Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Οι κορυφαίες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες αλλά και πολύ μεγάλοι διεθνείς παίκτες αναμένεται να συγκρουστούν στον διαγωνισμό για την επέκταση – μαμούθ του Μετρό της Αθήνας από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά, η οποία εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται οι ζυμώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και μήνες για την συγκρότηση των κοινοπραξιών που θα διεκδικήσουν το έργο, καθώς στις 28 Σεπτεμβρίου τελικά θα υποβληθούν οι προσφορές των υποψηφίων, μετά την μικρή παράταση που δόθηκε από την Αττικό Μετρό κατόπιν αιτήματος σχεδόν όλων των ενδιαφερομένων. Θυμίζουμε ότι αρχικά ως ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε οριστεί η προσεχής Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου.
Συνολικά 15 εταιρείες έχουν πάρει τα τεύχη δημοπράτησης και σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, στον διαγωνισμό αναμένεται να συμμετάσχουν τουλάχιστον έξι – επτά υποψήφιες κοινοπραξίες. Οι 15 εταιρείες που έχουν λάβει τα τεύχη δημοπράτησης είναι από ελληνικής πλευράς οι Άκτωρ, J&P Άβαξ, TΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, Μηχανική, Παντεχνική, ΒΙΟΤΕΡ και Μοχλός, ενώ οι ξένοι παίκτες που έχουν καταρχήν ενδιαφερθεί είναι οι Alpine Bau, Vinci, Ζαgope, Balfour Beatty, ABB, Alstom, Impregilo και Siemens. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι θα δούμε και τις 15 να συμμετέχουν στον διαγωνισμό ή ότι δεν θα υπάρξουν συνεργασίες και με άλλες εταιρείες πέραν αυτών.
Ήδη, τα σενάρια για τις συμμαχίες που θα προκύψουν δίνουν και παίρνουν. Σύμφωνα με όσα ακούγονται στην κατασκευαστική «πιάτσα», η εταιρεία Άκτωρ αναμένεται να συνεργαστεί και πάλι με την Siemens, ενώ στο σχήμα ακούγεται ότι θα ενταχθεί και η γαλλική Vinci, επίσης παραδοσιακός σύμμαχος της ελληνικής εταιρείας σε μεγάλα έργα.
Από την πλευρά της η J&P Άβαξ φέρεται να συζητά συνεργασία με την FCC, ενώ με μεγάλο όμιλο από το εξωτερικό που θα κάνει το ντεμπούτο του στην ελληνική αγορά φαίνεται ότι θα συνεργαστεί η ΤΕΡΝΑ. Η ΑΕΓΕΚ ακούγεται ότι θα κατέβει στον διαγωνισμό με το ίδιο σχήμα που διεκδίκησε, ανέλαβε και πλέον κατασκευάζει το Μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή με τις ιταλικές Impregilo, Seli, κ.ά). Η Μηχανική έχει κλείσει συνεργασία με την ABB, με ξένο εταίρο (ακούγεται η Zagope) θα συνεργαστεί η Παντεχνική, ενώ σε αντίστοιχη κίνηση θα προχωρήσει και ο Μοχλός.