00:05 08/10
Το φάντασμα της Ιαπωνίας στοιχειώνει την Ελλάδα
Στη δεκαετία του ’80 και αρχές '90, κορυφαίοι οικονομολόγοι προέβλεπαν ότι η Ιαπωνία θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην οικονομική πρωτοκαθεδρία.
Με αφορμή τις πολιτικές διεργασίες και κυβερνητικές πρωτοβουλίες για το πολύ σοβαρό πολιτειακό ζήτημα, που αφορά τον αποκλεισμό από τις εκλογές του κόμματος Κασιδιάρη ως νεοναζιστικό, ήρθε ξανά στο προσκήνιο της δημοσιότητας το ερώτημα αν οι κυβερνητικές κινήσεις και ειδικότερα η συνάντηση του Υπουργού Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη με τον αντιπρόεδρο ΑΠ συνιστούν παρέμβαση στη δικαιοσύνη.
Στο άρθρο μου στο Capital.gr της 19-11-2019 και τίτλο "Τι (δεν) είναι παρέμβαση στη δικαιοσύνη" έγραψα: Η ταπεινή μου γνώμη από την πολυετή μου διακονία στη δικαιοσύνη είναι, ότι παρέμβαση υπάρχει μόνον όταν ανώτερος δικαστικός λειτουργός ή πρόσωπο που ασκεί ανώτερη δημόσια εξουσία παρεμβαίνει στο δικαστικό λειτουργό, προσπαθώντας να επηρεάσει τον δικαστικό λειτουργό στην εύορκο και κατά συνείδηση εκτέλεση του δικαστικού του καθήκοντος.
Μετά την σε πρώτο βαθμό καταδίκη της ηγετικής ομάδας του κόμματος "Χρυσή Αυγή" σε πολυετείς ποινές φυλάκισης, τον εγκλεισμό της στις φυλακές και την διάλυση του κόμματος, ο κρατούμενος στις φυλακές Η. Κασιδιάρης ίδρυσε το 2020 δικό του κόμμα με τίτλο "Εθνικό Κόμμα-Έλληνες", του οποίου από τον Απρίλιο 2023 πρόεδρος είναι ο Αναστάσιος Κανελλόπουλος, τέως Αντ/λεας ΑΠ.
Επειδή το κόμμα Κασιδιάρη άρχισε να ανεβαίνει δημοσκοπικά με κίνδυνο, αν έμπαινε στις προσεχείς εκλογές στη Βουλή όχι με τον Κασιδιάρη αρχηγό αλλά με άλλον αχυράνθρωπο, να ανατραπούν πολιτικοί σχεδιασμοί, η κυβέρνηση καθυστερημένα πέτυχε σχεδόν ομόφωνα την ψήφιση νόμου που απαγορεύει τη συμμετοχή νεοναζιστικών κομμάτων στις εκλογές. Ο εκλογικός νόμος αναθέτει στο Α τμήμα του ΑΠ τον έλεγχο των προϋποθέσεων αν ένα κόμμα έχει νεοναζιστικά χαρακτηριστικά και σε καταφατική περίπτωση δεν το ανακηρύσσει υποψήφιο, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει στις προσεχείς εκλογές.
Κατά την τελευταία συνεδρίαση της Βουλής, πριν αυτή διαλυθεί και μόνο με τις ψήφους της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛ, με πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών ψηφίστηκε διάταξη, ότι το Α τμήμα του ΑΠ για την ανακήρυξη των υποψηφίων συνεδριάζει εν ολομέλεια με τους 11 δικαστές αντί τους 5, που προβλέπει ο Οργανισμός των Δικαστηρίων. Επομένως, η παραπάνω τροποποιητική διάταξη έπρεπε να προταθεί από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και όχι των Εσωτερικών, αλλά αυτό αποτελεί interna corporis της Βουλής. Η διάταξη αυτή ως νόμος του κράτους πρέπει να εφαρμοσθεί ανεξάρτητα των αντιρρήσεων που διατυπώθηκαν.
Σαφώς ο, με δικαστική απόφαση του ΑΠ, αποκλεισμός από τις εκλογές ενός κόμματος ως νεοναζιστικού, που σημαίνει ότι οι δικαστές αποφάσισαν με την εκτίμηση των αποδείξεων, ότι συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά του νεοναζιστικού κόμματος και ότι ο δηλούμενος ως πρόεδρος του είναι αχυράνθρωπος, μπορεί να παρουσιάσει προβλήματα συνταγματικότητας και παραβιάσεως του άρθρου 6 της ΕΣΔΑ "περί δικαίας δίκης". Τα προβλήματα αυτά θα λυθούν τελικά σε βάθος χρόνου από την Ολομέλεια ΑΠ, το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο του άρθρου 100 του Συντάγματος και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με πιθανότητα να δημιουργηθούν πολιτικές περιπλοκές.
Μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης παραμένει με την απορία, γιατί για τον αποκλεισμό ενός κόμματος ως νεοναζιστικού απαιτείται η εκδίκαση της υπόθεσης από την ολομέλεια του Α τμήματος ΑΠ και όχι από την κανονική του σύνθεση, που αποτελείται από τους αρχαιότερους και πλέον πεπειραμένους δικαστές της χώρας. Οι εξηγήσεις που δόθηκαν και κατά τη συζήτηση στη Βουλή δεν κρίθηκαν ικανοποιητικές ακόμα και από προσκείμενους φίλα στην κυβέρνηση και έτσι δίνουν την αφορμή για όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια για τους χειρισμούς της κυβέρνησης και την παρέμβασή της στη δικαιοσύνη με τη συνάντηση του Υπουργού Επικρατείας με τον αντιπρόεδρο του ΑΠ που προεδρεύει του Α τμήματος. Από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου, την παραίτηση αυτού από το δικαστικό σώμα και την παραδοχή του κ. Γεραπετρίτη, ότι συναντήθηκε μαζί του για "θεσμική διαβούλευση", που δεν προβλέπεται από καμιά διάταξη, ούτε εθιμικά, ενώ εθιμικά τουλάχιστον ισχύει το αντίθετο, προκύπτει, ότι έγινε απόπειρα παρέμβασης, που δεν ολοκληρώθηκε, γιατί η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή από τον αντιπρόεδρο, που κατάγγειλε το γεγονός.
Σε κάθε περίπτωση έχει προκύψει ένα μείζον πολιτικό θέμα με απρόβλεπτες και όχι μόνο πολιτικές συνέπειες, που προσφέρεται για πολιτική εκμετάλλευση.
* Ο Λέανδρος Τ. Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.