20:18 06/09
ΗΠΑ: Τουλάχιστον 88 ταχυδρομικές υπηρεσίες διέκοψαν τις αποστολές δεμάτων στις ΗΠΑ, λόγω των δασμών
Εξαιρούνται από τους δασμούς μόνο οι αποστολές μεταξύ ιδιωτών.
Σε λειτουργία διαχείρισης κρίσης τίθενται de facto όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες μετά την επιδείνωση της θέσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών που αποκαλύπτεται στα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου, αλλά και τη συνεχιζόμενη πολιτικό-οικονομική αβεβαιότητα. Ήδη η ΑΝΕΚ ανακοίνωσε ζημίες πρώτου τριμήνου που προσεγγίζουν εκείνες ολόκληρου του 2011.
Σε έκτακτη σύσκεψη υπηρεσιακών παραγόντων στην Ακτή Βασιλειάδη υπό την προεδρία του υπηρεσιακού υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Γιάννης Στουρνάρα, αποφασίστηκε να συγκληθεί τα επόμενα 24ωρα το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας, Νίκου Λίτινα, ώστε να επιλυθούν κατά το δυνατόν κρίσιμα εκκρεμή θέματα που αφορούν και σε δρομολογήσεις πλοίων της καλοκαιρινής περιόδου που τυπικά έχει ήδη ξεκινήσει.
Οι ακτοπλοϊκές στενάζουν εδώ και καιρό κάτω από το βάρος των σωρευμένων ζημιών και των αυξημένων εξόδων για ναυτιλιακά καύσιμα. Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης Α.Ε. (ΑΝΕΚ) ανακοίνωσε πως ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών υποδιπλασιάστηκε στο α’ τρίμηνο και διαμορφώθηκε σε 34,0 εκατ. ευρώ έναντι 61,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας για α΄ τρίμηνο του 2012 ανήλθαν σε ζημιές 17,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3,8 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2011. Σημειώνεται πως για ολόκληρο το 2011 η ΑΝΕΚ παρουσίασε ζημιές 22,9 εκατ. ευρώ για τον όμιλο έναντι ζημιών 89,7 εκατ. ευρώ το 2010. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2011 ήταν 243,6 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 7,4%από το 2010.
Τι λέει η ΑΝΕΚ
Η ΑΝΕΚ τονίζει πως η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών έχει οδηγήσει σε μείωση της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης ενώ η μέση τιμή για το α’ τρίμηνο του 2012 αυξήθηκε κατά 28% περίπου έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Οι συνθήκες που επικρατούν αυτή την περίοδο στην αγορά λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής ύφεσης, καθώς και το ασταθές πολιτικό περιβάλλον της χώρας το οποίο επηρεάζει σημαντικά και τον τομέα του τουρισμού, σε συνδυασμό με τις τιμές των καυσίμων που εξακολουθούν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, επιδρούν αρνητικά στη λειτουργία του κλάδου της ακτοπλοΐας.
Αυτά υπογραμμίζει η ΑΝΕΚ και αυτονόητα «μέσα σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η τρέχουσα χρηματοοικονομική κρίση και η συνεχιζόμενη ύφεση, οι βασικοί και άμεσοι στόχοι είναι η διατήρηση του λειτουργικού κόστους σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα, η εξεύρεση ρευστότητας και η βέλτιστη διαχείριση του στόλου».
Η εικόνα αυτή αναμένεται να είναι εμφανής και στα αποτελέσματα των άλλων ακτοπλοϊκών.
Minoan, ΝΕΛ, Attica Group
Υπενθυμίζεται ότι η Minoan Lines το 2011 ανακοίνωσε ζημιές 39,4 εκατ. ευρώ και κύκλο εργασιών 193,2 εκατ. ευρώ. Η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου για το 2011 έδειξε κύκλο εργασιών 83,54 εκατ. ευρώ και ζημίες μετά από φόρους 61 εκατ. ευρώ, από 43 εκατ. ευρώ το 2010. Διεύρυνση ζημιών και μείωση εσόδων κατέγραψε το2011 και η Attica Group και συγκεκριμένα πωλήσεις 246,8 εκατ. και ζημιές μετά από φόρους 86,5 εκατ.
Απαξίωση
Πουθενά, εκτός ίσως από τις συνολικές υποχρεώσεις, δεν είναι ευκρινέστερη η έκταση της κρίσης στην ακτοπλοΐα από ότι στην κεφαλαιοποίηση των 4 εισηγμένων. Η Attica Group αποτιμάται στα 40 εκατ. ευρώ, η ΝΕΛ στα 12 εκατ. ευρώ, η ΑΝΕΚ στα 16 εκατ. ευρώ και οι Μινωικές στα 144 εκατ. ευρώ. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις η αποτίμηση είναι υποπολλαπλάσια της αξίας των στόλων τους.
Η. Μπέλλος