20:18 06/09
ΗΠΑ: Τουλάχιστον 88 ταχυδρομικές υπηρεσίες διέκοψαν τις αποστολές δεμάτων στις ΗΠΑ, λόγω των δασμών
Εξαιρούνται από τους δασμούς μόνο οι αποστολές μεταξύ ιδιωτών.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το 2014 ενδέχεται να αποτελέσει μία από τις καλύτερες χρονιές, από την έναρξη της κρίσης, για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους. Με εξέλιξη-σηματωρό την επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους και τη συρρίκνωση των μεσαίων και μικρών τεχνικών εταιρειών, οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ και Intrakat προσβλέπουν πλέον σε καλύτερες ημέρες.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ που συμμετέχει στους άξονες Μορέας (Αθήνα-Καλαμάτα), Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα) και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί) προβλέπεται ότι θα βελτιώσει τα μεγέθη στους τομείς της κατασκευής και της παραχώρησης. Εάν όλα κυλήσουν, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τη φετινή χρονιά οι κατασκευαστικές εργασίες στους οδικούς άξονες θα είναι μεγάλης έντασης, καθώς το 2015 εκτιμάται ότι τα συγκεκριμένα έργα θα ολοκληρώνονται.
Ταυτόχρονα, το 2014 ξεκινάει για την εισηγμένη με ενισχυμένο ανεκτέλεστο υπόλοιπο προς υπογραφή έργων. Πριν από μερικές ημέρες η Άκτωρ παραχωρήσεις μειοδότησε, σε κοινοπραξία με τις Vinci Concessions και Strabag για το έργο- προϋπολογισμού της τάξης του 1 δισ. ευρώ- της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του τμήματος Comarnic-Brasov στη Ρουμανία.
Ακόμη ανέλαβε στην Κοζάνη την κατασκευή της μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων, προϋπολογισμού 46 εκατ. ευρώ, έργο που θα ενισχύσει τα μεγέθη στον κλάδο των έργων περιβάλλοντος. Τα δύο αυτά έργα προστίθενται στο ανεκτέλεστο της εισηγμένης που ανέρχεται στα 2,8 δισ. ευρώ, με τις συμβάσεις προς υπογραφή να υπολογίζονται περίπου στα 390 εκατ. ευρώ (στοιχεία εννεαμήνου).
Σε επίπεδο ρευστότητας, η εκταμίευση των ομολογιακών δανείων ύψους 227,5 εκατ. ευρώ για την Ελλάκτωρ και 170 εκατ. ευρώ για την Άκτωρ ενδυναμώνει κεφαλαιακά την εισηγμένη.
Και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να εμφανίσει βελτιωμένες επιδόσεις στους τομείς της παραχώρησης και της κατασκευής, ύστερα από το «reset» στα έργα της Ιόνιας Οδού (Αντίρριο-Γιάννενα), του Ε-65 (Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γιάννενα) που ελέγχει η εισηγμένη. Όπως και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου όπου συμμετέχει με 17%.
Πέραν των οδικών αξόνων, η εισηγμένη, που διαθέτει ανεκτέλεστο 3 δισ. ευρώ, κατασκευάζει κοινοπρακτικά με την ιταλική Impregilo το Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος» που αποτελεί επένδυση 566 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Επίσης, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2014, εκτιμάται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεκινήσει να κατασκευάζει τις τρεις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, προϋπολογισμού 132 εκατ. ευρώ.
Οι εισροές από την κατασκευαστική δραστηριότητα αναμένεται να αυξηθούν λόγω και της έναρξης κατασκευής (σε κοινοπραξία με τις Άκτωρ και J&P Άβαξ) της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα Δομοκός, έργο προϋπολογισμού 374,2 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, τη φετινή χρονιά η εισηγμένη θα συνεχίσει να απολαμβάνει τους...καρπούς από τη σύναψη συμφωνίας με τη York Capital Management, βάσει της οποίας το αμερικανικό ταμείο θα επενδύσει στην εισηγμένη 100 εκατ. ευρώ.
Επίσης, το 2014 το ενδιαφέρον της αγοράς αναμένεται να «κεντρίσει» η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε κοινοπραξία με τους ρωσικούς σιδηροδρόμους RZD να διεκδικεί τον οργανισμό.
Στο πεδίο των ιδιωτικοποιήσεων, η εισηγμένη συμμετέχει στο διαγωνισμό (από κοινού με τις Γ. Αποστολόπουλος Εταιρεία Συμμετοχών, Mekorot) για την πώληση ποσοστού της ΕΥΑΘ. Τη βορειοελλαδίτικη εταιρεία ύδρευσης διεκδικεί και ο όμιλος Ελλάκτωρ σε κοινοπραξία με τη Suez.
Για τη J&P Άβαξ οι προοπτικές που δημιουργούνται σχετίζονται, όπως και με τις υπόλοιπες δύο κατασκευαστικές, με την επανεκκίνηση των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες. Ο τεχνικός όμιλος συμμετέχει στην κατασκευή της Ολυμπίας Οδού (17%) και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου (16,25%).
Η κατασκευαστική δραστηριότητα της εισηγμένης, που διαθέτει ανεκτέλεστο (τέλος εννεαμήνου) της τάξης των 2 δισ., αναμένεται να ενισχυθεί φέτος από την εντατικοποίηση των κατασκευαστικών εργασιών στην επέκταση του μετρό προς Πειραιά. Το έργο, που ξεκίνησε να υλοποιείται το δεύτερο εξάμηνο του 2013, είναι προϋπολογισμού 575 εκατ. ευρώ, με 450 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο κλάδος της κατασκευής της εισηγμένης αναμένεται να ενισχυθεί λόγω και των σιδηροδρομικών έργων που έχει αναλάβει, κοινοπρακτικά με άλλους παίκτες των κατασκευών. Πρόκειται για τη γραμμή Τιθορέα - Δομοκός και για το τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος (προϋπολογισμού 412,50 εκατ.).
Στον τομέα των περιβαλλοντικών έργων, τη φετινή χρονιά θα φανεί, εάν η J&P Άβαξ θα επιλεγεί για την κατασκευή κάποιας από τις τέσσερις μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική (προσφορές έχουν υποβάλει οι Ελλάκτωρ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Η εισηγμένη συμμετέχει και στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και μαρινών.
Η διοίκηση του ομίλου είχε εκφράσει το ενδιαφέρον για την κατασκευή του αγωγού TAP, ενώ – στο ενεργειακό μέτωπο- έχει αναλάβει την κατασκευή της δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα (98 εκατ.).
Η Intrakat, λίγο πριν εκπνεύσει το 2013, ανέλαβε (σε κοινοπραξία με τις Archirodon group και Envitec) την κατασκευή και 27ετή διαχείριση της μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στις Σέρρες (έργο προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ).
Από τα μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης, η κατασκευαστική συμμετέχει με 13,33% στον Μορέα που δεν ανήκει στην ομάδα των τεσσάρων (πρώην «προβληματικών») αξόνων.
Η Intrakat, που διαθέτει ανεκτέλεστο 785,5 εκατ. (εννεάμηνο), εκτελεί σημαντικά έργα για λογαριασμό της Εγνατίας Οδού Α.Ε., όπως και σιδηροδρομικά έργα (Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος).