Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 29-Μαϊ-2013 09:59

    Από... θάλασσα και αέρα καταφθάνουν οι ξένοι επενδυτές

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
    Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την υποβολή προσφορών για τη διεκδίκηση των συμβάσεων παραχώρησης των τουριστικών λιμένων και περιφερειακών αεροδρομίων, με την προθεσμία να λήγει αύριο και μεθαύριο, αντίστοιχα, για τα δύο προς αποκρατικοποίηση assets. Τα 16 χιλιάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής και η κερδοφορία, όπως και οι προοπτικές ανάπτυξης των περιφερειακών αεροδρομίων, συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων εταιρειών.

    Περιφερειακά αεροδρόμια

    Στη διεθνή αγορά έχουν βγει δύο ομάδες από 7+4 αεροδρόμια η καθεμία, με το διαγωνισμό να προβλέπει τη δημιουργία συμβάσεων παραχώρησης για 30 συν 10 έτη. 

    Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

    Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

    Πρόκειται για την «αφρόκρεμα» των περιφερειακών αεροδρομίων. Από τη Ρόδο, τη Θεσσαλονίκη, την Κω, την Κέρκυρα και τα Χανιά προβλέπεται να περάσουν φέτος 13,4 εκατ. επιβάτες, απορροφώντας το 71% της επιβατικής κίνησης. Για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια προβλέπεται επένδυση αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών.

    Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας είναι αναπτυσσόμενοι μεσαίου μεγέθους και απαιτούν την πραγματοποίηση έργων υποδομής ύψους 95 εκατ. ευρώ. Φέτος εκτιμάται ότι ο αριθμός των αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα διαμορφωθεί περίπου στα 4 εκατομμύρια.

    Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι προσφορές θα υποβάλλουν ο γαλλικός όμιλος Vinci  (διαχειρίζεται πορτογαλικά αεροδρόμια) από κοινού με την εταιρεία Ελλάκτωρ και η γερμανική Fraport που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης. 

    Παράγοντες της τουρκικής αγοράς αναφέρουν στο Capital.gr ότι δεν αποκλείεται να υποβάλει προσφορά η τουρκική TAV, η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων της Τουρκίας. Η TAV δεν κατάφερε να αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του σχεδιαζόμενου στην Κωνσταντινούπολη αεροδρομίου και το γεγονός αυτό εκτιμάται ότι θα την οδηγήσει στην υιοθέτηση μίας πιο επιθετικής στάσης, ως προς την διεκδίκηση των ελληνικών αεροδρομίων. 

    Ερώτημα αποτελεί εάν οι κινεζικές Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Investment Holdings  δώσουν το «παρών», καθώς το «δεδηλωμένο» ενδιαφέρον τους αφορά κατά βάση την αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. 

    Η πρώτη είναι η διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου της κινεζικής πόλης, ενώ η δεύτερη συμμετέχει με 45,72% στην China Aircraft Leasing Company Limited που παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Κίνα και στην Ασία. 

    Στην λίστα των υποψήφιων μνηστήρων δεν αποκλείεται να μπει η εξʼ Αργεντινής Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη. Όπως και ο όμιλος Κοπελούζου, που ελέγχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος»  και έχει αναλάβει την ανάπτυξη, ανακατασκευή και λειτουργία του αεροδρόμιου Pulkovo στην Αγία Πετρούπολη για 30 χρόνια.

    Μαρίνες

    Υψηλό είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών για τις μαρίνες Αλίμου, Νέας Επιδαύρου, Ύδρας και Πόρου, με τις σχετικές συμβάσεις να αφορούν την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης.

    Η Lamda Development, που έχει «συμμαχήσει» με τον τουρκικό όμιλο Dogus, αναμένεται να βρεθεί στην κορυφή της λίστας των διεκδικητών, δίνοντας έμφαση στο κομμάτι της διαχείρισης των μαρίνων.

    Στο σχετικό διαγωνισμό εκτιμάται ότι θα συμμετάσχει και η τουρκική Setur, μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, η οποία από κοινού με την εταιρία Folli-Follie Group διαχειρίζεται την μαρίνα Λέσβου.

    Οι διεκδικητές των ελληνικών μαρίνων εκτιμάται ότι θα προέλθουν και από την Γαλλία, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ισπανία.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ