Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 29-Ιουλ-2010 09:31

    Διελκυστίνδα κυβέρνησης - ακτοπλόων για τις άγονες γραμμές

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ρόης Χάικου

    Μια συνεδρίαση για γερά νεύρα, που μπορεί να εξελιχθεί και σε... ναυμαχία διεξάγεται σήμερα στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Γραμμών στην Ακτή Βασιλειάδη στον Πειραιά: η λειτουργία των άγονων γραμμών στα νησιά για την δρομολογιακή περίοδο 2011-2012.

    Από τη μια τα υπουργεία Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών- Μεταφορών και Δικτύων από την άλλη πλευρά του τραπεζιού οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας καλούνται να συμφωνήσουν για την σύνδεση με τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου των απομακρυσμένων νησιών με μικρότερο... budget από το αντίστοιχο εφετινό.

    Πηγές του ΥΠΟΙΑΝ χαρακτήριζαν ως... πονοκέφαλο την συνεδρίαση, εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα προκύψει «κάτι ουσιαστικό για τις άγονες», αφού όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά «θέλουμε να κρατήσουμε τουλάχιστον την υπάρχουσα ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τα απομακρυσμένα νησιά της χώρας αλλά με χρήματα που πρέπει να περικοπούν. Αυτό είναι το δύσκολο».

    Ήδη αναβλήθηκε μια φορά η συζήτηση του θέματος, λόγω των έντονων αντιδράσεων των εταιρειών στις περικοπές των μισθωμάτων, οι οποίες έρχονται σε μια περίοδο όπου το κόστος των καυσίμων έχει ανέβει αισθητά, ενώ και τα αποτελέσματα από τις κατά τα άλλα επικερδείς πλόες δεν είναι τα επιθυμητά. Υπό αυτά τα δεδομένα, η δρομολόγηση πλοίων στις άγονες είναι ασύμφορη, με τον κίνδυνο να αποκοπούν τα νησιά αυτά από την ηπειρωτική χώρα να είναι κάτι παραπάνω από έντονος.

    Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις δύο προκηρύξεις των διαγωνισμών που θα παρουσιαστούν εκ νέου στις εταιρείες θα αναφέρεται μείωση των μισθωμάτων κατά αλλά και μείωσης των πέντε κατηγοριών που υπάρχουν σήμερα στα μισθώματα σε τρεις με βάση την ηλικία των πλοίων.

    Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από την πλευρά τους διατείνονται ότι σαφώς και ενδιαφέρονται για την κάλυψη των επιδοτούμενων γραμμών, αλλά δεν μπορούν να το πράξουν με ζημίες και επιδεινώνοντας την χρηματοοικονομική τους κατάσταση. Μάλιστα, αναμένεται να είναι ιδιαίτερα... δεικτικές αναφορικά με τη σημαντική καθυστέρηση καταβολής των επιδοτήσεων από την πολιτεία, όπως σχολίαζαν στο Capital.gr πηγές της αγοράς.

    «Οι περισσότερες εταιρίες αναγκάζονται είτε να χρηματοδοτούν τις γραμμές αυτές αντλώντας σημαντική ρευστότητα, είτε να σταματήσουν την εκτέλεσή τους, δεδομένου ότι τα κύρια κόστη, όπως οι μισθοδοσίες των ναυτικών και τα καύσιμα καταβάλλονται άμεσα», επισήμαναν στο Capital.gr από την ΑΝΕΚ.

    Πηγές προσκείμενες στην Attica Group σημείωναν πως το κράτος θα πρέπει να φροντίζει να προκηρύσσει εγκαίρως τους όρους και τις απαραίτητες συνθήκες δρομολόγησης πλοίων στις άγονες γραμμές για την κάλυψη των αναγκών αυτών των νησιών.

    Το 2010 στον κρατικό προϋπολογισμό είχε προβλεφθεί χρηματοδότηση ύψους 100 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών γραμμών, ενώ για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο σύμφωνα με εκτιμήσεις το ποσό θα είναι χαμηλότερο κατά περίπου 9-10 εκατ. ευρώ. «Όταν οι κρατικές δαπάνες περιορίζονται από παντού λόγω της κατάστασης, δεν μπορεί να μην μειωθούν και σε αυτό το κομμάτι», ανέφεραν από το ΥΠΟΙΑΝ.

    Συνολικά οι άγονες γραμμές είναι 33, εκ των οποίων 20 προκηρύσσονται από τη Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακή Πολιτική του ΥΠΟΙΑΝ και 13 από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του υπουργείου Υποδομών.

    roi.haikou@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ