Δάνειο ύψους 200 εκατ. ευρώ θα λάβει το ΥΠΕΧΩΔΕ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προκειμένου να καλύψει μέρος της δημόσιας συμμετοχής στο έργο της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρα-Σπάρτη.
Το συγκεκριμένο έργο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης σε ιδιώτη ανάδοχο ο οποίος θα αναλάβει την εκμετάλλευση του για 30 χρόνια. Σημειώνεται ότι το δάνειο της ΕΤΕπ (η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το προσεχές διάστημα), προβλέπει χαμηλό επιτόκιο 3,5% και μακρά περίοδο αποπληρωμής που ξεπερνά τα 15 χρόνια.
Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο από την ανάδοχο κοινοπραξία «Mωρέας» (EΛTEB - Παντεχνική - Impregilo - Intracom Telecom) και θα παραδοθεί, σταδιακά, μέχρι το 2011. Bάσει της προσφοράς, το κόστος του έργου θα φτάσει τα 1,044 δισ. ευρώ. H συνδρομή του Δημοσίου θα είναι 330 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 200 εκατ ευρώ θα διατεθούν από την ΕΤΕΠ.
O νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει μήκος 205 χλμ. και 26 ανισόπεδους κόμβους. O ανάδοχος θα πρέπει να κατασκευάσει 100 χλμ. νέου άξονα, να ανακατασκευάσει τα 82,5 χλμ. του υφιστάμενου άξονα Kορίνθου -Tριπόλεως και να διαχειριστεί τα 22,5 χλμ. στο τμήμα Tρίπολη - Kαλαμάτα που υλοποιούνται σήμερα ως δημόσια έργα.
Η ΕΤΕπ
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με διμερείς επαφές στην Ελλάδα έχει θέσει τις βάσεις για να αναπτυχθούν αντίστοιχες συνεργασίες με:
* Φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για την προνομιακή χρηματοδότηση των αναπτυξιακών τους προγραμμάτων. Οι πρώτες συμφωνίες αναμένονται με τον Δήμο Αμαρουσίου και τον Δήμο Αθηναίων (για το σχέδιο διπλής ανάπλασης της Λ. Αλεξάνδρας και του Βοτανικού).
* Τα υπουργεία Ναυτιλίας (δάνειο 3 δισ. ευρώ) για τα έργα αναβάθμισης των λιμένων της χώρας και το υπουργείο Πολιτισμού για τα έργα ανάδειξης πολιτικών υποδομών.
* Με ιδιώτες και τεχνικές εταιρείες για την προνομιακή δανειοδότησή τους σε έργα με συμβάσεις παραχώρησης (π.χ. Μαλιακός, Μετρό Θεσσαλονίκης κ.α.) αλλά και τα έργα που θα υλοποιηθούν με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
* Με φορείς όπως η ΔΕΠΑ και η ΔΕΗ για τα έργα επέκτασης και μεταφοράς καυσίμων και ενέργειας.
* Με ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου Όπως η Εγνατία Οδός και η Αττικό Μετρό για μεγάλα οδικά και μεταφορικά έργα.
Στελέχη της ΕΤΕπ εκτιμούν ότι για τις συγκεκριμένες συνεργασίες η Τράπεζα θα διαθέσει πόρους άνω των 1,5 δισ. ευρώ το 2006.
Στέλιος Κράλογλου