19:14 11/09
Ebury: Η Λαγκάρντ "ψαλιδίζει" τις προσδοκίες για νέες μειώσεις επιτοκίων
Mε την αναφορά στην "ανθεκτικότητα της οικονομίας της Ευρωζώνης".
Η τρόικα ζητά από την κυβέρνηση να αποδείξει «εδώ και τώρα», με πράξεις, ότι θα έρθουν 15 δισ. ευρώ μέσα σε 19 μήνες από αποκρατικοποιήσεις, ώστε να δώσει το νέο δάνειο.
Οι εκπρόσωποι της τρόικας δεν πείθονται μόνο από την κινητικότητα στον ΟΤΕ και ζητούν να ανοίξουν μέσα στον Ιούνιο οι διαγωνισμοί για μεγάλες εταιρείες του δημοσίου. Κυβερνητικά στελέχη αναφέρουν ότι το επόμενο βήμα θα είναι η ΔΕΠΑ για την οποία ωστόσο έχει συντελεστεί ανατροπή δεδομένων καθώς στον τομέα του αερίου θα πραγματοποιηθούν επί της ουσίας δύο χωριστές αποκρατικοποιήσεις, με βάση και την εισήγηση του συμβούλου. Η πρώτη θα αφορά τη ΔΕΠΑ ως εμπορική εταιρεία με το ποσοστό που έχει ανακοινωθεί να είναι έως 32%, πληροφορίες ωστόσο αναφέρουν ότι υπάρχουν σκέψεις να διατεθεί το σύνολο των μετοχών που κατέχει το δημόσιο δηλαδή 65%. Με βάση τις επαφές που είχε ο σύμβουλος, η χωριστή αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ (χωρίς τα δίκτυα) ήταν προτιμότερη για τις διεθνείς ενεργειακές εταιρείες οι οποίες δεσμεύονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία να μην ελέγχουν εταιρείες διαχείρισης δικτύων. Έτσι ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ εκτιμάται ότι μπορεί να εκδηλωθεί από τις γαλλικές Gas De France και Electricite De France και την ιταλική Enel, ενώ αδιευκρίνιστη παραμένει η στάση που θα τηρήσουν η ρωσική Gazprom και η αζέρικη Socar. Με τη συγκεκριμένη μορφή αποκρατικοποίησης η ΔΕΠΑ πάντως διατηρεί ως asset τη συμμετοχή της στους «ιδιωτικούς» αγωγούς δηλαδή τον ελληνοϊταλικό IGI και τον ελληνοβουλγαρικό IGB.
Σε ό,τι αφορά τη χωριστή αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, με βάση την εισήγηση των συμβούλων, αυτή εκτιμάται ότι θα προσελκύσει διαφορετικού είδους ενδιαφερόμενους όπως τράπεζες, επενδυτικά και συνταξιοδοτικά funds, κάτι που επιτρέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία και ήδη συμβαίνει σε άλλα ευρωπαϊκά δίκτυα αερίου κυρίως στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Οι επενδυτές αυτοί δεν αποκτούν έλεγχο στα δίκτυα, που θα παραμείνει στο ελληνικό δημόσιο το οποίο και θα διατηρήσει μειοψηφικό ποσοστό για αυτό το σκοπό. Ωστόσο προσβλέπουν στις σταθερές και σχετικά υψηλές αποδόσεις που αποφέρουν τέτοιες επενδύσεις σε υποδομές.
Η κυβέρνηση έχει ήδη προσλάβει συμβούλους για την πώληση ποσοστού στην ΔΕΠΑ, ενώ ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου αποκάλυψε στη Βουλή την Τρίτη ότι έχει αποφασιστεί και η αποκρατικοποίηση εντός του έτους εκτός του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου) και των ΕΛΠΕ από το 2012.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες, ενώ επιχειρεί παράλληλη εκκίνηση πολλών άλλων διαγωνισμών. Επιχειρεί να κλείσει άμεσα το ζήτημα της πώλησης των τεσσάρων αεροσκαφών Airbus, να προωθήσει γρήγορα την ανανέωση των αδειών κινητής τηλεφωνίας, της πώληση του Καζίνο της Πάρνηθας και να προχωρήσει στην ανακοίνωση ενός εντυπωσιακού και μη αμφισβητήσιμου «καλαθιού» ακινήτων.
Στο ίδιο μήκος κύματος έγινε η παρουσίαση του σχεδίου της ‘Ελληνικό ΑΕ’ αλλά και η χθεσινή συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου με την ηγεσία της Εθνικής Τράπεζας, λίγο πριν την κρίσιμη και σε καθεστώς μυστικότητας σύγκρισης με τηλεδιάσκεψη του Eurogroup.
Ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν είναι οι αποκρατικοποιήσεις. Για τις Βρυξέλλες το ζήτημα των έντονων ενδοκυβερνητικών διαφωνιών για τα εισπρακτικά μέτρα του 2011 είναι μόνο πολιτικό: έχει συμφωνήσει για το ποσό που αναζητείται και μένει να συμφωνηθεί ποια μέτρα θα το διασφαλίσουν.
Αντιθέτως, ανοικτό παραμένει το ζήτημα, των αποκρατικοποιήσεων και των διασφαλίσεων του νέου δανείου. Τα στοιχεία που έδωσε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου αποκάλυψαν ότι τα 15 δισ. ευρώ που βάσει μνημονίου έπρεπε να έρθουν έως το τέλος του 2013, πλέον αναζητούνται τους ερχόμενους 19 μήνες (έως το τέλος του 2012), ενώ το πρόγραμμα εμπλουτίζεται και με άλλα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου (ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΕΛΒΟ, Μεταλλευτικά δικαιώματα κλπ).
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί σήμερα ή την ερχόμενη Τρίτη στη Βουλή δεν αναμένεται ότι θα λυθούν όλες οι απορίες. Η τελική μορφή που θα έχει ο φορέας διαχείρισης των αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή ο βαθμός παρέμβασης της τρόικας ή στελεχών της ΕΕ αλλά και το ενδεχόμενο διασφαλίσεων- εγγυήσεων για το νέο δάνειο θα ξεκαθαριστούν όταν ληφθεί η απόφαση για το δάνειο.
Το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων
Το πρόγραμμα της κυβέρνησης για το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων/ιδιωτικοποιήσεων, με βάση έκθεση της τρόικας, έχει ως εξής:
Β’ τρίμηνο του 2011 - Στόχος: Έσοδα 400 εκατ. ευρώ.
Προς πώληση:
- ΟΤΕ (ποσοστό 10%)
Γ΄τρίμηνο του 2011 - Στόχος: Έσοδα 1,3 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- EYAΘ (πώληση τουλάχιστον 40%)
- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (παραχώρηση)
- ΟΠΑΠ (παραχώρηση)
- ΟΛΘ (23,3%)
- Κρατικά Λαχεία (100%)
Δ΄ τρίμηνο του 2011 - Στόχος: Έσοδα 3,3 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- ΟΛΠ (23,1%)
- ΕΑΣ (99,8%)
- ΤΤ (34%)
- ΔΕΠΑ (55%)
- ΔΕΣΦΑ (31%)
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ (100%)
- ΛΑΡΚΟ (55,2%)
- Alpha Bank (0,6%)
- Εθνική Τράπεζα (1,2%)
- ΟΔΙΕ (100%)
- Αδειες Κινητής Τηλεφωνίας
- Καζίνο Μοντ Παρνές (49%)
- ΕΛΒΟ (72,6%)
- ΟΠΑΠ (34%)
- Ελληνικό Ι
- Τέσσερα Αεροσκάφη Airbus
- Ακίνητα Ι
Για το σύνολο του 2011 τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμώνται στα 5 δισ. ευρώ.
Α΄τρίμηνο του 2012 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (τουλάχιστον το 21%)
- ΕΛΠΕ (35,5%)
- Τράπεζα Πειραιώς (1,3%)
- ΑΤΕ (τουλάχιστον το 38,6%)
- Εγαντία Οδός (100%)
- ΕΛΤΑ (τουλάχιστον το 40%)
- Λιμάνια Ι (100%)
Β΄τρίμηνο του 2012 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- ΕΥΔΑΠ (27,3%)
- Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (100%)
- Ακίνητα ΙΙ
Γ΄ τρίμηνο του 2012 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- ΔΕΗ (17%)
- Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι Ι
- Περιφερειακά Αεροδρόμια
Δ΄τρίμηνο του 2012 - Στόχος: Εσοδα 4 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Ελληνικό 2
- Ακίνητα ΙΙΙ
- Ψηφιακό Φάσμα Ι
- ΕΥΑΘ
- Ελληνικά Χρυσωρυχεία Ι
(Για το σύνολο του 2012 τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμώνται στα 10 δισ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των προσδοκώμενων εσόδων του 2011 τα συνολικά έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις έως τα τέλη του επόμενου έτους εκτιμώνται στα 15 δισ. ευρώ)
Α΄τρίμηνο του 2013 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Υπερακτία αποθήκη φυσικού αερίου
Β΄ τρίμηνο του 2013 - Στόχος: Εσοδα 1 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Περιφερειακά Αεροδρόμια ΙΙ
- Λιμάνια ΙΙ
Γ΄ τρίμηνο του 2013 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Ακίνητα ΙV
- Ελληνικά Χρυσωρυχεία ΙΙ
Δ΄ τρίμηνο του 2013 - Στόχος: Εσοδα 2 δισ. ευρώ
Προς πώληση:
- Ψηφιακό Φάσμα ΙΙ
- ΕΥΔΑΠ
- Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΙΙ
(Για το σύνολο του 2013 τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμώνται στα 7 δισ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των προσδοκώμενων εσόδων του 2011 και του 2012 τα συνολικά έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις έως τα τέλη του 2013 εκτιμώνται στα 22 δισ. ευρώ)
2014 - Στόχος: Έσοδα 13 δισ. ευρώ
Προς πώληση
- Ακίνητη περιουσία/Γη
- Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΙΙΙ
2015 - Στόχος: Εσοδα 15 δισ. ευρώ
Προς πώληση
- Ακίνητη περιουσία/Γη
- Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι
(Στο τέλος του 2015 τα προσδοκώμενα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις υπολογίζονται στα 50 δισ. ευρώ)