00:01 05/09
Το μεγάλο στοίχημα της φετινής ΔΕΘ
Η φετινή Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης σηματοδοτεί μία καινούργια προσέγγιση ως απαραίτητη για τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Πριν μια εβδομάδα (7-11 Απριλίου) έγινε στην Ιεράπετρα της Κρήτης, το 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Φεστιβάλ Θεάτρου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Λασιθίου, εμφανίστηκαν τρεις ένοπλοι αστυνομικοί στο χώρο του Φεστιβάλ με τους μαθητές και τους καθηγητές, κατόπιν ανώνυμης καταγγελίας κάποιου που διαφωνούσε με το περιεχόμενο ενός θεατρικού έργου που παρουσίαζαν οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ρεθύμνου. Μια ανώνυμη καταγγελία για το περιεχόμενο ενός θεατρικού έργου ενός σχολείου κανονικά δεν θα έπρεπε να προκαλέσει καμία αντίδραση από την αστυνομία, πέραν του ειρωνικού χαμόγελου, ίσως και κάποιο σκωπτικό σχόλιο από τον Αξιωματικό Υπηρεσίας προς τον ανώνυμο καταγγέλλοντα, του τύπου: "Δεν έχετε κάτι καλύτερο να κάνετε με το χρόνο σας;”
Μια ανώνυμη καταγγελία σημαίνει ότι είτε
α) αυτός που την κάνει δεν θεωρεί το καταγγελλόμενο περιστατικό αρκετά σημαντικό ώστε να δώσει το όνομά του,
β) θεωρεί ότι είναι τόσο σημαντικό ώστε η αστυνομία θα δράσει αυτεπάγγελτα για να αποτρέψει την διάπραξη της αξιόποινης πράξης οπότε δεν χρειάζεται να δώσει όνομα, ή δεν του το ζητάνε γιατί ενεργούν αυτόκλητα άμεσα σύμφωνα με το νόμο,
γ) η καταγγελία είναι αστήρικτη και ο καταγγέλλων φοβάται να μη μπλέξει για σπατάλη του χρόνου των αρχών.
Το συγκεκριμένο έργο το οποίο κατήγγειλε ως σοκαριστικό ο "ανώνυμος καταγγέλλων” είχε τον τίτλο "Ο Εχθρός της Τάξης" του Βρετανού συγγραφέα Νάιτζελ Γουίλιαμς, το οποίο ανέβασε η θεατρική ομάδα του 1ου ΕΠΑ.Λ. Ρεθύμνου. Κάτι λένε ότι είχε να κάνει με την κακομεταχείριση μιας Ελληνικής Σημαίας, αν και στη γρήγορη ματιά που έριξα στο βίντεο δεν κατάφερα να βρω την πέτρα του σκανδάλου. Εξίσου μη-παράνομο όσο οι ροζ ελληνικές σημαίες που είχε φτιάξει μια καλλιτέχνιδα πριν κάποια χρόνια και σοκάρισε το πανελλήνιο ή οι θρησκευτικές εικόνες με καρτούν που έβγαλαν πριν λίγες ημέρες από την Εθνική Πινακοθήκη που σοκάρισε την Ορθοδοξία. Φυσικά και βρίσκω κακόγουστα και τα δυο, και φυσικά υπερασπίζομαι το δικαίωμά τους να είναι ελεύθεροι να εκφράσουν την κακογουστιά τους, όσο και αν διαφωνώ με κάποιους, ελεύθεροι από απειλές ή τιμωρίες!
Απ’ όσο γνωρίζω βέβαια, δεν υπάρχει κάποια σχετική νομοθεσία που να απαγορεύει στα έργα τέχνης να σοκάρουν. Μάλιστα υπάρχουν και ολόκληρες κατηγορίες έργων τέχνης, όπως πχ τα τραγούδια "Τραπ”, των οποίων ο στόχος είναι ακριβώς να σοκάρουν τον ακροατή τους ή τον θεατή τους.
Παρόλα αυτά, η Ελευθερία του Λόγου αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Δημοκρατικής Πολιτείας, ακόμα και αν αυτά που λέει ή γράφει κάποιος σε βρίσκουν αντίθετο, ή σε σοκάρουν ή σου προκαλούν την αηδία και το θυμό [σσ: να σας προλάβω, εννοείται ότι εξαιρούνται ποινικά κολάσιμες πράξεις όπως η διακίνηση της παιδικής προνογραφίας κλπ.]
Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η Αστυνομία έστειλε τρεις ένοπλους αστυνομικούς οι οποίοι έκριναν φρόνιμο να πάρουν τα ονόματα των καθηγητών που επιμελούνταν την μαθητική παράσταση για κάποιον αδιόρατο φόβο ότι κάτι παράνομο διέπραξαν οι δάσκαλοι αυτοί, ενώ ο Αξιωματικός Υπηρεσίας δεν έκρινε εξίσου σημαντικό να πάρει το όνομα του ανώνυμου καταγγέλλοντος θεατή, αν πραγματικά υπήρξε ποτέ κάποιος τέτοιος. Εκφράζω πραγματική αμφιβολία για την ΥΠΑΡΞΗ αυτού του καταγγέλλοντος.
Δεδομένου μάλιστα του ζήλου με τον οποίον η Αστυνομία κατέγραψε τα ονόματα των δασκάλων της θεατρικής ομάδας, αποκλείω την πιθανότητα να υπήρξε τέτοιος ανώνυμος "καταγγέλλων”, μέχρις αποδείξεως τουναντίον από την ΕΔΕ που είμαι σίγουρος θα προκαλέσει ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη αν δεν το έχει ήδη κάνει ως τώρα.
Δεν νομίζω να υπάρχει κανένας πολίτης με δημοκρατικές και φιλελεύθερες απόψεις, που να αγαπάει τη χώρα, ο οποίος να μην αντιλαμβάνεται πόσο μεγάλη απειλή για το πολίτευμά μας είναι αυτό το περιστατικό, ΑΝ η καταγγελία της ΕΛΜΕ Λασιθίου είναι πραγματική!
Και το γράφω με αμφιβολία, ΑΝ ισχύουν αυτά που καταγγέλει η ΕΛΜΕ Λασιθίου, αλλά από την άλλη η τεράστια σημασία της προστασίας της συνταγματικά κατοχυρωμένης Ελευθερίας του Λόγου από τις ίδιες τις Ελληνικές Αρχές, παντοιοτρόπως και με οποιοδήποτε κόστος, θεωρώ ότι βρίσκεται απολύτως εντός των καθηκόντων της Αστυνομίας η προστασίας του Συντάγματος, και του Ευρωπαϊκού Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.
Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ
Άρθρο 11 - Ελευθερία έκφρασης και πληροφόρησης
1. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης. Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει την ελευθερία γνώμης και την ελευθερία λήψης ή μετάδοσης πληροφοριών ή ιδεών, χωρίς την ανάμειξη δημοσίων αρχών και αδιακρίτως συνόρων.
Πηγή: https://fra.europa.eu/el/eu-charter/article/11-eleytheria-ekfrasis-kai-pliroforisis
Εννοείται ότι αδιαφορώ, αν το περιεχόμενο της θεατρικής παράστασης των εφήβων μαθητών θα μου άρεσε ή όχι. Κατά πάσα πιθανότητα, και λόγω της ηλικίας μου, θα μου προκαλούσε τα ίδια συναισθήματα που προκάλεσε και στον "Ανωνύμου Καταγγέλοντα”.
Από εκεί όμως, ώσπου να εκφοβίζετε δασκάλες παίρνοντας "ονόματα και διευθύνσεις” στέλνοντας ένοπλους αστυνομικούς σε μαθητικά φεστιβάλ, όσο εμετικά ή σοκαριστικά και αν είναι τα λόγια και οι εκφράσεις που χρησιμοποιούν, είναι μια Δικτατορία δρόμος!
Φυσικά, δεν έχουμε μάθει ακόμα πώς αντέδρασε ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου ΠροΠο, για να αξιολογήσουμε επακριβώς από ποιους κινδυνεύει η δημοκρατία μας και τί κάνουμε για αυτό;
Κινδυνεύει η Δημοκρατία μας από δασκάλες που αφήνουν τα έφηβα παιδιά να εκφράσουν την επαναστατική και αντισυμβατική φύση τους, όπως διαχρονικά εκφράζονταν και συνεχίζουν να εκφράζονται οι έφηβοι όλων των εποχών;
Κινδυνεύει η Δημοκρατία μας μήπως από τον υπερβολικό ζήλο αστυνομικών διευθυντών, οι οποίοι στέλνουν ένοπλους και ένστολους αστυφύλακες να εκφοβίσουν δασκάλες και εφήβους, ότι "Δεν μου αρέσουν αυτά που λες, και ξέρω ποιος είσαι και πού μένεις;”
Περιμένουμε να μάθουμε την απάντηση στις παραπάνω ερωτήσεις από τον καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργό κ. Χρυσοχοΐδη.
Κατ’ ελάχιστον, στο σύνολο του τμήματος που πήρε αυτή την αντιδημοκρατική πρωτοβουλία χρειάζεται επανεκπαίδευση τόσο στο περιεχόμενο του Ελληνικού Συντάγματος όσο και στο περιεχόμενο του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.
Θα επανέλθουμε.