Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 14-Οκτ-2021 00:04

    Χρησιμοποίησε τη φωνή σου –Use Your Voice– γιατί αξίζει ή για να την κάνεις να αξίζει

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Έφης Κόκκα

    Tι είναι φωνή σε έναν οργανισμό; Είναι το όραμα, είναι η κουλτούρα, είναι οι ανάγκες των πελατών, οι προσδοκίες των μετόχων ή η φήμη του; Ποια είναι η φωνή που δεν ακούμε και δεν αξιοποιούμε; Μήπως αυτός είναι ο λόγος που οι επιχειρηματίες θα συνεχίσουν να βλέπουν τα κέρδη τους να μειώνονται εστιάζοντας στο τι κάνει ο ανταγωνισμός; Μήπως γι’ αυτό  δαπανούν πόρους (χρόνο, ανθρώπους, χρήματα) για να σχεδιάζουν νέες στρατηγικές που δεν υλοποιούνται; Για πόσο καιρό δεν θα κοιμούνται τα βράδια αγωνιώντας για το επόμενο πρόβλημα, σκάνδαλο ή ατύχημα που θα προκύψει; Τελικά τι είναι φωνή; Μήπως έφτασε η στιγμή που πρέπει να τη χρησιμοποιήσουμε αλλά κυρίως να μάθουμε να την αξιοποιούμε;

    Η φωνή των μη πελατών μας

    Γιατί οι επιχειρήσεις σήμερα ακολουθούν την πεπατημένη προσφέροντας ίδιες ή παρόμοιες υπηρεσίες και προϊόντα με βάση τι προσφέρει ο ανταγωνισμός παρόλο που βλέπουν γύρω τους τα πράγματα να αλλάζουν ανατρεπτικά;

    Γιατί δέχονται να βλέπουν τα κέρδη τους να μειώνονται και να αυξάνεται το κόστος παραγωγής; Πώς θα ανήκετε στις εταιρίες που οι πελάτες σας θα λένε "επιτέλους κάτι νέο που το χρειαζόμασταν και κανείς δεν μας το πρόσφερε μέχρι τώρα";

    Σύμφωνα με τους συγγραφείς του βιβλίου "Η στρατηγική των γαλάζιων ωκεανών" W. Chan Kim–Renee Mauborgne1 ο σχεδιασμός στρατηγικής σύμφωνα ΜΟΝΟ με το τι κάνει ο ανταγωνισμός, αποτελεί το φαινόμενο του κόκκινου ωκεανού, ωκεανός από το αίμα του ανταγωνισμού που έχει χυθεί. Η λύση είναι η δημιουργία ενός μπλε ωκεανού, όπου η αγορά είναι πολύ μεγαλύτερη, αρκετά νέα, γόνιμη και οι πελάτες λαμβάνουν την καινοτομία και την αξία από τις εταιρείες όπως θα έπρεπε. Πώς γίνεται αυτό; Πολύ απλά με το να ακούμε ως επιχειρηματίες όχι τους πελάτες μας (κάτι που μας διδάσκουν στα πανεπιστήμια όλα αυτά τα χρόνια) αλλά να ακούμε τη φωνή των μη πελατών μας. Μη πελάτες είναι όσοι δεν αγοράζουν το προϊόν/υπηρεσία που διαθέτει ο οργανισμός. Όσοι δεν προσεγγίζουν την επιχείρηση. Είναι όλοι οι άνθρωποι, εργαζόμενοι, προμηθευτές, μέλη διοικητικών συμβουλίων, η κοινωνία. 

    Ακούστε τη φωνή των μη πελατών σας. Μάθετε γιατί δεν αγοράζουν από σας. Προσφέρετε την αξία που χρειάζονται. Εμπλουτίστε τα διοικητικά σας συμβούλια για να κατανοήσετε καλύτερα τους μη πελάτες σας.  Το κλειδί είναι η ποικιλομορφία και η διεπιστημονικότητα. 

    H φωνή όσων μιλούν λίγο

    Ένα δεύτερο πρόβλημα που συναντούμε στις επιχειρήσεις- ειδικά σε όσες είναι πολλά χρόνια στην αγορά - είναι ότι σχεδιάζουν νέα στρατηγική με τη βοήθεια έμπειρων συμβούλων δαπανώντας πολλές ώρες brainstorming και ανάλυση δεδομένων για να καταλήξουν τελικά ότι η στρατηγική αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Δαπανούν δηλ. πολλούς πόρους στο σχεδιασμό και παρόλα αυτά αποτυγχάνουν στην υλοποίηση, Γιατί συμβαίνει αυτό; Σύμφωνα με έρευνες 30 ετών πάνω σε επιχειρήσεις όλων σχεδόν των κλάδων και σε όλες τις αγορές, η μη υλοποίηση μεγαλεπήβολων σχεδίων και στρατηγικών οφείλεται στη μη εμπλοκή των ανθρώπων που θα κληθούν να τα υλοποιήσουν και άρα στην έλλειψη σύνδεσης τους με αυτό. Άλλοι σχεδιάζουν και άλλοι υλοποιούν. 

    Ποια είναι η λύση; Η εμπλοκή των ανθρώπων μίας επιχείρησης στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση ενός έργου στο επίπεδο και στο βαθμό που τους αναλογεί. Βάλτε στο τραπέζι να καθίσουν εργαζόμενοι από διαφορετικά τμήματα και από διαφορετικά επίπεδα της ιεραρχίας και ακούστε τη φωνή τους. Ακούστε ακόμα και τους ανθρώπους που δεν μιλάνε γιατί έχουν αντίθετη άποψη και δεν θέλουν να την εκφράσουν. Βάλτε τα στελέχη σας να χρησιμοποιήσουν τα προϊόντα σας και να τα αξιολογήσουν ή στείλτε τους ως mystic shoppers στα καταστήματά σας, παρακινήστε τους να χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι την υπηρεσία σας για την εξυπηρέτηση πελατών  και ζητήστε τα σχόλιά τους. Η ενεργοποίηση, η κινητοποίηση, η κοινή λογική θα είναι τόσο δυνατή που δεν υπάρχει περίπτωση να μην πετύχει η υλοποίηση. Γιατί πολύ απλά δεν θα επιτρέψουν οι ίδιοι να μην πετύχει το πλάνο που πρότειναν. Είναι κάτι που είδαν, το κατάλαβαν, το συνειδητοποίησαν και είναι οι ίδιοι που θα φέρουν τη λύση. Τα θετικά αποτελέσματα είναι όταν καταφέρνεις και κινητοποιείς όλους σαν μία ομάδα. Όσοι είστε στην κορυφή ξέρετε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη φωνή σας, για να εμπνεύσετε και να ενώσετε τους ανθρώπους σας.

    H φωνή της δεοντολογίας

    Το  τρίτο και σημαντικότερο πρόβλημα είναι το θέμα της ηθικής και της δεοντολογίας. Συνήθως την επικαλούμαστε όταν κάτι πάει στραβά. Οι εσωτερικοί ελεγκτές, υπογράφουν και εφαρμόζουν τον κώδικα ηθικής και δεοντολογίας που εκδίδει το διεθνές ινστιτούτο εσωτερικών ελεγκτών. Βάσει αυτού του κώδικα και των διεθνών προτύπων (IPPF) θα πρέπει να είναι ανεξάρτητοι και αντικειμενικοί. Πρακτικά αν διαπιστώσουν κάτι στις διαδικασίες τις οποίες ελέγχουν θα πρέπει να το αναφέρουν -μέσω της έκθεσής τους- στη διοίκηση και στην επιτροπή ελέγχου. Πολλές φορές όμως αυτό, δεν εισακούεται γιατί η κουλτούρα της εταιρίας δεν είναι ανοιχτή να δεχτεί ευρήματα, να δει τις αποκλίσεις από αυτό που συμβαίνει σε σχέση με αυτό που θα έπρεπε να γίνεται και τις προτάσεις του εσωτερικού ελέγχου με βάση πάντα την εκπλήρωση των στόχων του οργανισμού. Απαιτείται ένα ώριμος οργανισμός που έχει μάθει να επιτρέπει τα λάθη, να μετατρέπει τα προβλήματα σε  ευκαιρίες για βελτίωση και ανάπτυξη. Σε αυτό το περιβάλλον τόσο η δεοντολογία όσο και οι εσωτερικοί ελεγκτές διαπρέπουν γιατί η διοίκηση τους προσφέρει μία θέση στο τραπέζι, αξιοποιεί τη συσσωρευμένη εμπειρία τους και τους παρέχει τους πόρους και την υποστήριξη για να κάνουν αποτελεσματικά τη δουλειά τους. 

    Συμπερασματικά, η φωνή είναι το μέσο που έχουμε να επικοινωνούμε, να διαφωνούμε δημιουργικά, να προβάλλουμε τις αρχές, τις αξίες, την ηθική και τη δεοντολογία. Και έχουμε χρέος να την κάνουμε να ακούγεται απ’ όλους ακόμα και από αυτούς που μένουν σιωπηλοί, για το καλό όλων των εργαζομένων, των επενδυτών και όλης της κοινωνίας. Έχουμε χρέος να τη χρησιμοποιούμε σωστά, όχι να την υψώνουμε ή να εκφοβίζουμε. Ταυτόχρονα όμως, και αυτό αφορά τους επιχειρηματίες και όσους είναι στην κορυφή της ιεραρχίας, θα πρέπει να εξασφαλίζουμε ότι δημιουργούμε τις συνθήκες για να μπορεί ο καθένας να μιλήσει και αυτά που θα πει να αξιοποιηθούν για το καλό όλων. Μη φοβάστε να ακούσετε κάτι άσχημο γιατί αν δράσετε μετά από αυτό κάτι καλό θα βγει. Πρέπει να φιλήσεις το βάτραχο για να εμφανιστεί ο πρίγκηπας. 
     

    W. Chan Kim & Renee Mauborgne "Blue Ocean Strategy” 2015 Harvard Business Review

    * Η κα Έφη Κόκκα είναι Διευθύντρια στο Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών Ελλάδας.

    Το Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών Ελλάδας – ΙΙΑ Greece, είναι επαγγελματικός φορέας των εσωτερικών ελεγκτών, αλλά και όσων ασχολούνται με τη διαχείριση κινδύνων, την κανονιστική συμμόρφωση και το internal control. Ιδρύθηκε το 1985 και είναι συνδεδεμένο μέλος του ΙΙΑ Global (InstituteofInternalAuditors) με έδρα στις ΗΠΑ. Έχει 200.000 μέλη παγκοσμίως και παρουσία σε 190 χώρες. www.theiia.org, www.hiia.gr. Πραγματοποιεί Συνέδριο με θέμα "Use Your Voice” στις 19 Οκτωβρίου. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ