Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Δύο προσφορές αναμένεται να κατατεθούν την προσεχή Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου στον (νέο) διαγωνισμό του ΥΠΕΧΩΔΕ για τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε – 65).
Οι προσφορές αυτές θα είναι ακριβώς οι ίδιες με αυτές που υποβλήθηκαν στην προηγούμενη διαδικασία που ακυρώθηκε από το υπουργείο. Έτσι, και πάλι αντιμέτωπες στην μάχη για την διεκδίκηση της σύμβασης παραχώρησης εκτιμώμενου προϋπολογισμού έως και 1,5 δισ. ευρώ θα βρεθούν από τη μία πλευρά οι όμιλοι ΓΕΚ – Cintra – ACS και από την άλλη το σχήμα των FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική.
Θυμίζουμε ότι οι ίδιες κοινοπραξίες είχαν υποβάλει προσφορές και στον προηγούμενο διαγωνισμό, τον οποίο η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε να επαναλάβει όταν διαπίστωσε ότι η προσφορά των FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική έπρεπε να ακυρωθεί. Η απόφαση του ΥΠΕΧΩΔΕ να μην αναθέσει το έργο στην κοινοπραξία των ΓΕΚ – Cintra – ACS προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ελληνοϊσπανικής συμμαχίας, η οποία έχει κινηθεί δικαστικά εναντίον του υπουργείου. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι της κοινοπραξίας, η συμμετοχή στην επανάληψη της διαδικασίας υποβολής προσφορών δεν αναιρεί τις ενέργειες τους σε σχέση με την προσφυγή εναντίον της απόφασης του ΥΠΕΧΩΔΕ να επαναλάβει την διαδικασία υποβολής προσφορών.
Όπως εκτιμούν παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, η έκβαση του διαγωνισμού για τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και τις ισορροπίες στον χώρο των μεγάλων έργων, ειδικά μετά την συμφωνία του σχήματος της Hochtief με τις Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ για το έργο «Μαλιακός Κλειδί». Θυμίζουμε ότι το σχήμα των ΓΕΚ – Cintra – ACS έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος στην Ιόνια Οδό και διεκδικεί πέρα από τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και τον άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, όπου επίσης υποψήφιοι είναι η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η Hochtief (με Strabag – Bilfinger Berger – ΑΕΓΕΚ – Αθηνά – Lamda Development) και αυτή της οποίας ηγούνται οι Άκτωρ – J&P Άβαξ.
Η συγκρότηση του γαλλογερμανικού άξονα των Hochtief – Vinci σε συνεργασία με το ελληνικό δίδυμο κορυφής των Άκτωρ – J&P Άβαξ ίσως να μην περιοριστεί στην από κοινού ανάληψη του άξονα «Μαλιακός – Κλειδί». Παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, αλλά και κορυφαία στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ βλέπουν πίσω από αυτή την κίνηση μία γενικότερη σύγκλιση των μέχρι πρότινος αντιπάλων σχημάτων (των γερμανοκεντρικών κοινοπραξιών της Hochtief από την μία και της ελληνογαλλικής συμμαχίας των Vinci - Άκτωρ – J&P Άβαξ από την άλλη), χωρίς να αποκλείουν μάλιστα την από κοινού διεκδίκηση από την νέα διπλή συμμαχία και του άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, του μεγαλύτερου αυτοχρηματοδοτούμενου έργου που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ. Οι ίδιοι παράγοντες λένε ότι δεν θα εκπλαγούν αν δουν τις δύο πλευρές να συνεργάζονται ακόμα και στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι η επίτευξη ή όχι ενός ευρύτερου μορατόριουμ στα μεγάλα έργα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το ποιο σχήμα θα αναλάβει τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος. Άλλη διαπραγματευτική ισχύ θα έχουν οι ΓΕΚ – Cintra – ACS αν καταφέρουν να πάρουν το έργο κι άλλη αν η σύμβαση καταλήξει στις FCC – Somague – Sacyr – Αττικάτ – Παντεχνική – Προοδευτική, που βρίσκονται σε ανοικτή «επικοινωνία» με τον Άκτωρα.