09:27 11/09
Ταϊβάν: "Πράσινο φως" για ειδικά κονδύλια για πλοία και drones με σκοπό την αποτροπή της Κίνας
Τα κονδύλια θα διατεθούν επίσης σε βιομηχανίες που έχουν πληγεί από τους αμερικανικούς δασμούς και τις χρηματικές επιδοτήσεις.
Των Μαρίνας Μάνη, Νίκου Χρυσικόπουλου
Πεκίνο-Σαγκάη είναι οι δύο προορισμοί του πρωθυπουργικού ταξιδιού στη Χώρα του Δράκου. Η διπλωματική υπηρεσία του Μαξίμου και η κινέζικη πρεσβεία στην Αθήνα φιξάρουν τις τελευταίες λεπτομέρειες για να ανακοινωθεί η ημερομηνία – μεταξύ 15 και 18 Μαϊου.
Το ταξίδι «κλείδωσε» την προηγούμενη Παρασκευή στη συνάντηση που είχαν οι διευθυντές του διπλωματικού γραφείου και του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού Σταύρος Βασιλόπουλος και Γιώργος Μουρούτης με τον Κινέζο πρέσβη Du Qiwen, παρουσία του εμπορικού ακολούθου της Κίνας και διπλωματικών συμβούλων του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών.
Η σημειολογία, ως προς την ημερομηνία, βρίσκεται στο ότι ο Ελληνας πρωθυπουργός θα είναι από τους πρώτους ευρωπαίους ηγέτες που θα συναντηθούν με την νέα ηγεσία του ΚΚΚ (με πρόεδρο τον Σι Τζινπίνγκ και πρωθυπουργό τον Λι Κεκιάνγκ) που αναδείχθηκε από το συνέδριο του περασμένου Νοεμβρίου...
Ελλάδα η πύλη εισόδου
Ο Αντώνης Σαμαράς ποντάρει πολλά σ΄αυτή την επίσκεψη που θα έχει αμιγώς επενδυτικό χαρακτήρα. «Δεν πρόκειται για μια-δυο συμφωνίες συνηθισμένου βεληνεκούς αλλά για ‘υπογραφές’ που, πέραν του οικονομικού οφέλους, θα αναδείξουν το ρόλο της χώρας ως κόμβου στην περιοχή», λένε αρμόδιοι για το θέμα συνεργάτες του.
Τι εννοούν; Την ανάδειξη της Ελλάδας ως κύριας πύλης εισόδου της Κίνας («και όχι μίας πύλης») στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, μετά και την θετική εμπειρία από την δραστηριοποίηση της Cosco στον Πειραιά «που λειτούργησε ως πείραμα».
Ως εκ τούτου, από τις πολύμηνες συζητήσεις προέκυψε ότι το ενδιαφέρον του Πεκίνου εστιάζεται «σε ό,τι έχει σχέση με τις μεταφορές» –ήτοι, λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι. Ειδικά για τον πρώτο τομέα, φέρεται να διεκδικεί «ολόκληρο τον ΟΛΠ»– εξέλιξη που την θέλει και η κυβέρνηση καθώς «οι Κινέζοι αξιοποιούν τις επενδύσεις τους φέρνοντας σημαντικές δουλειές που επεκτείνονται και σε άλλους τομείς».
Ως παράδειγμα αναφέρουν τη συμφωνία Cosco-Hewlett Packard-ΤΡΑΙΝΟΣΕ που συνοδεύθηκε από περαιτέρω «άνοιγμα» της HP στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Κεφαλαίου» μάλιστα, η HP εξετάζει το ενδεχόμενο να μεταφέρει στην Ελλάδα το εργοστάσιο συναρμολόγησης που διατηρεί στην Τσεχία...
Ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων θα βρεθεί το κινεζικό ενδιαφέρον για το real estate, σε αντίθεση –κατά τις ίδιες πηγές– με τον τομέα της ενέργειας.
Οπως συνέβη και με τα ταξίδια στο Κατάρ και στην Τουρκία, τον κ. Σαμαρά θα πλαισιώσει μεγάλος αριθμός αριθμός Ελλήνων επιχειρηματιών οι οποίοι βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις «για δουλειές».
Σίγουρη επίσης θεωρείται η συμμετοχή, στην αποστολή, των ηγεσιών του ΤΑΙΠΕΔ και του Invest in Greece, καθώς και των αρμοδίων περί την «οικονομική διπλωματία», του υφυπουργού και του γενικού γραμματέα τουΥΠΕΞ Δημήτρη Κούρκουλα και Παναγιώτη Μίχαλου.
Το forum της Σαγκάης
Η πολιτικο-επιχειρηματική προετοιμασία της πρωθυπουργικής επίσκεψης έχει ξεκινήσει από τον Νοέμβριο. Οταν οι κύριοι Κούρκουλας και Μίχαλος, συνοδευόμενοι από τα στελέχη του Invest in Greece Στέφανο Ησαϊα και του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτη Πρωτοψάλτη ακολούθησαν... τον δρόμο του μεταξιού πραγματοποιώντας τις πρώτες επαφές με αξιωματούχους και επιχειρηματίες της μακρινής χώρας.
Μετείχαν άλλωστε στο ειδικό business forum που διοργανώθηκε στη Σαγκάη με ακροατήριο 50 «επιλεγμένους Κινέζους και Ελληνες επιχειρηματίες», όπου το ελληνικό σύνθημα ήταν «τώρα είναι ο κατάλληλος χρόνος για επενδύσεις στην Ελλάδα».
Τη δεύτερη ημέρα των εργασιών, μάλιστα, παρουσιάσθηκαν «κατ΄ιδίαν» στους πολυεθνικούς ομίλους Fosun και Shanghai International Group το ελληνικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και οι μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρει η χώρα μέσα από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της.
Θελουν αεροδρόμια, λιμάνια και τρένα
Την όρεξη των Κινέζων για νέα deal στην Ελλάδα άνοιξε η επένδυση που πραγματοποιεί η Cosco (China Ocean Shipping Company) στο λιμάνι του Πειραιά. Αν και πέρασε από χίλια κύματα, η επιμονή του κινεζικού κολοσσού οδήγησε τελικά στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στην κινεζική εταιρεία και ταυτόχρονα στην “απογείωση” του λιμανιού.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, της Cosco και της Εθνικής Τράπεζας, εκτιμάται ότι στο τέλος της διετίας και αφού ολοκληρωθούν οι νέες επενδύσεις της Cosco στον Σ.ΕΜΠΟ ΙΙΙ του ΟΛΠ, τα διακινούμενα εμπορευματοκιβώτια θα αγγίξουν τα 4,7 εκατομμύρια, από 3 περίπου εκατομμύρια το 2012, εκτοξεύοντας τον Πειραιά σημαντικά υψηλότερα από το λιμάνι της Βαλένθια που βρίσκεται τώρα στην πρώτη θεση της Μεσογείου με 4,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως.
Την τελευταία τριετία, η διακίνηση εμπορευματοκιβώτιων στον Πειραιά (καλύπτει σχεδόν το 90% της ελληνικής αγοράς) υπερτριπλασιάστηκε, προσεγγίζοντας τα 2,7 εκατ. TEUs (ένα TEU ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) το 2012 από 0,85 εκατ. TEUs το 2010, όταν η διακίνηση στα υπόλοιπα ανταγωνιστικά μεσογειακά λιμάνια αυξήθηκε μόνο κατά 20% κατά την ίδια περίοδο.
Πολλαπλασιαστικά οφέλη
Τα πολλαπλασιαστικά οφέλη από τη δραστηριοποίηση του κινεζικού ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται εμφανή. Ήδη έχει ανακοινωθεί συμφωνία της αμερικανικής εταιρείας ειδών τεχνολογίας HP με το terminal της COSCO στον Πειραιά, αρχικά για την εγκατάσταση του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική και χώρες της Μεσογείου, στον Πειραιά.
Από το λιμάνι του Πειραιά τα προϊόντα της HP θα διανέμονται προς τους τελικούς προορισμούς, θαλάσσια μέσω του terminal της COSCO και σιδηροδρομικά από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συμφωνία θα επιτρέψει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δημιουργήσει ολοκληρωμένες εφοδιαστικές αλυσίδες από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη και ήδη φαίνεται να προσελκύει και άλλες εταιρίες – μεταξύ των οποίων τις Lenovo, ΙΚΕΑ, Dell, LG, Samsung, Hyundai και Xerox που διαθέτουν εφοδιαστικές αλυσίδες στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή και έχουν τις παραγωγικές μονάδες τους στην Κίνα και την Άπω Ανατολή.
ΟΛΠ και Ελ. Βενιζέλος
Όπως έχει αναφέρει το “Κ”, η Cosco ενδιαφέρεται να συμμετάσχει και στη διαδικασία πώλησης του ΟΛΠ. Ο κινεζικός operator έχει ζητήσει για την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΠ και για επενδύσεις στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Ι (τον ένα από τους τρεις που δεν ελέγχει ήδη) στους νέους προβλήτες για τα κρουαζιερόπλοια, στο car terminal και στην ναυπηγοεπισκευή. Συγκεκριμένα οι σχετικες πληροφορίες αναφέρουν πως έχει μπει στο τραπέζι και δέσμευση της Cosco για συμβάσεις ναυπηγοεπισκευής τουλάχιστον έξι ποντοπόρων πλοίων της ετησίως στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του ΟΛΠ, εξέλιξη που εφόσον υλοποιηθεί αναμένεται να "αναστήσει" και την χειμαζόμενη αυτή βαριά βιομηχανία της χώρας.
Σε ό,τι αφορά το Ελευθέριος Βενιζέλος, οι πληροφορίες φέρουν δύο από τις μεγαλύτερες κινεζικές εταιρείες διαχέιρισης αερολιμένων, την Shenzen Airport και την Friedmann Pacific Investment Holdings να έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με την κυβέρνηση αναφορικά με τον επικείμενο διαγωνισμό που θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του ποσοστού του δημοσίου στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Μέτοχοι είναι το Ελληνικό Δημόσιο (55%), η Hochtief Airports (26,7%), η Hochtief Airports Capital (13,3%)] και όμιλος Κοπελούζου.
Ενδιαφέρον, όμως για ελληνικά assets υπάρχει και από τον όμιλο Fosun. Oι επικεφαλής του κινεζικού ομίλου (διαθέτουν ήδη ποσοστό 15% στην FF Group) θεωρούν πως στην Ελλάδα υπάρχουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες τις οποίες σκοπεύουν να διεκδικήσουν. Το πολυσχιδές χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων και επενδυτικών τοποθετήσεων της Fosun επιτρέπουν να εξετάζουν τοποθετήσεις στη χώρα μας που εκτείνονται από το real estate και τον τουρισμό, μέχρι την εκμετάλλευση εταιρειών διαχείρισης υποδομών, ενώ προβάλλονται και ως ενδιαφερόμενοι για τον Αστέρα Βουλιάγμένης.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο της 27ης Απριλίου