Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 13-Φεβ-2020 00:05

    Πρώτα επιχειρηματίας και μετά σύμβουλος

    Πρώτα επιχειρηματίας και μετά σύμβουλος
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Richard Branson

    Ερ: Αποφοίτησα από ένα νιγηριανό πανεπιστήμιο με πτυχίο στη διοίκηση επιχειρήσεων. Χάρη στο αντικείμενο των σπουδών μου, έχω πολλές επιχειρηματικές ιδέες. Ωστόσο, φίλοι και συνάδελφοι συχνά μου ζητούν να τους βοηθήσω να αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες ή ζητούν συμβουλές για να εκτιμήσουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν μια επιχείρηση. Από όσο γνωρίζω, τέτοιου είδους συμβουλές παρέχονται από συμβούλους επιχειρήσεων. Μήπως, λοιπόν, αντί να εστιάσω στην επιχειρηματικότητα, πρέπει να γίνω σύμβουλος;

    -Charles Aduloju

    Απ: Μου προκαλεί πάντοτε έκπληξη όταν ακούω για νέους ανθρώπους που μπαίνουν στον τομέα των συμβουλευτικών υπηρεσιών αμέσως μετά το σχολείο, χωρίς να έχουν μεγάλη εμπειρία από τον πραγματικό επιχειρηματικό κόσμο.

    Φανταστείτε να επιβιβαζόσασταν σε ένα αεροσκάφος και να μαθαίνατε ότι ο πιλότος έχει πετάξει μόνο σε προσομοιωτή πτήσης. Θα νιώθατε κάτι παραπάνω από άβολα! Αντίστοιχα, υπάρχει λόγος που οι επίδοξοι καρδιοχειρούργοι περνούν χρόνια στα χειρουργεία βοηθώντας και παρατηρώντας άλλους χειρουργούς προτού πιάσουν οι ίδιοι νυστέρι στο χέρι τους.

    Ακόμα κι έτσι, καθημερινά εναποθέτουμε τη μοίρα χιλιάδων εταιρειών, μεγάλων και μικρών, στα χέρια ανθρώπων που δεν έχουν ποτέ διοικήσει επιτυχώς μια επιχείρηση. Αυτό που κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα είναι ότι ο καθένας μπορεί σήμερα να αποκαλέσει τον εαυτό του σύμβουλο – δεν απαιτούνται προσόντα.

    Πριν κάνετε τη "βουτιά" και μπείτε στον κόσμο των συμβουλευτικών υπηρεσιών για επιχειρήσεις, εξετάστε αυτές τις τέσσερις ερωτήσεις, τις οποίες θα έκανα εάν ένας σύμβουλος χτυπούσε την πόρτα μου αναζητώντας πελάτη.

    1. Έχετε διοικήσει ποτέ επιχείρηση;

    Μετά την εκκίνηση εκατοντάδων επιχειρήσεων σε τέσσερις δεκαετίες, γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από την πραγματική εμπειρία για τη διοίκηση μιας επιχείρησης. Όταν ξεκινάτε, η καμπύλη μάθησης ανεβαίνει απότομα, αφού πρέπει να γίνετε καλοί και γρήγοροι σε πολλά πράγματα ταυτόχρονα – από τη διαχείριση της αλυσίδας προμηθειών έως το μάρκετινγκ, τα λογιστικά, τις υπηρεσίες πελατών. Δεν νομίζω ότι κάποιο πανεπιστημιακό μάθημα μπορεί πραγματικά να προετοιμάσει έναν επιχειρηματία για να διαχειριστεί επιτυχώς όλες αυτές τις σημαντικές πτυχές μιας επιχείρησης.

    Συνεπώς, από έναν σύμβουλο –εκτός εάν πρόκειται για κάποιον ειδικό σε ένα εξειδικευμένο πεδίο που σχετίζεται με μια πολύ συγκεκριμένη ανάγκη παροχής συμβουλών– θα περίμενε κανείς να έχει μια πληθώρα επιχειρηματικών εμπειριών. Και αυτό το είδος εμπειρίας δεν έχει να κάνει μόνο με την κατανόηση των λεπτομερειών του επιχειρηματικού κόσμου – αφορά επίσης και την απόκτηση βασικών ανθρώπινων δεξιοτήτων. Πρέπει να μου δείξετε ότι καταλαβαίνετε πώς να εμπνέετε, να παρακινείτε και να καθοδηγείτε τους άλλους. Αυτός είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την επιτυχία των επιχειρήσεων.

    2. Έχετε γευτεί την αποτυχία;

    Η αποτυχία είναι απαραίτητη για την επιχειρηματική εμπειρία. Στον όμιλο Virgin δεν νομίζω ότι θα ήμασταν εκεί που είμαστε σήμερα αν δεν είχαμε τα πολλά, μικρά και μεγάλα, εγχειρήματα που δεν πήγαν τόσο καλά όσο ελπίζαμε. Θυμάστε τη Virgin Brides; Ή τη Virgin Clothes. Αυτά τα εγχειρήματα έχουν περίοπτη θέση στον κατάλογο με τις επικές αποτυχίες – αλλά μας βοήθησαν να οικοδομήσουμε καλύτερες επιχειρήσεις.

    Ο λόγος είναι απλός: Υπάρχουν περισσότερα που μαθαίνουμε από τα λάθη παρά από τις επιτυχίες. Το να αντιλαμβάνεστε τι πήγε στραβά, πού απέτυχε το ένστικτο ή ποιοι εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες ευθύνονται για τον εκτροχιασμό μιας επιχείρησης είναι όλα ζωτικά μαθήματα στις επιχειρήσεις. Η κατανόηση των αποτυχιών του παρελθόντος είναι το κλειδί για την επιτυχία του μέλλοντος.

    3. Έχετε τα κότσια να αποκαλέσετε μια κακή ιδέα "κακή ιδέα";

    Στην περίπτωση της Virgin Brides, της αποτυχημένης μας εισόδου στον κλάδο νυφικών τη δεκαετία του 1990, μεταβήκαμε σε μια άκρως ανταγωνιστική, συνωστισμένη αγορά, την οποία γνωρίζαμε ελάχιστα, και το προϊόν μας δεν κατάφερε να προσελκύσει πελάτες με τον ίδιο τρόπο που κατάφεραν να το κάνουν άλλα brands της Virgin.

    Διαπιστώσαμε ότι, όταν ο κόσμος αγοράζει νυφικά, η παράδοση κυριαρχεί έναντι της φλογερής κόκκινης καινοτομίας που πρότεινε η Virgin, συνεπώς δεν ταιριάξαμε στον κλάδο. Με πολλούς τρόπους, δεν είχαμε κάνει την έρευνά μας – και επίσης επιτρέψαμε στις υπερβολικές προσδοκίες μας να μας κατευθύνουν.
    Σε μια τέτοια κατάσταση, ένας καλός σύμβουλος ίσως είχε σηκώσει από νωρίς την "κόκκινη σημαία". Χρειάζεται, όμως, θάρρος για να ταράξει κανείς τα νερά και πολλοί σύμβουλοι τείνουν να αποφεύγουν να λένε στους πελάτες τους οδυνηρές αλήθειες.

    4. Είστε διψασμένοι για γνώση;

    Οι επιχειρήσεις, οι αγορές και οι κοινωνίες εξελίσσονται συνεχώς. Όταν ξεκινήσαμε τη Virgin Records στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ζούσαμε σε έναν αναλογικό, κατακερματισμένο κόσμο, που πωλούσε δίσκους βινυλίου που κάλυπταν κάθε μουσικό γούστο.

    Πέντε δεκαετίες μετά, είμαστε σε ένα παγκοσμιοποιημένο, διασυνδεδεμένο επιχειρηματικό περιβάλλον που έχει πολύ λίγα κοινά με τον κόσμο στον οποίο γεννήθηκε η Virgin. Οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, το ηλεκτρονικό εμπόριο, η άφιξη των social media και η μεταβολή των δημογραφικών στοιχείων έχουν μετασχηματίσει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούμαστε επιχειρηματικά.

    Για να είναι επιτυχημένος ένας σύμβουλος σε αυτόν τον ταχύτατα εξελισσόμενο κόσμο, χρειάζεται να έχει προσαρμοστική ικανότητα, ζήλο για τη διά βίου μάθηση και προθυμία να αποκτήσει τη μεγαλύτερη δυνατή εξειδίκευση. Σκεφτείτε απλώς τις ορδές συμβούλων που βρήκαν τρόπο να βγάζουν χρήματα δουλεύοντας στη βελτιστοποίηση των σελίδων για τις μηχανές αναζήτησης, στην αξιολόγηση κοινωνικού κινδύνου ή στη στρατηγική για τη διαχείριση και επικοινωνία με ενδιαφερόμενα μέρη.

    Συνεπώς, Charles, βοήθησε τους φίλους σου στην έναρξη των επιχειρήσεων τους. Αλλά, προτού γίνεις σύμβουλος, κάνε μια δοκιμή να γίνεις επιχειρηματίας.

    * O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson

    © 2020 Richard Branson. Διατίθεται από το "The New York Times Licensing Group"

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ