16:21 07/09
ΟΠΕK+: Συμφωνία για την αύξηση της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου τον Οκτώβριο κατά 137.000 βαρέλια
Σε πτώση των τιμών του πετρελαίου ποντάρει η αγορά.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Σημαντική άνοδο καταγράφουν τους τελευταίους τέσσερις μήνες οι μετοχές των τριών μεγαλύτερων, βάσει κεφαλαιοποίησης και κύκλου εργασιών, κατασκευαστικών ομίλων, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Οι αξιοσημείωτες επιδόσεις αποδίδονται όχι μόνον στις προοπτικές για την απεμπλοκή των μεγάλων οδικών έργων, όπου οι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ έχουν μεγάλο ποσοστό έκθεσης, αλλά και στο θετικό κλίμα που επικρατεί στο ταμπλό της Λεωφόρου Αθηνών.
Εξάλλου, στη χθεσινή συνεδρίαση, ο Γενικός Δείκτης βρέθηκε σε απόσταση αναπνοής από τις 1.000 μονάδες, με τις μετοχές των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ να «κλείνουν» με κέρδη 0,93%, 2,62% και 7,59%, αντίστοιχα.
Μοχλός η ρευστότητα στα έργα
Η Ελλάκτωρ, έκλεισε, χθες, στα 2,16 ευρώ, με την τιμή της, έως τέλη Αυγούστου, να βρισκόταν, κατά μέσο όρο, στη ζώνη του 1 - 1,25 ευρώ. Από τις αρχές του Ιανουαρίου 2011 έως σήμερα, η τιμή της μετοχής του κατασκευαστικού ομίλου αυξήθηκε 81,1%.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έως το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου του 2011, διαπραγματευόταν σε τιμή χαμηλότερη του ενός ευρώ. Από τις αρχές του Ιανουαρίου, έως σήμερα, η αξία της έχει ενισχυθεί σε ποσοστό 289,7%, καταγράφοντας την μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή, συγκριτικά με τις άλλες δύο μεγάλες εισηγμένες κατασκευαστικές.
Η J&P Αβαξ, έως τα μέσα περίπου του Σεπτεμβρίου διαπραγματευόταν -με εξαίρεση ορισμένες, ελάχιστες συνεδριάσεις- σταθερά σε τιμή κάτω του ενός ευρώ. Από τις αρχές του έτους, μέχρι σήμερα, η τιμή της ενισχύθηκε σε ποσοστό 178,6%.
Που οφείλεται η άνοδος;
«Υπήρχε μία εικόνα υπερβολής στις αποτιμήσεις των μετοχών των τεχνικών εταιρειών, με αποτέλεσμα να μην αντικατοπτρίζεται η αξία των παγίων τους.
Η ανοδική πορεία οφείλεται στις προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί από τη ρευστότητα που έχει αποφασίσει να διοχετεύσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στον κατασκευαστικό κλάδο με στόχο την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων. Επίσης, η διαφοροποίηση καθοδηγεί ανοδικά τις αξίες» σημειώνει ο Μάνος Χατζηδάκης, Υπεύθυνος Τμήματος Ανάλυσης της Beta Χρηματιστηριακή.
«Βασικός παράγοντας ανόδου είναι το γεγονός ότι τμήμα της δόσης των 52,5 δισ. ευρώ θα διοχετευθεί στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, τα οποία βρίσκονταν σε αναστολή το 2012. Πρέπει επίσης, να ληφθεί υπόψη ότι οι μεγάλοι όμιλοι, πέρυσι, παρότι είχαν απειροελάχιστα έσοδα από τον κλάδο των κατασκευαστικών εργασιών στα συγκεκριμένα projects, δεν αντιμετώπισαν λειτουργικά προβλήματα. Η αγορά, δηλαδή, προσδοκεί καλύτερους κύκλους εργασιών για το 2013. Επίσης, η διαχείριση των απορριμμάτων, τα έσοδα από υφιστάμενες παραχωρήσεις και ο κλάδος της ενέργειας αποτελούν τους πυλώνες διαφοροποίησης των εισηγμένων, προσελκύοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον. Η ενίσχυση της αξίας των μετοχών των κατασκευαστικών προεξοφλεί, βέβαια, την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αλλά εντάσσεται στο ευρύτερο θετικό κλίμα που επικρατεί στο ταμπλό» εξηγεί ο Νίκος Χρυσοχοΐδης, διευθύνων σύμβουλος της Ν.Χρυσοχοΐδης Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ.
Restart
Υπό την προϋπόθεση ότι οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου - παραχωρησιούχων με τις τράπεζες θα στεφθούν με επιτυχία, το 2013 θα μπορούσε να είναι η χρονιά των μεγάλων έργων.
Η επαναλειτουργία των εργοταξίων στους τέσσερις οδικούς άξονες (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) θα έβγαζε οριστικά από το τούνελ τους κατασκευαστικούς ομίλους, ενισχύοντας σημαντικά τα μεγέθη τους, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Παράλληλα, εάν τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, προϋπολογισμού της τάξης του ενός δισ. ευρώ, που σχεδιάζονται σε όλη την Ελλάδα, δεν βρεθούν αντιμέτωπα με τα «παραδοσιακά» προσκόμματα (γραφειοκρατία, αντιδράσεις κατοίκων κ.ο.κ.), οι κατασκευαστικές θα ενισχύσουν σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των έργων τους.
Ωστόσο, προσώρας, η Ελλάκτωρ «ποντάρει», μέσω της Ηλέκτωρ, στα υφιστάμενα έργα διαχείρισης σκουπιδιών, στην ανάληψη έργων στο εξωτερικό, σε ενεργειακά έργα και στις μεταλλευτικές δραστηριότητες.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει τον τζίρο από τις κατασκευές, έχοντας αναλάβει σε κοινοπραξία με την Impregilo την υλοποίηση του Κέντρου Πολιτισμού του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», έργο προϋπολογισμού 566 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, ο κλάδος της ενέργειας είναι το «γερό χαρτί» της διαφοροποίησης της εισηγμένης των Γ.Περιστέρη-Ν.Κάμπα.
Η J&P Άβαξ διαθέτει διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο έργων εκτός Ελλάδας και υλοποιεί το έργο της επέκτασης του μετρό προς Πειραιά, προϋπολογισμού 570 εκατ. ευρώ.
dimitris.delevegos@capital.gr