22:54 05/09
Ο Τραμπ απειλεί με τιμωρητικούς δασμούς την ΕΕ για το πρόστιμο στην Google
"Η Ευρώπη επιτέθηκε σήμερα σε άλλη μια μεγάλη αμερικανική εταιρεία, τη Google".
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Ντόμινο εξελίξεων στον χώρο των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων έργων αναμένεται να φέρει η απόφαση του ΣτΕ να κάνει δεκτή την προσφυγή των ΓΕΚ – Cintra – ACS για τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε – 65), εκτιμώμενου προϋπολογισμού της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ.
Όπως αποκάλυψε χθες το Capital.gr, το ΣτΕ απεφάνθη υπέρ των τριών εταιρειών που κινήθηκαν εναντίον της απόφασης που έλαβε το καλοκαίρι το ΥΠΕΧΩΔΕ, με την οποία ακύρωσε τον διαγωνισμό στον οποίο η ελληνοϊσπανική κοινοπραξία είχε απομείνει μόνος έγκυρος διεκδικητής.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε τότε προτιμήσει να μην αναθέσει το έργο στον μοναδικό έγκυρο υποψήφιο (η άλλη προσφορά από τις FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική είχε διαπιστωθεί ότι έπρεπε να ακυρωθεί), αλλά προχώρησε σε επανάληψη της διαδικασίας υποβολής των προσφορών. Στη νέα διαδικασία εμφανίστηκαν και πάλι οι ίδιοι δύο υποψήφιοι.
Όπως έχουμε κατ΄ επανάληψη επισημάνει, το πού θα καταλήξει ο άξονας Κεντρικής Ελλάδος θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον στην διανομή της πίτας των μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης και τις ισορροπίες ανάμεσα στα αντίπαλα εργολαβικά στρατόπεδα, ειδικά μετά την σύγκλιση και κοινή πορεία του σχήματος της Hochtief με τις Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ.
Δεν αποκλείεται, η ανάθεση του άξονα Κεντρικής Ελλάδος να δράσει καταλυτικά και προς την κατεύθυνση ενός γενικότερου μορατόριουμ, έστω μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις, ενόψει της μεγάλης κόντρας για τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (1,8 δισ. ευρώ).
Αν, μετά την απόφαση του ΣτΕ, ο άξονας Κεντρικής Ελλάδος καταλήξει τελικά στο σχήμα των ΓΕΚ – Cintra – ACS, θα είναι το δεύτερο μεγάλο έργο στο οποίο θα ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος η εν λόγω κοινοπραξία. Θυμίζουμε ότι το σχήμα των ΓΕΚ – Cintra – ACS έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος στην Ιόνια Οδό (1,16 δισ. ευρώ) και διεκδικεί επίσης τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (1 δισ. ευρώ) και τον άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (1,8 δισ. ευρώ).
Στους δύο τελευταίους διαγωνισμούς, υποψήφιοι είναι επίσης η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η Hochtief και αυτή της οποίας ηγούνται οι Άκτωρ – J&P Άβαξ.
Η συγκρότηση του γαλλογερμανικού άξονα των Hochtief – Vinci σε συνεργασία με το ελληνικό δίδυμο κορυφής των Άκτωρ – J&P Άβαξ, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, δεν θα περιοριστεί στην από κοινού ανάληψη του άξονα "Μαλιακός – Κλειδί" (1 δισ. ευρώ), αλλά θα εκφραστεί και μέσω της από κοινού διεκδίκησης του άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (1,8 δισ. ευρώ).
Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η επίτευξη ή όχι ενός ευρύτερου μορατόριουμ στα μεγάλα έργα εξαρτάται από την ισχύ των δύο αντίπαλων στρατοπέδων στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, αν τελικά οδηγηθούμε σε διαπραγματεύσεις και όχι σε ανοικτή σύγκρουση. Αν τελικά οι ΓΕΚ – Cintra – ACS καταφέρουν να αναδειχθούν προσωρινοί μειοδότες και στον άξονα Κεντρικής Ελλάδος μετά την Ιόνια Οδό, θα έχουν πλέον σαφώς μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ, από ό,τι είχαν μέχρι σήμερα. Κι αυτό με δεδομένο ότι σχήματα υπό τον όμιλο Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ έχουν ήδη υπογράψει την σύμβαση ανάληψης της υποθαλάσσιας σήραγγας Θεσσαλονίκης (περίπου 0,5 δισ. ευρώ) και έχουν αναδειχθεί οριστικοί ανάδοχοι στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα (περίπου 1 δισ. ευρώ).
Επιπλέον, το μέτωπο της Hochtief και των συμμάχων της με τις Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ έχουν αναδειχθεί οριστικοί ανάδοχοι και στο έργο "Μαλιακός – Κλειδί" (1 δισ. ευρώ).
Το τι τελικά θα γίνει στον χώρο των μεγάλων έργων θα φανεί σε μεγάλο βαθμό στις 18 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία - μετά την πρόσφατη αναβολή - θα υποβληθούν οι προσφορές για τον άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχει φανεί αν οι ΓΕΚ – Cintra – ACS θα έχουν αναδειχθεί προσωρινοί ανάδοχοι και στον άξονα Κεντρικής Ελλάδος και υπό ποιες συνθήκες θα διεξαχθεί ο επερχόμενος διαγωνισμός.
Από το νέο χρόνο αναμένεται να δρομολογηθούν εξελίξεις γύρω από τον διαγωνισμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (1 δισ. ευρώ).