Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 26-Μαρ-2025 00:01

    Πόσος καιρός μένει ώσπου να κάνει τη δουλειά σου το ΑΙ;

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Άγη Βερούτη

    Πριν λίγες μέρες τηλεφώνησα στον Αμερικανό φίλο μου από τον οποίο ενημερώνομαι για τα εκεί τεκταινόμενα. 

    Ήταν σε ταξίδι για μια επένδυση στην Αριζόνα, και έφευγε από το αεροδρόμιο για να πάει στην πόλη με ένα ταξί το οποίο δεν είχε οδηγό. Για την ακρίβεια δεν είχε άνθρωπο-οδηγό. Το ταξί, μάρκας Jaguar μάλιστα, οδηγούσε μια Τεχνητή Νοημοσύνη…

    Του ζήτησα να μου στείλει μία φωτογραφία από το εσωτερικό του αμαξιού καθώς βρισκόταν σε κίνηση και μου έστειλε αυτήν:

    Μετά μου εξήγησε ότι προς το παρόν μόνο δύο Πολιτείες επιτρέπουν την κυκλοφορία αυτο-οδηγούμενων οχημάτων ταξί, και η Αριζόνα είναι η μία. Τον παρακάλεσα και μου έκανε βιντεοκλήση από το πίσω κάθισμα του ταξί ώστε να διαπιστώσω ότι όντως το αμάξι κινείται άνετα και χωρίς να έρχεται η ψυχή στο στόμα των επιβατών. 

    Πραγματικά, κάναμε βιντεοκλήση στο WhatsApp, και είδα ότι η κίνηση του ΑΙ-ταξί ήταν περίπου όπως θα οδηγούσε ένας προσεκτικός ταξιτζής, χωρίς ούτε να καθυστερεί αλλά ούτε και να τρέχει υπερβολικά. 

    Το 2018 είχα πρωτογράψει, ότι περίπου σε μια δεκαετία θα υπάρχουν οχήματα που θα τα οδηγεί η τεχνητή νοημοσύνη. Έπεσα έξω: έγινε 4 χρόνια συντομότερα. 

    Είναι θέμα χρόνου, ελάχιστου χρόνου, η τεχνολογία αυτή να διαδοθεί σε όλες τις χώρες του πλανήτη, καταργώντας σταδιακά το επάγγελμα του σοφέρ, καθώς το μισθολογικό κόστος του οδηγού εκμηδενίζεται. 

    Είναι αδύνατον τα κανονικά ταξί να ανταγωνιστούν κοστολογικά τα αυτοοδηγούμενα. Οποιοσδήποτε έχει επιλογή πχ να πάρει ένα ταξί για το αεροδρόμιο πληρώνοντας €40 με οδηγό άνθρωπο ή πληρώνοντας €10 με οδηγό τεχνητής νοημοσύνης, πόσες βδομάδες θα πάρει ώσπου να μην έχουν δουλειά οι οδηγοί ταξί;

    Σύντομα μετά από την αντικατάσταση των οδηγών ταξί από την τεχνητή νοημοσύνη, σειρά θα πάρουν οι οδηγοί φορτηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα μέσω των οδικών δικτύων ανά τον πλανήτη.

    Αφού θα έχουν αντικατασταθεί όλοι οι επαγγελματίες οδηγοί από τεχνητές νοημοσύνες, θα δούμε στα κανονικά αυτοκίνητα να πωλείται ως επιλογή ή δυνατότητα αυτο-οδήγησης. Σύντομα μετά από αυτό, η ασφάλιση αυτοκινήτων θα γίνει προαιρετική, μόνο για όσους επιλέγουν να οδηγούν οι ίδιοι τα οχήματα τους.

    Όσο εμείς θα ασχολούμαστε με τον μικρόκοσμο μας, η τεχνολογία θα κάνει γιγάντια άλματα όλο και ταχύτερα, αντικαθιστώντας μας με μεγαλύτερη ασφάλεια και χαμηλότερο κόστος. 

    Ήδη το ΑΙ γράφει το 90% του κώδικα λογισμικού σήμερα, ενώ σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης Anthropic σε 6-12 μήνες θα γράφει το 100%.

    Ήδη το ~10% των ελληνικών εταιρειών έχει ενσωματώσει τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στις λειτουργίες της, διπλάσιο από όσο πριν ένα χρόνο. 

    Το ελληνικό δημόσιο έχει ξεκινήσει να ενσωματώνει την τεχνητή νοημοσύνη στις διαδικασίες του, προεξέχοντος του παραδείγματος του Ελληνικού Κτηματολογίου που ενσωμάτωσε στη συλλογή και αξιολόγηση εγγράφων την ΤΝ συρρικνώνοντας μια διαδικασία που διαρκούσε 1 έτος σε 20 μέρες. 

    Στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας, μια πραγματικά αξιοπρόσεκτη προσπάθεια στήριξης του κλάδου, η οποία ονομάζεται "Elevate Greece" ξεφυτρώνουν δεκάδες ως και εκατοντάδες τέτοιες εταιρείες ανάπτυξης εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. 

    Ήδη υπάρχουν εφαρμογές ελληνικής κατασκευής που απαντούν τηλεφωνήματα, ανιχνεύουν φωτιές από το οπτικό σήμα καμερών σε δρόνους, τακτοποιούν όλα τα έγγραφα μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού, και απαντούν σε ερωτήσεις επί αυτών των εγγράφων όπως θα απαντούσε κάποιος που έχει αποστηθίσει όλα όσα έχουν αποθηκευτεί, ενώ ετοιμάζονται εφαρμογές "ανοιχτού διαλόγου" και συγκεκριμένων χρήσεων. 

    Στην άμυνα οι εφαρμογές ΤΝ εξελίσσονται ταχύτατα για να δημιουργήσουν δυνατότητες λειτουργίας σμήνους (swarming) σε χαμηλού κόστους δρόνους με εκρηκτικά φορτία, όπου 50 ή 100 μικρά και πάμφθηνα τετρακόπτερα μπορούν ήδη να μετατρέψουν σε χαλίκια και μεταλλικά κομμάτια μεγεθους συνδετήρα στόχους πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρών, χωρίς ποτέ κιόλας να εμφανιστούν σε οθόνη ραντάρ. 

    Διασυνδεδεμένες κάμερες για security μπορούν να ξεχωρίσουν τους υπαλλήλους μιας εταιρείας από τους επισκέπτες ή τους υπόπτους για απειλητικές ενέργειες. Και όλα αυτά χωρίς καν να υπολογίσουμε ότι ανά τριετία η υπολογιστική ισχύς ανά μονάδα ηλεκτρικής ενέργειας 1000πλασιάζεται. 

    Ναι, σωστά, επί χίλια. 

    Αυτό σημαίνει αναγνώριση προσώπων και διάθεσης του κάθε προσώπου. 

    Κάθε μια ανθρώπινη δραστηριότητα που θα υποκαθίσταται από την αντίστοιχη εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης, θα βλέπει το κόστος της να μειώνεται κατακόρυφα.

    Θα δούμε ποιοι θα είμαστε οι επόμενοι. 

    Δεν θα ρισκάρω να ξαναπώ ότι η τεχνολογία θέλει δέκα χρόνια για το τάδε ή το δείνα, γιατί μάλλον θα πέσω έξω. 

    Θα συμβεί πολύ νωρίτερα.

    agissilaos@gmail.com

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ