15:04 09/09
Η Γαλλία δανείζεται για πρώτη φορά ακριβότερα από την Ιταλία - Το ΥΠΟΙΚ βλέπει έλλειμμα κοντά στα επίπεδα της κρίσης
Χωρίς περικοπές στον προϋπολογισμό το έλλειμμα θα σκαρφαλώσει στο 6,1% το 2026.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα διαδικασίες διαβούλευσης και συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες, φέρνει ο αγωγός TAP. Ήδη οι ομάδες εργασίας της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο έχουν ξεκινήσει την ανοιχτή διαβούλευση της περιβαλλοντικής μελέτης με τις τοπικές κοινωνίες στη βόρειο Ελλάδα. Η διαδικασία αυτή γίνεται ώστε να ενημερωθούν οι πολίτες και οι τοπικοί φορείς για το τι είναι το έργο, τι επιπτώσεις θα έχει, πως θα «επιβαρύνει» την περιοχή τους και τι θα αλλάξει για τους ιδιοκτήτες γης από όπου θα περάσει το έργο.
Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης μέχρι το τέλος του μήνα, θα οριστικοποιηθεί και η διαδρομή του αγωγού. Ήδη όμως έχει υπάρξει μια πρώτη χαρτογράφηση ούτως ώστε να βολιδοσκοπηθούν και να ξεκινήσουν οι συζητήσεις με τους ιδιοκτήτες. Και στην διαδικασία των αποζημιώσεων, ο TAP φέρνει βορειοευρωπαϊκά ήθη, που θα καταπλήξουν όσους είχαν την ατυχία να πέσουν... «θύματα» αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του ελληνικού δημοσίου. Ποιο ακριβώς είναι το πλάνο; Για τις περίπου 18 χιλιάδες ιδιοκτησίες που υπολογίζεται ότι εμπλέκονται (περίπου 2 ιδιοκτήτες ανά οικόπεδο) θα γίνουν συναντήσεις, στις οποίες θα ενημερώσει ο ιδιοκτήτης για τη χρήση της γης: το είδος της καλλιέργειας, το έσοδο που έχει από τη γη του κλπ. Στη συνέχεια με βάση τη συζήτηση που θα γίνει θα υπολογιστεί η απώλεια εισοδήματος που θα προκύψει για τον ενδιαφερόμενο και εφόσον υπογραφεί η συμφωνία, τότε ο ιδιοκτήτης θα αποζημιωθεί αμέσως, δηλαδή πριν την κατασκευή του έργου. Το ίδιο θα συμβεί και με τους χρήστες γης ακόμη και εάν δεν είναι ιδιοκτήτες: εάν κάποιος αγρότης νοικιάζει γη και θα χρειαστεί να χάσει μια σοδειά στο διάστημα της κατασκευής του έργου, τότε θα αποζημιωθεί και εκείνος.
«Στόχος μας είναι να πάρουν όλοι, όσοι επηρεαστούν από την κατασκευή του έργου, τη δίκαιη αποζημίωση, οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις θα είναι για εμάς το τελευταίο καταφύγιο», τονίζει ο επικεφαλής του TAP στην Ελλάδα Ρίκαρντ Σκούφιας.
Το ίδιο καινοφανείς για τα ελληνικά πράγματα είναι οι διαδικασίες που ακολουθούνται στο κομμάτι των προμηθειών και των εργολαβιών. Ήδη έχουμε εξασφαλίσει ότι θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από όλους τους μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους αλλά και από την ελληνική βιομηχανία σωληνουργίας (Σωληνουργεία Κορίνθου) ανέφερε ο κ. Σκούφιας. Ωστόσο επειδή οι άνθρωποι του TAP θέλουν να συμμετάσχουν και να επωφεληθούν και μικρότερες επιχειρήσεις, από άλλους τομείς κυρίως των υπηρεσιών (μεταφορές, logistics, catering και άλλες υπηρεσίες που θα χρειαστούν στη διάρκεια της κατασκευής) έχουν ήδη αποσταλεί περίπου 1.000 επιστολές σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με τις οποίες γίνεται ενημέρωση για τις πιθανές ανάγκες του έργου και επίσης ζητούνται πιθανές παρατηρήσεις ή σχόλια από τις εταιρείες.
Ως προς τις εκκρεμότητες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή με το ελληνικό κράτος για τον αγωγό, απομένει η επικύρωση της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας από το κοινοβούλιο και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες εγκρίσεις (περιβαλλοντικές άδειες κλπ). Πάντως για την επικύρωση, το χρονοδιάγραμμα είναι μάλλον πιεστικό, αφού πρέπει η επικύρωση να γίνει μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου όταν και οι μέτοχοι του TAP θα λάβουν την τελική επενδυτική απόφαση, ενώ το ίδιο ισχύει και για το κονσόρτιουμ του Σαχ Ντενίζ το οποίο ακολουθεί και θα λάβει το Δεκέμβριο την τελική απόφαση για τη δεύτερη φάση ανάπτυξης του κοιτάσματος της Κασπίας.