00:04 06/10
Ενωσιακό δίκαιο ανταγωνισμού και φαρμακευτική αγορά
Η πολιτική ανταγωνισμού αναφέρεται σε άθροισμα κανόνων διασφάλισης θεμιτού-ισότιμου οικονομικού ανταγωνισμού εντός της ενωσϊακής αγοράς.
Υπάρχουν ζητήματα που από πρώτη άποψη φαίνονται ασήμαντα, επιπέδου αστυνομικού δελτίου με μνεία μόνο στα ψιλά των εφημερίδων. Αν όμως συνδυαστούν μεταξύ τους και επαναλαμβάνονται, αναδεικνύονται οι σκοτεινές πλευρές της κοινωνίας, η διαφθορά και κακοδιοίκηση του Δημοσίου, η ανεπάρκεια της δικαιοσύνης και το έλλειμμα του κράτους δικαίου, παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα τη ζωή μας και την ποιότητά της, όπως το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η ταλαιπωρία των οδηγών.
Θα σταχυολογήσουμε μερικά πρόσφατα περιστατικά ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί στο κυκλοφοριακό σύστημα της Αττικής: Κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες, ασυνείδητοι οδηγοί με πολυτελή αυτοκίνητα αναπτύσσουν στη λεωφόρο Συγγρού τεράστιες ταχύτητες, μολονότι γνωρίζουν ότι η ταχύτητα ελέγχεται από ραντάρ, και έχουν προκαλέσει πολλά και θανατηφόρα ατυχήματα. Πρόσφατα, το ραντάρ της Αστυνομίας κατέγραψε, μεταμεσονύκτιες ώρες, υπερπολυτελές αυτοκίνητο να τρέχει στη Λ. Συγγρού με ταχύτητα 271 χιλιομέτρων. Διαπιστώθηκε ότι ανήκει σε επιχειρηματία, που δεν κατονομάστηκε, ο οποίος δήλωσε ότι δεν το οδηγούσε ο ίδιος, αλλά φίλος του αστυνομικός, που αναζητείται, αλλά δεν έχει βρεθεί ακόμα, ούτε η Αστυνομία εξέδωσε σχετική ανακοίνωση. Η όλη υπόθεση γεννά ερωτήματα και απορίες για την ικανότητα της Αστυνομίας να διαλευκάνει υποθέσεις όταν εμπλέκονται επώνυμοι, και έτσι εδραιώνεται η πεποίθηση στην κοινή γνώμη ότι οι επώνυμοι είναι υπεράνω νόμου, και συνήθως διαφεύγουν με τη μέθοδο των προκαταρκτικών εξετάσεων, που δεν τελειώνουν και στο τέλος οδηγούν σε παραγραφή. Την ίδια στιγμή, καθημερινά καταδικάζονται οδηγοί για ταχύτητες που μόλις υπερβαίνουν το ανώτατο όριο ταχύτητας.
Για τους κατοίκους της Αττικής, το κυκλοφοριακό είναι ένα άλυτο πρόβλημα με πολλές παραμέτρους, που μετά την εισαγωγή του νέου ΚΟΚ επιτάθηκε με τις αδόκιμες διατάξεις του (Capital 16-12-2024: Νέος ΚΟΚ υπό ψήφιση), κυρίως με τις διατάξεις του για την αύξηση της κινητικότητας των μοτοσυκλετών και ηλεκτρικών πατινιών. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα είναι οι δικυκλιστές delivery, που στο κυνήγι του μεροκάματου παραβιάζουν όλες τις διατάξεις του ΚΟΚ και λόγω συνθηκών δεν μπορούν να ελεγχθούν. Οι περισσότεροι όμως είναι αλλοδαποί, κυρίως Πακιστανοί, που αμφιβάλλω αν έχουν άδεια οδήγησης, αλλά για την έλλειψη αυτή πρέπει να ελεγχθούν οι εργοδότες τους. Μεγάλη επικινδυνότητα, ιδίως τις νυκτερινές ώρες, παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά πατίνια, που κυκλοφορούν χωρίς σηματοδότηση και οι οδηγοί φορούν μόνο μαύρα ρούχα χωρίς αντανακλαστικά, ενώ τα εγκαταλειμμένα πατίνια, ιδίως κάτω από τις υπόγειες διαβάσεις, προκαλούν μικροατυχήματα.
Επίσης, ο νέος ΚΟΚ θέσπισε την αποενοχοποίηση του αυτοκινήτου, γιατί όρισε ότι σε περίπτωση οδικού παραπτώματος δεν θα αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του αυτοκινήτου, αλλά θα επιβάλλεται μόνο πρόστιμο στον οδηγό, που σε περιπτώσεις leasing ή ξένων πινακίδων συνήθως δεν ανευρίσκεται. Με τη διάταξη αυτή καταργείται ένα ισχυρό αποτρεπτικό εργαλείο των τροχαίων παραβάσεων και ενθαρρύνεται η παράνομη στάθμευση (Capital 27-12-2024: Είμαι γάιδαρος, παρκάρω παράνομα), που μπορεί να αποτελέσει αιτία ατυχημάτων, γιατί πολλές φορές παρκάρουν σε γωνίες δρόμων και έτσι εμποδίζουν την ορατότητα ή αναγκάζουν τον πεζό να κατεβεί στο οδόστρωμα.
Μεγάλη επίσης ταλαιπωρία προκαλούν στους οδηγούς το κλείσιμο των δρόμων με ή χωρίς άδεια για την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών, όπως και η κατάληψη οδοστρώματος με κώνους ή άλλα μέσα από καταστηματάρχες για να διαφυλάξουν την προσέλευση στο κατάστημά τους· έτσι όμως στερούν πολύτιμες θέσεις παρκαρίσματος. Ειλικρινά, πουθενά στον κόσμο δεν έχουν δει να κυκλοφορούν ή να είναι παρκαρισμένα τόσα πολλά πολυτελή, τεράστια ΙΧ αυτοκίνητα και θηριώδη αγροτικά, που συντελούν στην έλλειψη χώρου παρκαρίσματος.
Φυσικά, εφόσον εισάγονται 120.000 καινούργια αυτοκίνητα και δεν γίνονται μεγάλα οδικά έργα, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής δεν πρόκειται να λυθεί. Οι συνεχείς εντατικοί έλεγχοι και η άμεση, με δημοσιότητα, επιβολή των συνεπειών σε όλους τους παραβάτες μπορεί σε βάθος χρόνου να δημιουργήσει κουλτούρα συνεπούς οδηγού. Σε αυτό θα βοηθήσει η εγκατάσταση 2.000 καμερών ελέγχου της κυκλοφορίας, με την προϋπόθεση το πρόστιμο να επιβάλλεται στον κύριο του αυτοκινήτου, που κατά τεκμήριο θεωρείται και οδηγός του, και όχι η υπηρεσία να ψάχνει με αλληλογραφία ή προκαταρκτική εξέταση να βρει τον οδηγό, αφού, απ’ ό,τι γνωρίζω, δεν μπόρεσε ακόμα να βρει τον οδηγό του αυτοκινήτου που οδηγούσε με 271 χλμ. Σε αντίθετη περίπτωση, το σύστημα τάχιστα θα κορεσθεί. Οι συνέπειες για όλες τις τροχαίες παραβάσεις, εκτός αν έχουμε αυτόφωρη βεβαίωση της παράβασης, να επιβάλλονται στις εταιρείες leasing, στις εταιρείες ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων και στους κυρίους αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες. Γι’ αυτό απαιτείται νομοθετική μεταρρύθμιση του ΚΟΚ, παρά τις μεγάλες και ισχυρές αντιδράσεις που θα προκαλέσει.
* Αρεοπαγίτης ε.τ.