα λίγων μηνών. (2) Έως σήμερα, η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλης απαιτεί από 5 έτη (στην καλύτερη περίπτωση) έως 20 έτη. Με την εφαρμογή του νέου πλαισίου επιδιώκεται να μειωθεί αυτός ο χρόνος στα 2 έτη. 

    Τέταρτον, επιδιώκεται η ολοκλήρωση έως το 2020, με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων Υπουργείων, ενός ψηφιακού χάρτη της Ελλάδας όπου θα απεικονίζονται όλες οι θεσμικές γραμμές (δάση, αιγιαλός, περιοχές Natura, αρχαιολογικοί χώροι, αναδασμοί, κ.λπ.), που επηρεάζουν το σχεδιασμό και την ανάπτυξη σε κάθε περιοχή. Ειδικότερα, επιδιώκεται η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία κατάρτισης, έγκρισης, παρακολούθησης και ενιαίας καταγραφής όλων των θεσμικών γραμμών της χώρας και την δημιουργία ανά Δήμο ψηφιακών σχεδίων με κάθε πληροφορία που θα είναι απαραίτητη για την έκδοση πράξεων της Διοίκησης.

    Τέλος, επιδιώκεται ο εκσυγχρονισμός του συστήματος των χρήσεων γης, δηλαδή η ουσιαστική μεταρρύθμιση του ισχύοντος συστήματος που θεσμοθετήθηκε το 1987. Το σύστημα αυτό, όπως ήταν αναγκαίο, επιδιώκεται  να εκσυγχρονιστεί και να εξειδικευτεί στις σημερινές ανάγκες, να προστεθούν νέες χρήσεις γης για νέες λειτουργίες και δραστηριότητες που εμφανίστηκαν την τελευταία 25ετία αλλά και να διορθωθούν οι στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες που υπήρχαν.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων