16:21 07/09
ΟΠΕK+: Συμφωνία για την αύξηση της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου τον Οκτώβριο κατά 137.000 βαρέλια
Σε πτώση των τιμών του πετρελαίου ποντάρει η αγορά.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Με τα μεγάλα έργα, όπως ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας και η Αττική Οδός, να έχουν ολοκληρωθεί και την ύφεση να έχει συρρικνώσει δραματικά το κατασκευαστικό αντικείμενο, οι εγχώριοι εργολήπτες διαγκωνίζονται με ξένες εταιρείες-κολοσσούς για την διεκδίκηση μεριδίου από το οδικό project-μαμούθ που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στις γειτονικές χώρες.
Πρόκειται για τους έντεκα πανευρωπαϊκούς οδικούς άξονες που «κυκλώνουν» την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και φτάνουν στο Νόβγκοροντ, το Ελσίνκι, την Μόσχα, το Γκντανσκ, το Βερολίνο, τη Δρέσδη, τη Νυρεμβέργη, τα Τίρανα, τα Σκόπια, τη Σόφια, την Κωνσταντινούπολη, την Αλεξανδρούπολη, τη Θεσσαλονίκη και την Ηγουμενίτσα.
Χρηματοδότηση
Το ενδιαφέρον των εγχώριων ομίλων είναι έντονο κυρίως για τον άξονα «10» που συνδέει το Σάλτσμπουρβκ της Αυστρίας με τη Θεσσαλονίκη και «4» που ξεκινάει από τη Δρέσδη καταλήγει στη Ρουμανία και ένα από τα τμήματά του καταλήγει στη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη.
Το δίκτυο των 11 πανευρωπαϊκών αξόνων είχε καθοριστεί σε πανευρωπαϊκές συνδιασκέψεις το 1994 στην Κρήτη και το 1997 στο Ελσίνκι, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός τους ανέρχεται σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ.
Η χρηματοδότηση του αχανούς δικτύου αυτοκινητοδρόμων, γεφυρών, σηράγγων και σιδηροδρομικών γραμμών προέρχεται από τα Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων των δεκάδων χωρών από όπου διαπερνούν, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Η τελευταία πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε την χορήγηση δανείου 107 εκατ. ευρώ στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας για την υλοποίηση του νότιου τμήματος του άξονα «Χ» (συνδέει βόρεια την ΠΓΔΜ με την Σερβία και την υπόλοιπη Ευρώπη και Νότια την ΠΓΔΜ με την Ελλάδα).
Μέχρι σήμερα η EBDR έχει δαπανήσει αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή του «μπουκέτου» των πανευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων, καθιστώντας «σίγουρη» την χρηματοδότηση μεγάλου τμήματος του κολοσσιαίου οδικού έργου.
Ίσχυρό ενδιαφέρον
Στο πλαίσιο αυτό εγχώριοι και ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι διεκδικούν την κατασκευή τμημάτων των αξόνων, των οποίων η ολοκλήρωση θα μειώσει σημαντικά την απόσταση μεταξύ των κρατών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Έτσι, ο Άκτωρ αναμένεται να επιλεγεί για την κατασκευή του τμήματος 15 χιλιομέτρων του αυτοκινητοδρόμου Στρούμα (βρίσκεται ανάμεσα στις πόλεις Σαντάνσκι και Κούλατα και είναι τμήμα του άξονα «4»), έχοντας υποβάλει την μικρότερη προσφορά της τάξης των 30 εκατ. ευρώ για το έργο.
Στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, του οποίου οι προσφορές δημοσιοποιήθηκαν πριν από περίπου μία εβδομάδα, είχε λάβει μέρος η J&P Άβαξ με προσφορά ύψους 40 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των κολοσσών που διεκδίκησαν το έργο είναι η Hochtief και η ισπανική Construcciones Rubau.
Αλλά και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επιλέγει αρχές Σεπτεμβρίου για την κατασκευή δύο σηράγγων που αποτελούν τμήμα του άξονα «10», εγκαινιάζοντας την παρουσία της στην χώρα.
Ένα ακόμη τμήμα μήκους 12,7 χιλιομέτρων του άξονα «10» θα κατασκευάσει η Άκτωρ που υπέγραψε τη σύμβαση του έργου με το Σερβικό Δημόσιο πρώτη Σεπτεμβρίου.
dimitris.delevegos@capital.gr