09:35 06/09
Ebury: Τα χειρότερα στοιχεία για τις θέσεις εργασίας της τελευταίας 15ετίας στις ΗΠΑ φέρνουν πολλές μειώσεις επιτοκίων
Δίνουν επίσης πτωτικό σήμα για το δολάριο.
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Εξαιρετικά κρίσιμο για την προώθηση των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων έργων είναι το διάστημα που ακολουθεί έως το τέλος του χρόνου, καθώς μέσα σε αυτό θα κριθεί η τύχη συμβάσεων συνολικής αξίας άνω των 5 δισ. ευρώ.
Τόσο η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ όσο και οι ελληνικοί και ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη διεκδίκηση των έργων αναμένουν εξελίξεις σε διάφορα μέτωπα:
1. Για τις 18 Δεκεμβρίου μετατέθηκε η υποβολή των προσφορών για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (1,8 δισ. ευρώ), η οποία ήταν αρχικά προγραμματισμένη για αυτή την εβδομάδα. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει έχει επέλθει οριστική συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στα σχήματα Hochtief – Αθηνά και Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ για την από κοινού διεκδίκηση του οδικού άξονα. Η συμφωνία αποτελεί συνέχεια του συμβιβασμού των δύο πλευρών στο έργο Μαλιακός – Κλειδί. Επικεφαλής στο σχήμα παραχώρησης – εκμετάλλευσης είναι η γαλλική Vinci, ενώ σε περίπτωση ανάληψης της εργολαβίας leader της κατασκευάστριας κοινοπραξίας θα είναι οι εταιρείες Άκτωρ - J&P Άβαξ. Απέναντι στη νέα κοινοπραξία που προέκυψε θα βρεθεί το σχήμα των ομίλων ΓΕΚ – Cintra – ACS.
2. Εδώ και εβδομάδες αναμένεται η οριστική απόφαση του ΣτΕ που θα καθορίσει την τύχη του διαγωνισμού για τον οδικό άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε – 65), εκτιμώμενου προϋπολογισμού έως και 1,5 δισ. ευρώ. Από μέρα σε μέρα αναμένεται η σχετική ανακοίνωση του ΣτΕ για το αν είναι νόμιμη η επανάληψη της διαδικασίας υποβολής προσφορών που αποφάσισε το ΥΠΕΧΩΔΕ, ακυρώνοντας τον πρώτο διαγωνισμό το καλοκαίρι, όταν διαπίστωσε ότι από τις δύο προσφορές που είχαν υποβληθεί έγκυρη ήταν μόνο αυτή της κοινοπραξίας ΓΕΚ – Cintra – ACS. Η εν λόγω κοινοπραξία έχει προσφύγει εναντίον του ΥΠΕΧΩΔΕ. Αν το ΣτΕ αποφανθεί ότι είναι νόμιμη η απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ, τότε το υπουργείο θα προχωρήσει πολύ σύντομα στο άνοιγμα των δύο προσφορών που έχουν υποβληθεί. Εκτός από τις ΓΕΚ – Cintra – ACS στον διαγωνισμό συμμετείχε και πάλι το σχήμα των FCC – Somague – Sacyr – Παντεχνική – Αττικάτ – Προοδευτική.
3. Μέσα στις επόμενες δύο – τρεις εβδομάδες αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή και εκμετάλλευση του οδικού άξονα "Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα" και του κλάδου "Λεύκτρο – Σπάρτη". Πρόκειται για την δεύτερη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της αντίστοιχης διαδικασίας για την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης. Το συνολικό ύψος της επένδυσης φτάνει το 1 δις. ευρώ και την μερίδα του λέοντος θα λάβει όπως και στην υποθαλάσσια ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ. Στην ανάδοχο κοινοπραξία, αρχικά συμμετείχαν οι όμιλοι Ελληνική Τεχνοδομική (55%), Impregilo (25%), Παντεχνική (10%) και Intracom (10%). Ωστόσο, η ιταλική εταιρεία δεν θα συμμετάσχει τελικά στο σχήμα και το μεγαλύτερο μέρος της συμμετοχής της (περίπου 20%) θα καταλήξει στον όμιλο J&P Άβαξ. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στην εδώ και χρόνια διαμορφωμένη συμφωνία των ομίλων Ελληνική Τεχνοδομική – J&P Άβαξ για συνεργασία στα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα.
4. Προσπάθεια από τις υπηρεσίες του υπουργείου γίνεται και προς την κατεύθυνση της συντομότερης δυνατής ολοκλήρωσης των διαδικασιών για την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του άξονα Μαλιακός – Κλειδί. Αρχικός στόχος είναι οι υπογραφές να πέσουν έως το έλος του έτους, δεν αποκλείεται όμως αυτό να γίνει στην αρχή της επόμενης χρονιάς. Το ύψος της επένδυσης φτάνει το 1 δισ. ευρώ. Επικεφαλής της κοινοπραξίας εκμετάλλευσης είναι η γερμανική Hochtief (35%) και με μικρότερα ποσοστά συμμετέχουν οι όμιλοι Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ (20%), J&P Άβαξ (16,25%), Vinci (13,75%), ΑΕΓΕΚ (10%), Αθηνά (5%).