Η αναζήτηση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ από την κεφαλαιαγορά, το προσεχές δίμηνο, προμηνύει σαφώς εξελίξεις στην ακτοπλοΐα. Βέβαια, ο πόλεμος των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ουσιαστικά είναι πόλεμος Τραπεζών, δεδομένου ότι η κάθε τράπεζα επιδιώκει σε πρώτη φάση να εξασφαλίσει τα δάνεια που έχει δώσει στις εταιρείες και σε δεύτερη φάση να αυξήσει τα μερίδια στην ακτοπλοϊκή αγορά.
Αυτήν την περίοδο στο παρασκήνιο, στις μυστικές συζητήσεις πρωτοστατούν τρεις τράπεζες, η CitiBank, η Τράπεζα Πειραιώς και η First Bank, ενώ τελευταία έχει προστεθεί και η Proton Bank.
Είναι αυτονόητο ότι και οι άλλες τράπεζες δείχνουν ενδιαφέρον, αφού συμμετέχουν σε κοινοπρακτικά δάνεια. Τώρα, η μάχη θα δοθεί στο να συγκεντρωθούν όλα τα χρήματα που αναζητούνται από τις εταιρείες. Μέχρι τώρα η ΑΝΕΚ έχει ανακοινώσει ότι προχωρεί στη σύναψη ομολογιακού δανείου ύψους 140 εκατ. ευρώ και σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα προσεγγίζει τα 105 εκατ. ευρώ μαζί με τις προμήθειες των τραπεζών.
Επίσης αύξηση μετοχικού κεφαλαίου σχεδιάζει και η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία θέλει να συγκεντρώσει 93,5 εκατ. ευρώ και για το λόγο αυτό πραγματοποιεί γενική συνέλευση των μετόχων στις 3 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα εξάλλου με ασφαλείς πληροφορίες, οι Μινωικές Γραμμές θα αποφασίσουν σύντομα την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του νέου επενδυτικού τους προγράμματος, που περιλαμβάνει την αγορά νέου πλοίου και τη δρομολόγηση του στη γραμμή Γένοβα – Μασσαλία – Τυνησία. Μέρος των χρημάτων ίσως χρησιμοποιηθούν και για εξαγορά μετοχών εισηγμένης ακτοπλοϊκής εταιρείας.
Να υπογραμμισθεί ότι η Blue Star Ferries έχει πάρει ένα μικρό ομολογιακό δάνειο 10 εκατ. ευρώ για την αγορά των κατασχεμένων τριών πλοίων της ΔΑΝΕ και η Hellenic Seaways έχει εξασφαλίσει ομολογιακό δάνειο 30 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση της κατασκευής του νεότευκτου πλοίου της «Νήσος Χίος» στα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Επιπλέον να επισημανθεί ότι η Attica Group του Περικλή Παναγόπουλου διαθέτει ρευστότητα 190 εκατ. ευρώ που πιθανότατα να κατευθυνθούν σε συμμετοχές εταιρειών.
Τα σενάρια πάντως που ακούγονται τις τελευταίες ημέρες είναι τα εξής:
1. Ο κ. Πάνος Λασκαρίδης να αγοράσει το ποσοστό των Μινωϊκών Γραμμών στην HSW. Ο εφοπλιστής ήδη έχει εξασφαλίσει το 25%, από το 20% που είχε πριν από λίγο καιρό.
2. Η Attica Group σύμφωνα με τις πιθανές εκδοχές προτίθεται να εξαγοράσει το 52% της Blue Star Ferries που σήμερα κατέχει το 48%.
3. Η ΑΝΕΚ να αγοράσει πλειοψηφικό πακέτο με στη ΝΕΛ και να ενσωματώσει τα ταχύπλοα σκάφη της εταιρείας της Μυτιλήνης.
4. Οι Μινωϊκές Γραμμές θα μπουν στο μετοχικό κεφάλαιο της Blue Star Ferries, αφού πρώτα αποχωρήσουν από την HSW. Οι Μινωϊκές έχουν βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις 70 εκατ. ευρώ που θα τις εξοφλήσουν όταν πωλήσουν τη συμμετοχή στη HSW.
5. Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου θέλει να αγοράσει το 33,3% της HSW, αλλά έχει εναλλακτικά σενάρια την αγορά 5 πλοίων του Κώστα Αγαπητού και άλλα πέντε του Απόστολου Βεντούρη.
Το ενδιαφέρον των ξένων παραμένει αμείωτο ωστόσο, οποιαδήποτε δήλωση προτάσεων προϋποθέτει το ξεκαθάρισμα στο εσωτερικό πεδίο των ακτοπλοϊκών σχημάτων. Με άλλα λόγια, ο Aldo Grimaldi ή πιθανώς ο Mickey Arrison της Carnival ή ξένα funds θα κάνουν τις κινήσεις τους αμέσως μετά των αυξήσεων των μετοχικών κεφαλαίων και πριν την έναρξη της νέας καλοκαιρικής περιόδου.