“Να παίξουν μπάλα” στο Μουντιάλ του 2022 που θα πραγματοποιηθεί στο Κατάρ επιδιώκουν οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, αξιοποιώντας την εμπειρία τους από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 αλλά και τους μακροχρόνιους στενούς δεσμούς που έχουν αναπτύξει στην Αραβική Χερσόνησο.
Αν και το εγχείρημα εμφανίζει υψηλό βαθμό δυσκολίας, δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός –μεταξύ των οποίων ο γερμανικός κολοσσός Hochtief, ποσοστό του οποίου έχει δρομολογηθεί να αποκτηθεί από την Qatar Holding LLC, οι Ισπανοί της ACS, επίσης μέτοχοι της Hochtief, οι κρατικές εταιρείες του Εμιράτου που έχουν αποκτήσει τεράστια τεχνογνωσία αλλά και οι Τούρκοι– ανήκει στο... “γκρουπ των ισχυρών”, οι επικεφαλής των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων έχουν ήδη ξεκινήσει τις προσπάθειες ώστε να κερδίσουν ένα μέρος από το κομμάτι της πίτας των έργων που θα απαιτηθούν.
Όπως προέκυψε από την πρόσφατη επίσκεψή του κ. Θ. Πάγκαλου στο Κατάρ, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, μεταξύ άλλων, ενημέρωσε τους Καταριανούς συνομιλητές του ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες διαθέτουν μεγάλη τεχνογνωσία, ενόψει της ανάληψης του Μουντιάλ του 2022 από το Εμιράτο, από αντίστοιχα έργα.
Συμπτωματικά, πάντως, το διάστημα που οι Έλληνες αξιωματούχοι βρίσκονταν στη Ντόχα, ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρεσέπ Ταγίπ Ερντογάν πραγματοποιούσε διήμερη επίσημη επίσκεψη στο Κατάρ (και προηγουμένως στο Κουβέιτ), επικεφαλής αποστολής 360 Τούρκων επιχειρηματιών και στελεχών, με στόχο την προώθηση επιχειρηματικών συμφωνιών που σχετίζονται και με την μεγαλύτερη ποδοσφαιρική διοργάνωση του πλανήτη.
Το ενδιαφέρον είναι απόλυτα δικαιολογημένο καθώς το Κατάρ δεν θα φεισθεί κεφαλαίων για το πρώτο Μουντιάλ που θα πραγματοποιηθεί σε αραβική χώρα και μάλιστα, όπως όλα δείχνουν, χειμώνα. Στο φάκελο υποψηφιότητας του Εμιράτου αναφέρεται πως θα κατασκευαστεί στάδιο 86.000 θεατών –όπου θα διεξαχθεί και ο τελικός– το οποίο θα είναι έτοιμο στις αρχές του 2020), οκτώ νέα γήπεδα, ενώ θα ανακαινισθούν ριζικά άλλα τρία. Στα στάδια αυτά, όχι μόνο τα κλειστά αλλά και τα ανοικτά, θα υπάρχουν συστήματα ψύξης τρίτης γενιάς που θα διατηρούν σταθερή την θερμοκρασία κοντά στους 22 βαθμούς.
Καθώς για τα έργα αυτά υπάρχουν ήδη υπογεγραμμένες συμφωνίες, το ενδιαφέρον των ελληνικών και των άλλων ξένων κατασκευαστικών ομίλων επικεντρώνεται στα σημαντικά έργα υποδομής που έχει ανακοινώσει ότι θα υλοποιήσει το Κατάρ για τη βελτίωση των υποδομών του. Συγκεκριμένα, δέλεαρ αποτελούν τα έργα (συμπληρωματικά και μη) για τη δημιουργία ενός νέου σιδηροδρομικού δικτύου (προϋπολογισμού 25 δισ.δολαρίων), οδικών αξόνων (20 δισ.δολάρια) καθώς και αεροδρομίου και λιμανιού στη Ντόχα (προϋπολογισμού 17 δισ.δολαρίων).
Οι Γερμανοί
Οι αναλυτές, πάντως, θεωρούν πως μερίδα του λέοντος των έργων θα λάβουν οι Γερμανοί της Hochtief. Ήδη η Hochtief Construction έχει ισχυροποιήσει την παρουσία της στο Καταρ και ευρύτερα στην περιοχή του Κόλπου τα τελευταία χρόνια. Την περασμένη άνοιξη έκλεισε το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της, ύψους 1,3 δισ. ευρώ, προχωρώντας σε joint venture με την καταριανή Lusail Real Estate Development Company (θυγατρική της κρατικής QatariDiar) για την κατασκευή μιας νέας πόλης 200 χιλιάδων κατοίκων σε έκταση 35 τετραγωνικών χιλ. βόρεια της Ντόχα. Μάλιστα η συμφωνία υπογράφηκε παρουσία της Γερμανίδας Καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ και του Εμίρη του Κατάρ Hamad bin Khalifa Al-Thani.
Παρ΄ όλα αυτά οι Έλληνες εργολάβοι βλέπουν στο Κατάρ μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ενισχύσουν το –ασθμαίνον τελευταία– χαρτοφυλάκιο έργων τους, αξιοποιώντας την ήδη αξιόλογη δραστηριοποίησή τους (συνήθως ως μέλη κοινοπραξιών) στο αραβικό κρατίδιο. Η Άκτωρ, του ομίλου Ελλάκτωρ, σε κοινοπραξία με εταιρίες κυπριακών και ιταλικών συμφερόντων, εργάζεται ήδη για την κατασκευή αεροδρομίου στη Ντόχα, προϋπολογισμού 1,3 δισ. δολαρίων, η ΤΕΡΝΑ συμμετείχε, μεταξύ άλλων, σε έργα κατασκευής οδικών αξόνων, η Αρχιρόδον και η J&P Άβαξ που διαθέτει σειρά συμβολαίων, ανάμεσα στα οποία και έργα για το τεχνητό νησί Pearl Island.
Ν. Χρυσικόπουλος