Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 27-Σεπ-2021 00:01

    O χειμώνας αναμένεται δυσκολότερος, Κυριάκο...

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Στούπα

    1) O χειμώνας αναμένεται δυσκολότερος, Κυριάκο…

    Πριν ένα χρόνο περίπου (στις 25 Νοεμβρίου του 2020) στην έρευνα της MRB η Νέα Δημοκρατία στην πρόθεση ψήφου έφτανε στο 37,6%, σημειώνοντας μια διαφορά 15,9% από τον ΣΥΡΙΖΑ, το ποσοστό του οποίου ήταν στο 21,7%.

    Στην τελευταία δημοσκόπηση της ίδιας εταιρείας στις 19 Σεπτεμβρίου η Νέα Δημοκρατία προηγείται με 34,6% και ο ΣΥΡΙΖΑ ακολουθεί με 23,7%. Η διαφορά είχε περιοριστεί στο 10,9%.

    Στο διάστημα αυτό η Ν.Δ. έχει χάσει περί τις 3 μονάδες ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κερδίσει 2. Ανάλογες σε γενικές γραμμές είναι και οι μεταβολές και οι τάσεις που καταγράφονται και στις άλλες δημοσκοπήσεις αυτής της περιόδου.

    Η απώλεια 3 μονάδων σε διάστημα ενός χρόνου περίπου ενώ έχουν προηγηθεί σημαντικές ανατροπές δεν μπορεί να θεωρηθεί υπερβολική. Ούτε η λίγο πάνω από τα όρια του στατιστικού λάθους άνοδος του ΣΥΡΙΖΑ όμως μπορεί να θεωρηθεί πως αποτελεί ανατροπή του σκηνικού.

    Παρ’ όλα αυτά η διαφορά των 16 μονάδων περίπου περιορίστηκε κατά 30% στις 11.

    Το τελευταίο δεκάμηνο αποδείχτηκε διαβρωτικό για την κυβέρνηση γιατί επλήγη σε καίρια μέτωπα τα οποία διαχειριζόταν με επιτυχία.

    Ποια ήταν αυτά;

    α) Η διαχείριση της πανδημίας όπου μέχρι πέρυσι τον χειμώνα κατά την κορύφωση του δεύτερου κύματος τα πήγαινε καλύτερα από τον μέσο όρο της Ε.Ε. χάρη στην έγκαιρη αντίδραση με το καθολικό οριζόντιο κλείδωμα την Άνοιξη του 2020.

    Στο τρίτο κύμα ο έλεγχος άρχισε να χάνεται ενώ η διαχείριση των μαζικών κινητοποιήσεων στη συνέχεια δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Η κατάσταση επιδεινώθηκε το καλοκαίρι με την Ελλάδα να υστερεί από τον μέσο όρο της Ε.Ε. στο ποσοστό εμβολιασμού του πληθυσμού.

    β) Η διαχείριση των πυρκαγιών του Καλοκαιριού ανέδειξε για άλλη μια φορά τη σαθρή αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού ο οποίος έχει δομηθεί με "πελατοτειοκεντρικά" "δημοσιοϋπαλληλικά" κριτήρια.

    γ) Ο ανασχηματισμός στη συνέχεια συμπλήρωσε την εικόνα της επιστροφής στη βαλκανική πραγματικότητα όπου τα επικοινωνιακά κριτήρια διαχείρισης της κομματικής συσπείρωσης και αντιπαράθεσης υπερίσχυσαν αυτών της αρωγής ενός επιτελικού αποτελεσματικού κράτους και αξιοκρατίας. Η περίπτωση Αποστολάκη ήταν το κερασάκι στην τούρτα. Αυτό που έμεινε σαν κεντρική ιδέα είναι πως όπως στις "μπανανίες" αρκεί η εύνοια ενός οικονομικού παράγοντα για να γίνει κάποιος από επικεφαλής των ενόπλων δυνάμεων μέχρι Υπουργός υπό οποιαδήποτε κυβέρνηση.

    δ) Εν αντιθέσει με το καλοκαίρι και τον χειμώνα του 2020 που υπήρξε η μεγαλύτερη ελληνοτουρκική αντιπαράθεση των τελευταίων δεκαετιών από τον Έβρο μέχρι το Καστελόριζο και την Κρήτη φέτος παρατηρήθηκε νηνεμία. Το 2020 η αντιμετώπιση των τουρκικών μεθοδεύσεων και προκλήσεων ήταν επιτυχής και έδωσε πόντους στην κυβέρνηση στο εσωτερικό αλλά και αναβάθμισε την αξιοπιστία της χώρας.

    Οι απώλειες της κυβέρνησης παρά τα σοβαρά ολισθήματα στη διαχείριση καίριων θεμάτων μπορεί να θεωρηθούν μικρές όπως πενιχρά μπορεί να θεωρηθούν και τα κέρδη της αντιπολίτευσης.

    Τούτο όμως μπορεί να αποδειχτεί πρόσκαιρο. Υπάρχουν ρωγμές στα ύφαλα του κυβερνητικού σκάφους τα οποία αν υπάρξει θαλασσοταραχή θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε ρήγματα και το σκάφος να αρχίσει να βάζει νερά.

    Στην τελευταία έρευνα της MRB π.χ. ενώ η πρόθεση ψήφου, όπως αναφέραμε, είναι στο 34,6%, στην ερώτηση αν τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα προβλήματα της κοινωνίας μόνο το 30,4% απαντά θετικά ή μάλλον θετικά.

    Στην ερώτηση αν ο ανασχηματισμός ήταν στην σωστή ή μάλλον στη σωστή κατεύθυνση, μόνο το 25,1% απαντά θετικά. Τα αποτελέσματα των ερευνών ίσως ήταν ακόμη χειρότερα για την κυβέρνηση αν της αντιπολίτευσης ηγούνταν κάποιο πρόσωπο λιγότερο φθαρμένο (λόγω των γνωστών παλινδρομήσεων) από τον κ. Τσίπρα. Η αδυναμία του κ. Τσίπρα να ασκήσει επιρροή στην κεντροαριστερά, το κέντρο και την κεντροδεξιά παραμένει εμφανής από το ποσοστό των ψηφοφόρων του ΚΙΝΑΛ που τοποθετείται εγγύτερα του κ. Μητσοτάκη παρά του ιδίου.

    Το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση όμως θα παιχτεί στην οικονομία και αυτό τους επόμενους μήνες θα καθορίσει τον χρόνο και τους όρους που θα γίνουν οι επόμενες εκλογές.

    Με την έλλειψη εργατικού δυναμικού που ανεβάζει το κόστος, την άνοδο των τιμών και ιδίως την εκτόξευση στις τιμές του ηλεκτρικού και του φυσικού αερίου ο επόμενος χειμώνας δεν θα είναι εύκολος.

    Η κυβέρνηση ποντάρει στην αντίδραση σαν πιεσμένου ελατηρίου της οικονομίας μετά το κλείδωμα της πανδημίας. Οι παραπάνω εξελίξεις όμως μπορεί να κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις και ανατροπές.

    Αν η άνοιξη και το καλοκαίρι αποδείχτηκαν δύσκολα για την κυβέρνηση και προκάλεσαν ολισθήματα και φθορές, ο χειμώνας προμηνύεται δυσκολότερος...

    2) Περιορισμός της κυκλοφορίας των μετρητών...

    Κε Στούπα καλημέρα!

    Θα ήθελα την άποψή σας για την ιδέα του περιορισμού της κυκλοφορίας μετρητών και συνακόλουθα της υποχρεωτικής χρήσης ηλεκτρονικού ή λογιστικού χρήματος ως μέτρου κατά της φοροδιαφυγής.

    Προσωπικά είμαι διαπρύσιος υποστηρικτής αυτής της ιδέας γιατί συνεπάγεται πρόσθετα φορολογικά έσοδα της τάξης των 15 δισ. ετησίως που σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα έχει στα χέρια της σημαντικότατα περιθώρια για να μειώσει ή να εξαλείψει  άδικες φορολογικές επιβαρύνσεις (ΕΝΦΙΑ, αύξηση αφορολόγητου, κλπ) αλλά και να ασκήσει άκρως απαραίτητες κοινωνικές και οικονομικές πολιτικές, όπως είναι η αύξηση των επιδομάτων ανεργίας, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, η ενίσχυση του δημογραφικού, η κατάρτιση προγραμμάτων  καταπολέμησης της ανεργίας και πολλά άλλα που σήμερα δεν μπορούν να υλοποιηθούν ελλείψει επαρκών δημοσίων πόρων.

    Ο κυριότερος αντίλογος που έχω ακούσει κατά της εφαρμογής του μέτρου είναι ότι έτσι θα πληγεί ανεπανόρθωτα η παραοικονομία η οποία υπολογίζεται στο 20-25% του ΑΕΠ.

    Αυτό κατά την άποψή μου δεν ευσταθεί γιατί το μεγαλύτερο μέρος της παραοικονομίας θα προσαρμοσθεί στη νομιμότητα, ιδίως αν παράλληλα ληφθούν τα προαναφερθέντα μέτρα στήριξης των χαμηλών εισοδημάτων. Το επιχείρημα αυτό είναι κατά τη γνώμη μου ανάλογο εκείνου όσων είναι κατά της αυστηροποίησης των ποινών του ποινικού κώδικα για ανθρωπιστικούς λόγους και για να μη γεμίσουν δήθεν οι φυλακές, ενώ στην πραγματικότητα κόπτονται για τις δουλειές των δικηγόρων και για τις μίζες όλων των επαγγελματιών που έχουν άμεση σχέση με τη σύλληψη των εγκληματιών και την επιβολή και έκτιση των ποινών και ο ... νοών νοείτω!

    Με εκτίμηση

    Ηλίας Ριτσούδης

    Απ: Τα περιουσιακά στοιχεία, μετά τη μόρφωση, αποτελούν τον ισχυρότερο εγγυητή της προσωπικής ελευθερίας εκάστου. Επειδή ελευθερία σημαίνει κυρίως ελεύθερη επιλογή, για να επιλέγει κάποιος ελεύθερα πρέπει να γνωρίζει ποιο είναι το συμφέρον του και τις πιθανές δευτερεύουσες συνέπειες. Τούτο απαιτεί μόρφωση με την έννοια της γενικής παιδείας και διαρκή ενημέρωση.

    Με τον έλεγχο της ροής του χρήματος το κράτος μπορεί να ελέγχει την περιουσία άρα και τις δυνατότητες ελεύθερων επιλογών των πολιτών.

    Όταν λέμε κράτος μην πάει το μυαλό σας σε κάποια αφηρημένη φιλοσοφική έννοια δικαίου σαν αυτές με τις οποίες ο Χέγκελ εμπότισε το πνεύμα των Γερμανών, αλλά σε έναν παντοδύναμο  μηχανισμό. Ο μηχανισμός αυτός συνήθως ελέγχεται από διεφθαρμένους πολιτικούς ή γραφειοκράτες που πέραν του προσωπικού πλουτισμού, σκοπό έχουν να παίρνουν τα χρήματα από αυτούς που εργάζονται και να τα μοιράζουν σε αυτούς που δεν εργάζονται για να τους ψηφίζουν.

    Διαφωνώ με τον περιορισμό της κυκλοφορίας των μετρητών γιατί φαλκιδεύει τις ελευθερίες. Πιστεύω πως οι πολίτες θα είχαν περισσότερες επιλογές αν είχαν πρόσβαση για συναλλαγές και αποταμίευση και σε νομίσματα πέραν αυτών που εκδίδουν οι Κεντρικές Τράπεζες με εγγενή αξία όπως ο χρυσός και χωρίς εγγενή όπως τα κρυπτονομίσματα.

    kostas.stoupas@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ