16:39 13/09
Η Κίνα ξεκινά έρευνα για διακρίσεις σε βάρος της σχετικά με τα μέτρα των ΗΠΑ στον τομέα των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων
Η έρευνα ανακοινώνεται λίγες ώρες πριν την επανάληψη των εμπορικών συνομιλιών.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 19:56
Τους όρους που επιτρέπουν την ανακεφαλαιοποίηση και των υπολοιπων δύο συστημικών τραπεζών (με ΑΜΚ ή μετατρέψιμα ομόλογα) διευκρινίζει το νομοσχέδιο για το ΤΧΣ που έχει ενσωματωθεί στο νόμο - σκούπα που κατεβάζει στην Βουλή η Κυβέρνηση.
Το τελικό προσχέδιο που διέρρευσε πριν από λίγες ώρες (σ.σ. Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι μπορεί να δεχθεί και νέες παρεμβάσεις πριν από την ψήφισή του) προβλέπει τη διαδικασία με την οποία το Ταμείο δύναται να διαθέτει σε επενδυτές μέρος ή το σύνολο των μετοχών που κατέχει στα πιστωτικά ιδρύματα, ενώ παράλληλα ενσωματώνει τη διαδικασία του bail-in και προβλέπει επίσπευση των διαδικασιών για τις ΑΜΚ και ρυθμίσεις στη λειτουργία του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Ταυτόχρονα διευκρινίζει και τους όρους για την έκδοση μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων που μπορούν να λειτουργήσουν εναλλακτικά στις ΑΜΚ για την κεφαλαιακή κάλυψη των τραπεζών.
Στα σημαντικότερα σημεία του είναι η πραγματοποίηση αυξήσεων σε τιμές αγοράς, δηλαδή χαμηλότερες από προηγούμενων αυξήσεων ή της χρηματιστηριακής τιμής, καθώς και το γεγονός ότι το ΤΧΣ θα συνδράμει στην κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών μόνο στην περίπτωση που έχουν εξαντληθεί όλες οι υπόλοιπες πηγές κεφαλαιακής ενίσχυσης, όπως τα σχέδια αναδιάρθρωσης και η συμμετοχή ιδιωτών. Επίσης, το ΤΧΣ θα καθορίζει την τιμή έκδοσης των νέων μετοχών στην περίπτωση που μία τράπεζα επιθυμεί να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου. Αυτή θα βασίζεται στις αποτιμήσεις δύο ανεξάρτητων συμβούλων.
Πιο αναλυτικά:
• σε ό,τι αφορά την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών μίας τράπεζας στον ιδιωτικό τομέα, αυτή δύναται να είναι χαμηλότερη από την τιμή προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το ΤΧΣ, ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για την πραγματοποίηση αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου σε τιμές αγοράς, παράγοντας που θεωρείται καταλυτικός για την ΑΜΚ της Eurobank.
• σχετικά με τη διαδικασία διάθεσης μετοχών του Ταμείου, αυτή μπορεί να γίνεται τμηματικά ή άπαξ, κατά την κρίση του Ταμείου, υπό την προϋπόθεση ότι οι μετοχές διατίθενται εντός των χρονικών ορίων και σε συμμόρφωση με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Η διάθεση των μετοχών δε δύναται να γίνει προς επιχείρηση η οποία ανήκει άμεσα ή έμμεσα στο κράτος σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
• Προκειμένου να λάβει την ανωτέρω απόφαση το Γενικό Συμβούλιο του Ταμείου λαμβάνει έκθεση από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο, ο οποίος διαθέτει διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος και πείρα σε αντίστοιχα θέματα Η έκθεση συνοδεύεται από αναλυτικό χρονοδιάγραμμα διάθεσης των μετοχών. Στην έκθεση αιτιολογούνται επαρκώς οι προϋποθέσεις και ο τρόπος διάθεσης των μετοχών καθώς και οι απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την τήρηση του χρονοδιαγράμματος.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ταμείο μπορεί να προχωρά στην πώληση μετοχών μιας τράπεζας – στο κοινό ή σε συγκεκριμένους επενδυτές είτε μέσω ανοιχτού διαγωνισμού, είτε με χρηματιστηριακές εντολές, είτε με δημόσια προσφορά μετοχών με αντάλλαγμα μετρητών ή με ανταλλαγή άλλων κινητών αξιών, είτε τέλος με τη διαδικασία του βιβλίου προσφορών. Επίσης δύναται να παραιτείται από την άσκηση δικαιωμάτων προτίμησης που του αναλογούν (όπως συμβαίνει στις ΑΜΚ Πειραιώς και Alpha Bank).
• Για τα warrants αναφέρεται ότι η μεθοδολογία της ανταλλαγής παραστατικών τίτλων δικαιωμάτων που έχουν εκδοθεί από το Ταμείο, προσαρμογής των όρων και προϋποθέσεών τους, σε περίπτωση αύξησης της ονομαστικής αξίας της μετοχής με μείωση του συνολικού αριθμού των παλαιών μετοχών (reverse split), διάσπασης των παλαιών μετοχών με αναλογία που θα αποφασισθεί από το πιστωτικό ίδρυμα, και προσαρμογής της ονομαστικής αξίας της νέας μετοχής (split), καθώς και αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου χωρίς κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης των παλαιών μετόχων καθορίζεται με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου.
Σύμφωνα με αναλυτές, ο νόμος δεν προβλέπει καμία αλλαγή στους όρους των warrants ή τη δυνατότητα δημόσιων προσφορών από το ΤΧΣ. Αναφέρεται ωστόσο σε περιπτώσεις εταιρικών πράξεων όπως split μετοχών, reverse split και ΑΜΚ χωρίς κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης.
Για την έκδοση μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων που μπορούν να λειτουργήσουν εναλλακτικά στις ΑΜΚ για την κεφαλαιακή κάλυψη των τραπεζών, το νομοσχέδιο αναφέρει:
"Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν. 2190/20 περί ανωνύμων εταιριών, η τιμή κάλυψης των μετοχών ή των υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών ή άλλων χρηματοοικονομικών μέσων από το Ταμείο ορίζεται με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου. Η απόφαση του Γενικού Συμβουλίου βασίζεται, μεταξύ άλλων, σε δύο (2) εκθέσεις αποτίμησης, που διενεργούνται από δύο ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς συμβούλους, οι οποίοι διαθέτουν κύρος και εμπειρία σε αντίστοιχα θέματα και ειδικότερα σε αποτιμήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, εφαρμοζομένων σχετικώς των διατάξεων του άρθρου 11 του παρόντος νόμου. Η απόφαση λαμβάνεται δε με απαρτία 2/3 και πλειοψηφία 2/3 των μελών του και λαμβάνει υπόψη της τις επικρατούσες συνθήκες της αγοράς και το σκοπό του Ταμείου σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος. Η απόφαση του Γενικού Συμβουλίου κοινοποιείται στο όργανο του πιστωτικού ιδρύματος που είναι αρμόδιο για τον καθορισμό της τιμής διάθεσης των μετοχών ή των υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών ή άλλων μετατρέψιμων χρηματοοικονομικών μέσων.
Δεν επιτρέπεται η διάθεση νέων μετοχών στον ιδιωτικό τομέα σε τιμή κατώτερη της τιμής κάλυψης αυτών από το Ταμείο στο πλαίσιο της ίδιας έκδοσης. Η τιμή διάθεσης στον ιδιωτικό τομέα δύναται να είναι χαμηλότερη της τιμής προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο, ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Το Ταμείο ζητά από τους χρηματοοικονομικούς συμβούλους να λάβουν υπόψη όλες τις σχετικές πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων κάθε διάθεσιμης αξιολόγησης της ποιότητας του ενεργητικού του πιστωτικού ιδρύματος, των αποτελεσμάτων ασκήσεων προσομείωσης ακραίων καταστάσεων καθώς και των συνθηκών της αγοράς και θα τους παρέχει κάθε σχετική πληροφορία. Σύνοψη των όρων επιλογής των χρηματοοικονομικών συμβούλων καθώς και των στοιχείων και της μεθοδολογίας που χρησιμοποιήθηκε, αναρτώνται και δημοσιεύονται στην επίσημη ιστοσελίδα του Ταμείου μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την ολοκλήρωση των συναλλαγών.
Με πράξη Υπουργικού Συμβουλίου καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες ή άλλα μετατρέψιμα χρηματοοικονομικά μέσα μπορούν να εκδοθούν από τα πιστωτικά ιδρύματα και να καλυφθούν από το Ταμείο, τους όρους μετατροπής των υπό αίρεση μετατρέψιμων ομολογιών και των άλλων μετατρέψιμων χρηματοοικονομικών μέσων, και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια, εφόσον απαιτηθεί, για την εφαρμογή παρόντος άρθρου".
Για τις αποφάσεις και τις ευθύνες του ΤΧΣ, αναφέρεται ότι "οι αποφάσεις του Γενικού Συμβουλίου και της Εκτελεστικής Επιτροπής, εφόσον λαμβάνονται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, θεωρούνται σύμφωνες με το σκοπό του Ταμείου και το δημόσιο συμφέρον, επωφελείς και συμφέρουσες για το Ταμείο και το Ελληνικό Δημόσιο και υπηρετούσες τη χρηστή διαχείριση της περιουσίας του Ταμείου, όσον αφορά την αστική ευθύνη των μελών του Γενικού Συμβουλίου, της Εκτελεστικής Επιτροπής καθώς και του προσωπικού του Ταμείου, έναντι τρίτων και έναντι του Ελληνικού Δημοσίου. Η διάταξη αυτή δεν απαλλάσσει τους ανωτέρω από τυχόν ευθύνη τους έναντι του Ταμείου".
Για την έκδοση των κοινών μετοχών ή μετατρέψιμων ομολογιών ή χρηματοοικονομικών μέσων, η προθεσμία για τη σύγκληση της γενικής συνέλευσης και των επαναληπτικών της, καθώς και για την υποβολή εγγράφων στις εποπτικές αρχές συντέμνεται στο ένα τρίτο των προθεσμιών που προβλέπονται στον κ.ν. 2190/1920, όπως ισχύει.
Για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων αναφέρεται ότι ο κλάδος εμπορικών δραστηριοτήτων, έως την οριστική απομείωση του χαρτοφυλακίου του, συνεχίζει τη δραστηριότητα του αποκλειστικά για τις υφιστάμενες χρηματοοικονομικές δραστηριότητες, με τους ήδη υφιστάμενους, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, συναλλασσόμενους του Ταμείου, χωρίς δυνατότητα χορήγησης νέων δανείων προς αυτούς από αυτό τον κλάδο ούτε αποδοχής οποιωνδήποτε νέων καταθέσεων, με την εξαίρεση της ανανέωσης των ήδη υφιστάμενων καταθέσεων.