11:00 14/09
Η Πελοπόννησος επανασυστήνεται στον κόσμο: Μια νέα ταυτότητα, που ενώνει παρελθόν, παρόν και μέλλον
Η νέα ταυτότητα δεν είναι ένα λογότυπο ή σλόγκαν, αλλά οργανωμένο στρατηγικό πλαίσιο.
Της Βίκυς Κουρλιμπίνη
Κόλαφο για την πολιτική που υιοθετήθηκε τα προηγούμενα χρόνια αναφορικά με την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της χώρας αποτελούν όσα αναφέρονται για τον τουρισμό στο τελευταίο οικονομικό δελτίο της Alpha Bank. Οι αναλυτές της τράπεζας σημειώνουν πως ο τουρισμός ως κλάδος της ελληνικής οικονομίας χαρακτηρίσθηκε από σχετική στασιμότητα, ενώ οι προσπάθειες των αρχών τουριστικής πολιτικής περιορίστηκαν κυρίως στη διαχείριση διαφημιστικών κονδυλίων στον χώρο του τουρισμού. «Η βαριά βιομηχανία της Ελλάδος αποδεικνύεται ότι είναι όχι μόνο βαριά, αλλά και δυσκίνητη, χωρίς δυναμισμό και καινοτομία» διαπιστώνει η μελέτη.
Επισημαίνεται ακόμη ότι η ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα πρέπει να πάψει να επιδιώκεται αυτοτελώς και ανεξαρτήτως από την υπόλοιπη οικονομία, αλλά να διασυνδεθεί με την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων, όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά σε όλους τους τομείς όπου υπάρχουν ευκαιρίες. Πρέπει, όπως τονίζεται, η ανάπτυξη του τουρισμού να επιδιώκεται παράλληλα και σε αρμονία με τις αποκρατικοποιήσεις, την παραχώρηση δημοσίων υποδομών στον ιδιωτικό τομέα προς εκμετάλλευση και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου τομέα. Μόνον μία τέτοια ολοκληρωμένη μακροχρόνια στρατηγική για την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη του τουρισμού, μπορεί να δημιουργήσει μία αλληλοτροφοδοτούμενη αλυσίδα συνεργειών.
Απαραίτητη κρίνεται συνεπώς η επανατοποθέτηση του τουριστικού προϊόντος σε νέα, και καθοριστική για την ανάπτυξη, δεδομένου ότι η άμεση και έμμεση επίδραση του τουρισμού στην οικονομία μπορεί να επανέλθει στο 17% του ΑΕΠ, όπως το 2000, από15% που είναι σήμερα. Εντούτοις για να αυξηθεί η συμμετοχή του τουρισμού στην οικονομία στα επόμενα χρόνια και να αναδειχθεί ο τουρισμός σε κυρίαρχο στόχο του αναπτυξιακού προτύπου, θα πρέπει, σύμφωνα με τη μελέτη, να αλλάξει η φιλοσοφία παραγωγής και προωθήσεως του τουριστικού προϊόντος.
«Καλός ο ήλιος και η θάλασσα αλλά πρέπει να υπάρχουν και υποδομές» αναφέρεται στο κείμενο, καθώς η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει προορισμός υψηλής ζητήσεως για την ποιότητα ζωής, διασκεδάσεως και διαμονής, ώστε να προσελκύσει πρωτίστως ανθρώπους υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.
Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα μπορεί να γίνει όλο τον χρόνο πόλος έλξεως ευκατάστατων Ευρωπαίων, αλλά και άλλων κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, ως τόπος υψηλού επιπέδου διαβιώσεως, μορφώσεως, ψυχαγωγίας, διασκεδάσεως και αναψυχής. Προκειμένου όμως να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος, είναι απαραίτητο, όπως διαπιστώνεται, να δημιουργηθούν οι υποδομές αεροδρομίων και λιμανιών για να υποδέχονται τα αεροπλάνα των μεγάλων αεροπορικών εταιριών και τα κρουαζιερόπλοια, καθώς και τα υδροπλάνα, τα ιδιωτικά jetsκαι τα σκάφη αναψυχής. Είναι εξίσου αναγκαίο να βελτιωθούν όλες οι υποδομές παροχής υπηρεσιών συγκοινωνιών, μεταφορών, επικοινωνιών, υγείας κ.ά.
Προτάσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για επικείμενες ρυθμίσεις είτε στο χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού είτε στο πλαίσιο αναπτυξιακών κινήτρων, αντιμετωπίζονται με επιφυλακτικότητα στη μελέτη, αφού μπορεί οι αποφάσεις να είναι προς την σωστή κατεύθυνση δημιουργίας μεγαλυτέρων τουριστικών εκμεταλλεύσεων, όμως απαιτείται αλλαγή φιλοσοφίας. Για παράδειγμα, «η ισχύουσα πολεοδομική ρύθμιση για την ελάχιστη απόσταση ενός ξενοδοχειακού καταλύματος από τον αιγιαλό, σε μία χώρα που διαθέτει 19.000χλμ. ακτογραμμής, συνιστά μία τεράστια σπατάλη πόρων και ευκαιριών, που η χώρα δεν έχει δυστυχώς την πολυτέλεια να χαραμίζει», τονίζεται.
vicky.kourlibini@capital.gr