Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 07-Φεβ-2024 00:03

    Greenwashing/Πρόταση Οδηγίας: ​​​​​​​Πεδίο Εφαρμογής & Στόχοι

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Σταύρου Κουμεντάκη 

    Προσεγγίσαμε, ήδη, την αναγκαιότητα (ψευδοοικολογική ταυτότητα και αμφίβολα σήματα βιωσιμότητας) που οδήγησε στην πρόταση Οδηγίας για τους Οικολογικούς Ισχυρισμούς (Greenwashing). Τα προβλήματα που επιχειρεί να επιλύσει. Τις  απολύτως παρούσες και ιδιαίτερα πιεστικές ανάγκες που επιχειρεί να καλύψει, οι οποίες συναρτώνται με (συχνά ανεδαφικούς και στερούμενους σοβαρότητας) περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς και σημάνσεις. Ποιο όμως είναι το πεδίο εφαρμογής της και ποιες οι προσδοκίες από αυτήν;

    Πεδίο εφαρμογής

    Η συγκεκριμένη πρόταση Οδηγίας εφαρμόζεται: "στους ρητούς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που διατυπώνονται από εμπορευόμενους σχετικά με προϊόντα ή εμπορευόμενους στο πλαίσιο εμπορικών πρακτικών των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές". Εφαρμόζεται, επομένως και στους προαιρετικούς (ρητούς) περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς και συστήματα περιβαλλοντικής επισήμανσης που δεν ρυθμίζονται από κάποια άλλη πράξη της Ένωσης. Δεν εφαρμόζεται, όμως, σε ρητούς  περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς για τους οποίους η νομοθεσία της Ένωσης έχει θεσπίσει ή πρόκειται να θεσπίσει ειδικούς κανόνες. 

    Θεμελιώδη δικαιώματα

    Ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων, προβλέπει: "Οι πολιτικές της Ένωσης διασφαλίζουν υψηλό επίπεδο προστασίας του Καταναλωτή" και "Υψηλό επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος και η βελτίωση της ποιότητάς τους πρέπει να ενσωματώνονται στις πολιτικές της Ένωσης και να διασφαλίζονται σύμφωνα με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης". Η πρόταση Οδηγίας είναι απολύτως συνεπής με τις προαναφερθείσες θέσεις του. 

    Τα προβλήματα των επιχειρήσεων 

    Οι επιχειρήσεις που προσφέρουν πραγματικά βιώσιμα προϊόντα βρίσκονται, δυστυχώς-όπως και ανωτέρω υπονοήθηκε, σε δυσμενέστερη και μειονεκτική θέση σε σύγκριση με εκείνες που δεν προσφέρουν τέτοια προϊόντα αλλά υιοθετούν, ψευδοοικολογικούς, ισχυρισμούς. Οι καταναλωτές που επιθυμούν να επιλέξουν τέτοια βιώσιμα προϊόντα δεν καταλήγουν, δυστυχώς, σε ασφαλείς επιλογές, προς προφανή βλάβη (και) των επιχειρήσεων που τα προσφέρουν.

    Περαιτέρω, η επιβολή διαφορετικών απαιτήσεων από την εθνική νομοθεσία ή τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες για τη ρύθμιση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών δημιουργεί περιττές επιβαρύνσεις για τις εταιρείες κατά το διασυνοριακό εμπόριο. Και τούτο προκύπτει, κατ’ αναπόδραστη συνέπεια, καθώς πρέπει να συμμορφωθούν με διαφορετικές μεθόδους σε κάθε κράτος-μέλος. Αυτό επηρεάζει την ικανότητά τους να δραστηριοποιούνται στην εσωτερική αγορά και να επωφελούνται από αυτήν.Κι ακόμα περισσότερο: οι συμμετέχοντες στην εσωτερική αγορά δυσκολεύονται να εντοπίσουν αξιόπιστους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς και να λάβουν τις βέλτιστες, σχετικές, αποφάσεις.

    Ο αναμενόμενος θετικός αντίκτυπος των προτεινομένων μέτρων

    Τα προτεινόμενα να ληφθούν (στο πλαίσιο της Οδηγίας) μέτρα θα αυξήσουν, με βεβαιότητα, το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος. Το σημαντικότερο: θα οδηγήσουν σε περαιτέρω εναρμόνιση όσον αφορά τη ρύθμιση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών. Ως περαιτέρω, αλλά και αυτονόητη συνέπεια, προκύπτει η αποφυγή του κατακερματισμού της αγοράς λόγω διαφορετικών εθνικών προσεγγίσεων-ελλείψει κανόνων σε επίπεδο ΕΕ.

    Η επιλογή της ΕΕ για την έκδοση της εν λόγω οδηγίας στοχεύει: (α) στην αύξηση του επιπέδου της προστασίας του περιβάλλοντος και (β) στην δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ. 

    Η τεκμηρίωση & γνωστοποίηση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών˙ επιπτώσεις της υιοθετηθείσας πολιτικής της ΕΕ

    Προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι στους καταναλωτές παρέχονται αξιόπιστες, συγκρίσιμες και επαληθεύσιμες πληροφορίες ώστε να λαμβάνουν βιώσιμες από περιβαλλοντική άποψη αποφάσεις και να μειώνουν τον κίνδυνο προβολής ψευδοοικολογικής ταυτότητας, θεσπίζονται συγκεκριμένες απαιτήσεις. Τόσο για κείνες που αφορούν το περιεχόμενο, τεκμηρίωση και αξιολόγηση των εν λόγω περιβαλλοντικών ισχυρισμών όσο και των αντίστοιχων που αφορούν την τεκμηρίωση των συγκριτικών όμοιων. Ποια όμως η αξία της εν λόγω τεκμηρίωσης αν δεν ελάμβανε χώρα η γνωστοποίησή τους; 

    Η τεκμηρίωση και γνωστοποίηση των περιβαλλοντικών ισχυρισμών που υπόκεινται σε επαλήθευση, θα πρέπει να διενεργείται πριν από τη χρήση του ισχυρισμού σε εμπορικές επικοινωνίες. Οι εν λόγω περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί θα πρέπει να επικαιροποιούνται και επαναβεβαιώνονται εντός πενταετίας, το αργότερο, από την ημερομηνία παροχής των συναφών πληροφοριών.

    Τα συστήματα πιστοποίησης

    Κάθε σύστημα πιστοποίησης ενός προϊόντος ή μιας διαδικασίας ή ενός εμπορευομένου για την συμμόρφωσή του με τις απαιτήσεις ενός περιβαλλοντικού σήματος (:"σύστημα περιβαλλοντικής σήμανσης") θα πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να συμμορφώνεται με συγκεκριμένες απαιτήσεις. Αξιοσημείωτο μάλιστα είναι πως δεν θα είναι ανεκτή, παρά υπό αυστηρές προϋποθέσεις, η θέσπιση νέων εθνικών ή περιβαλλοντικών σημάτων μετά την μεταφορά της εν λόγω Πρότασης Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο. Τα σήματα, πάντως, που θα είναι επιτρεπτό να υπάρχουν στην αγορά της Ένωσης θα δημοσιοποιούνται και επικαιροποιούνται από μέρους της Επιτροπής και θα πρέπει να συμμορφώνονται με το ενωσιακό δίκαιο. 

    Η συγκεκριμένη αξίωση είναι δεδομένο ότι θα εξαλείψει (ή, έστω, δραστικά απομειώσει) τους παραπλανητικούς ή ψευδείς ισχυρισμούς. Θα επιφέρει, όμως, αυτονοήτως και πρόσθετο κόστος σ’ εκείνους που επιλέγουν να τους προβάλλουν. 

    Η πρόταση Οδηγίας για τους Οικολογικούς Ισχυρισμούς (:Greenwashing) είναι, αυτονοήτως, συνεπής με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων. Εφαρμόζεται στους ρητούς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς τους οποίους δεν καλύπτει ειδική νομοθεσία της Ένωσης. Ευθέως στοχεύει στην αύξηση του επιπέδου της προστασίας του περιβάλλοντος και στην δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού.  Θεσπίζει συγκεκριμένες απαιτήσεις τεκμηρίωσης και γνωστοποίησης των οικολογικών ισχυρισμών, προκειμένου να διασφαλίσει την παροχή αξιόπιστων, συγκρίσιμων και επαληθεύσιμων πληροφοριών στους καταναλωτές. Κάθε σύστημα πιστοποίησης ενός περιβαλλοντικού σήματος θα πρέπει να πληροί, στο εξής, συγκεκριμένες προϋποθέσεις και να συμμορφώνεται με συγκεκριμένες απαιτήσεις. Ποιες διασφαλιστικές δικλείδες υιοθετεί; Και, περαιτέρω, τι συμβαίνει με τις μικρότερες επιχειρήσεις (:Μεσαίες έως και Πολύ Μικρές); Περί αυτών σε επόμενη αρθρογραφία μας.

    * Ο Σταύρος Κουμεντάκης είναι Managing Partner, Koumentakis and Associates Law Firm

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ