Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 29-Νοε-2013 07:10

    Είναι οριστικό: Οι μπουλντόζες επιστρέφουν στους... δρόμους (upd)

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 19:15

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Απόψε κατατέθηκαν στη Βουλή οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης, όπως είχε προαναγγείλει ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε συνέντευξη Τύπου το πρωί.

    "Η ολοκλήρωση των συμβάσεων παραχώρησης είναι μία από τις καλές στιγμές που σηματοδοτεί την επιστροφή της χώρας στην ανάκαμψη" σημείωσε ο υπουργός. Και συμπλήρωσε: "την επόμενη εβδομάδα θα διεξαχθεί μια ανοιχτή συζήτηση με τους βουλευτές όλων των κομμάτων ώστε την μεθεπόμενη εβδομάδα να ψηφιστούν οι συμβάσεις παραχώρησης. Και μέχρι το τέλος της χρονιάς να εκταμιευθούν σημαντικοί πόροι προς τα έργα". 

    Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τη ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου, ώστε, στη συνέχεια, να εκταμιευθούν τα κοινοτικά κονδύλια. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου τα έργα θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τέλη 2015-αρχές 2016.

    Οι τροποποιημένες συμβάσεις προβλέπουν την αποζημίωση προς τις κοινοπραξίες κατασκευής με πόσο ύψους 350 εκατ. ευρώ και προς τις κοινοπραξίες παραχώρησης με ποσό ύψους 167 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η αποζημίωση προς τους κατασκευαστές είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Απρίλιο.

    Όπως έγινε γνωστό, κατά την πρωϊνή συνέντευξη Τύπου, στην Ολυμπία Οδό, ο παραχωρησιούχος δεν υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το απόγευμα έπεσαν οι υπογραφές και για το συγκεκριμένο οδικό άξονα, του οποίου η τροποποιημένη σύμβαση θα κατευθυνθεί στη Βουλή.

    Από τις συμβάσεις παραχώρησης προκύπτει είτε περιορισμός είτε διατήρηση στα ίδια με τα αρχικά επίπεδα της κερδοφορίας των παραχωρησιούχων, μέσω του Εσωτερικού Δείκτη Απόδοσης (IRR). Συγκεκριμένα το IRR παράμεινε περίπου αμετάβλητο στους άξονες Ε-65 και Νέα Οδό (από 8,6% και 7,9% διαμορφώθηκε στο 8,5% και 7,76% αντίστοιχα). Ωστόσο, μειώθηκε στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (από 14,1% σε περίπου 6%) και από στην Ολυμπία Οδό από 15,1% σε περίπου 6%.

    Ωστόσο, οι προβλέψεις έχουν πραγματοποιηθεί βάσει δύο σεναρίων, του αισιόδοξου και του απαισιόδοξου. Εάν δηλαδή, υλοποιηθεί, εν τέλει, το αισιόδοξο σενάριο που υποστηρίζει την ταχύτερη επιστροφή στην ανάκαμψη, οι δείκτες απόδοσης θα αυξηθούν.

    Δανεισμός ύψους 1,5 δισ.

    "Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων οι τράπεζες μας είπαν: we want project risk non sovereign risk of Greece" σημείωσε χαρακτηριστικά ο ειδικός διαπραγματευτής Ευθύμιος Βιδάλης, αναφερόμενος στο υψηλό country risk που επικρατούσε την εποχή του greexit. Όπως ανέφερε, πλέον οι τράπεζες, όπως και η ΕτεΠ είναι παρούσες και έχουν δεσμευτεί να εκταμιεύσουν 1,5 δισ. ευρώ έναντι αρχικής πρόβλεψης για δανειοδότηση ύψους 3 δισ. ευρώ.

    Η δραστική μείωση των εσόδων από διόδια από 37, 7 δισ. αρχικά σε 14, 5 δισ. οδήγησε τις πιστώτριες τράπεζες σε παύση χρηματοδότησης το 2010. Και η επιστροφή τους αποτέλεσε ένα ιδιαίτερο δύσκολο εγχείρημα, όπως αναφέρθηκε. 

    Συνολικά παραμένουν στα έργα περίπου 35 τράπεζες από τις 44  αρχικά, ενώ υπολογίζεται ότι το 55% των δανείων θα προέλθει από ελληνικές τράπεζες. Όπως ανέφερε ο κ. Βιδάλης, η τραπεζική δανειοδότηση παρέχεται με ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους ιδίως σε σχέση με τον ομολογιακό δανεισμό μεγάλων εισηγμένων ομίλων.

    Πως θα διαμορφωθούν οι τιμές των διοδίων

    Όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου, η τιμή των διοδίων για τα Ι.Χ. (κατ. 2) θα μειωθεί από την επανέναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στα 2,5 ευρώ από 3,2 ευρώ που είναι σήμερα (δείτε αναλυτικά δεξιά τις νέες χρεώσεις).

    Στο τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος το τέλος διέλευσης θα διαμορφωθεί στα 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο, από 0,04 ευρώ σήμερα. Η χρέωση θα γίνεται και στις δύο κατευθύνσεις, θα εφαρμοσθούν τιμές διοδίων 0,04€/χλμ (σε τιμές 01.01.2003) και θα λειτουργήσουν οι πλευρικοί σταθμοί Ν. Περάμου, Πάχης και Αγ. Θεοδώρων και στις δύο κατευθύνσεις. (Σήμερα ο σταθμός της Ν. Περάμου λειτουργεί στην κατεύθυνση προς Κόρινθο, των Αγ. Θεοδώρων και στις δύο κατευθύνσεις ενώ της Πάχης δεν λειτουργεί.) Για παράδειγμα, στον μετωπικό σταθμό του Ισθμού το τέλος διέλευσης από 1,60 ευρώ ανά κατεύθυνση θα διαμορφωθεί στο 1,80 ευρώ.

    Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου στους σταθμούς διοδίων Πελασγίας και Μεσοχωρίου το τέλος θα αυξηθεί από τα 0,03 ευρώ στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Θα προβλέπεται όμως, έκπτωση για τις συχνές διελεύσεις. Για παράδειγμα, στο σταθμό της Πελασγίας το τέλος για τα Ι.Χ. θα διαμορφώνεται στα 3,50 ευρώ από 2,70 ευρώ σήμερα.

    Στην Κεντρική Οδό η τιμή παραμένει στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

    Στη Νέα Οδό το τέλος διέλευσης θα αυξηθεί από 0,025 ευρώ σήμερα στα 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Όπως έγινε γνωστό θα υπάρξει ειδική τιμολογιακή πολιτική που θα προβλέπει μείωση της τιμής των διοδίων έως και 80% για τους συχνούς χρήστες στους σταθμούς των διοδίων Μαλακάσας και Αφιδνών. Επίσης, ο ανενεργός σταθμός Σχηματαρίου θα καταργηθεί και θα δημιουργηθεί το καλοκαίρι του 2015 νέος μετωπικός σταθμός στο Βαθύ, στο τμήμα Σχηματαρίου- Χαλκίδας. Για παράδειγμα, στο πλευρικό σταθμό στο Καπανδρίτι τα διόδια για τα Ι.Χ. θα διαμορφωθούν από 1,20 ευρώ στο 1,90 ευρώ.

    Όπως διευκρίνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης το εγχείρημα της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων των διοδίων δεν θα υλοποιηθεί καθώς οι αυτοκινητόδρομοι ενώ είχαν μεταβιβαστεί στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων με πρόσφατη απόφασης της κυβέρνησης δεν ανήκουν πλέον στο χαρτοφυλάκιο των προς αποκρατικοποίηση έργων.

    Το κόστος κατασκευής

    Όσον αφορά στο κόστος κατασκευής των οδικών αξόνων, διαμορφώνεται για τους άξονες Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα, Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γιάννενα, Αντίρριο-Γιάννενα από 6,6 εκατ. ευρώ έως 7,2 εκατ. ευρώ. Στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί ανέρχεται περίπου στα 32 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο εξαιτίας των πολλών σηράγγων που διαθέτει το έργο.

    Το κόστος κατασκευής κυμάνθηκε στην Εγνατία Οδό από 4,1 εκατ. ευρώ σε 15,4 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο (Δυτική Εγνατία).   

    Νωρίτερα το Capital.gr μετέδιδε τα εξής: Μέχρι πολύ αργά το βράδυ της Πέμπτης οριστικοποιούσαν τα τελευταία σημεία στις συμβάσεις παραχώρησης των τεσσάρων οδικών αξόνων (Μαλλιακός-Κλειδί, Ελευσίνα- Κόρινθος-Πάτρα, Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γιάννενα, Αντίρριο-Γιάννενα) οι τεχνικοί σύμβουλοι του υπουργείου Υποδομών, με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη  να παρουσιάζει σήμερα το πρωί το νομοσχέδιο για τις τροποποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων.

    Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός των τεσσάρων οδικών αξόνων -εξαιρουμένου δηλαδή του άξονα «Μορέας»- διαμορφώνεται περίπου στα 5,5-6 δισ. ευρώ, καθώς οι περικοπές σε φυσικό αντικείμενο υπολογίζονται περίπου στο 1-1,5 δισ. ευρώ.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νομικά και χρηματοδοτικά προσκόμματα έχουν επιλυθεί και για τα τέσσερα έργα παραχώρησης.

    Το εγχείρημα του «restart» των μεγάλων οδικών έργων υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς καθεμία σύμβαση παραχώρησης αποτελείται από περίπου 200 συνοδευτικά έγγραφα! Η «αλυσίδα» επίσης, των εμπλεκόμενων μερών είναι πολύ μεγάλη: χρηματοδότριες τράπεζες, εταιρείες παραχώρησης και κατασκευής, Δημόσιο, Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, Ελεγκτικό Συνέδριο και Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Τα οφέλη

    Ύστερα από περίπου τρία χρόνια, τα μεγάλα οδικά έργα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, σταδιακά μέχρι το 2020 θα δημιουργηθούν 25.000 θέσεις εργασίας, γεγονός που θα επιφέρει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα.  Όπως η αύξηση του διαθέσιμου προς κατανάλωση εισοδήματος, εισροές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και αύξηση κρατικών εσόδων λόγω απόδοσης ΦΠΑ. Σήμερα οι τέσσερις εταιρείες που ελέγχουν τα οδικά έργα (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Intrakat) απασχολούν συνολικά 8.400 άτομα.

    Υπολογίζεται επίσης, ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί το 2014 σε ποσοστό 0,44% και 0,20%, το 2014 και 2016, αντίστοιχα.

    Η επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών θα σημάνει την εκταμίευση ποσού ύψους 1,2 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα οδηγήσει στην αποπληρωμή των οφειλών στις τεχνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα έργα ως υπεργολάβοι.

    Παράλληλα, ο τουρισμός, η αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή και οι μεταφορές εκτιμάται ότι θα είναι οι τρεις κλάδοι που θα ωφεληθούν από το επικείμενο «restart».

    Οι εταιρείες

    Αλλά και οι τέσσερις μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ και Intrakat που ελέγχουν τα μεγάλα έργα αναμένεται να βελτιώσουν σταδιακά τα μεγέθη τους από τη δραστηριότητα στον κλάδο της παραχώρησης και των κατασκευών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2012 οι πέντε κοινοπραξίες παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένου της Μορέας Α.Ε.) εμφάνισαν συνολικά ζημιές άνω των 110 εκατ. ευρώ.

    Δεδομένου ότι στα οδικά έργα συμμετέχουν μεγάλοι διεθνείς «κολοσσοί», ήτοι οι Vinci Concessions, Hochtief  PPP Solutions και η ACS (έχει παραμείνει στην παραχώρηση), το «restart» θα επιτρέψει τη δημοπράτηση νέων έργων, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

    Για την επανεκκίνηση των οδικών έργων απαιτήθηκε μεταξύ άλλων, η αποζημίωση με περίπου 400 εκατ. ευρώ των κοινοπραξιών (καθώς με υπαιτιότητα του Δημοσίου ανεστάλησαν τα έργα), όπως και η περικοπή του φυσικού αντικειμένου. Στην περίπτωση όμως, της Ολυμπίας Οδού το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Τέλος, το κενό των 11 ξένων τραπεζών που χρηματοδοτούσαν τα έργα θα καλυφθεί από τις ελληνικές τράπεζες.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων