Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 17-Οκτ-2011 10:46

    Καστέλλι: Μικρές προσδοκίες για ένα μεγάλο έργο

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Με την πέμπτη, κατά σειρά, παράταση της προθεσμίας κατάθεσης προσφορών για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι να ολοκληρώνεται αύριο, η αγορά φαίνεται να προεξοφλεί ότι το έργο της τάξης των 800-900 εκατ. ευρώ δεν πρόκειται ούτε αυτή τη φορά να «προχωρήσει». Και η αιτία δεν είναι άλλη από την οικονομική κρίση. Παρ΄ όλ’ αυτά, το υπουργείο Υποδομών -που έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση άνω των 200 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για το project- αισιοδοξεί ότι ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο δεν θα κριθεί άγονος.

    Το αρμόδιο υπουργείο έχει κάθε λόγο να «βλέπει» το ποτήρι μισογεμάτο, καθώς μόνο η προετοιμασία του έργου σε μελετητικό επίπεδο θα κοστίσει συνολικά 20 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Υποδομών προκήρυξε τον διαγωνισμό για την κτηματογράφηση της περιοχής που απαιτείται για να προχωρήσουν οι αναγκαίες απολλοτριώσεις του αεροδρομίου και των Βόρειων και Νότιων οδικών αξόνων που θα συνδέονται με αυτό.

    Με άλλα λόγια, η αποδέσμευη των απαιτούμενων χώρων για την υλοποίηση της εγκατάστασης βρίσκεται ακόμη  σε εμβρυικό στάδιο.

    «Μικρό καλάθι»

    Κατά παράγοντες των κατασκευών, η εξέυρεση χρηματοδότησης για το έργο-μαμούθ του νέου διεθνούς αερολιμένα Κρήτης αποτελεί άγνωστο «Χ». Και δεν είναι τυχαία η περίπτωση των πέντε υπό κατασκευή εθνικών οδών, όπου οι 11 ελληνικές και 32 ξένες πιστώτριες τράπεζες (έχουν διακόψει την χρηματοροή από τον Μάρτιο του 2010) δεν έχουν ακόμη «πειστεί» ότι πρέπει να προχωρήσουν στην επαναχρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων.

    Ένα ακόμη παράδειγμα που καταδεικνύει την αδυναμία εξεύρεσης τραπεζικού δανεισμού αποτελεί το σχεδιαζόμενο έργο χρυσού του οποίου τελικά η χρηματοδόση προήλθε από το fund του Κατάρ και όχι από κάποιο τραπεζικό ίδρυμα.

    Ταυτόχρονα, στην αδυναμία χρηματοδότησης του έργου με ιδιωτικά κεφάλαια (ΕτΕπ και Δημόσιο υπολογίζεται ότι θα συμμετέχουν με περίπου 400 εκατ. ευρώ), στην παράδοση των απαιτούμενων εκτάσεων -για την οποία δεν έχει ξεκινήσει ούτε η προεργασία-  έρχονται να προστεθούν οι ενστάσεις ως προς την αναγκαιότητα της κατασκευής του αεροδρομίου.

    Mάλιστα, στους κατοίκους που αντιδρούν στην υλοποίηση του αερολιμένα, έχουν προστεθεί ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων αλλά και κορυφαίοι παράγοντες της αεροπορικής αγοράς.

    Όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης, βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού του, το σχεδιαζόμενο αεροδρόμιο για να είναι κερδοφόρο, θα πρέπει ο ιδιώτης επενδυτής να αυξήσει το κόστος ανά επιβατή στα 25-30 ευρώ από 15-16 ευρώ σήμερα.

    Τόσο ο κ. Ανδρεάδης όσο και ο επικεφαλής της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης τάσσονται υπέρ της επέκτασης του νυν αεροδρομίου Ηρακλείου, αλλά και της πραγματοποίησης παρεμβάσεων και έργων αναβάθμισης.

    Πάντως, για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου επιδεικνύουν ενδιαφέρον η Ελλάκτωρ, η J&P Άβαξ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Μηχανική, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Vinci, η Hochtief και η Archirodon.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ