Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 26-Φεβ-2021 00:03

    My Data – Ηλεκτρονικά βιβλία χωρίς λογιστές δεν γίνεται!!!

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Κοτσιμπογεώργου

    
Εάν, σήμερα, μια πολύ μικρή ατομική επιχείρηση με ακαθάριστα έσοδα έως 50.000 ευρώ, η οποία τηρεί απλογραφικά βιβλία και απασχολεί έναν μισθωτό υπάλληλο, χρειάζεται περίπου 5 ώρες λογιστικής υποστήριξης τον μήνα, με την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων οι ώρες της λογιστικής υποστήριξης θα αυξηθούν κατά 30% τουλάχιστον. Ιδιαίτερα δε το πρώτο διάστημα της εφαρμογής τους και μέχρι να εξοικειωθεί ο επιχειρηματίας με την ηλεκτρονική τιμολόγηση, οι ώρες απασχόλησης του λογιστή στην ίδια επιχείρηση θα είναι αυξημένες κατά τουλάχιστον 50% περισσότερο. Συνδυαστικά, αυτή η αύξηση της απασχόλησης του λογιστή με τις αναβαθμισμένες και εξειδικευμένες υπηρεσίες που καλείται πλέον να προσφέρει στην επιχείρηση, συνεπάγονται σε πολλές περιπτώσεις τη μεγάλη αύξηση -αν όχι τον διπλασιασμό- της αμοιβής του. Ήδη, μεγάλα λογιστικά γραφεία σε ολόκληρη τη χώρα προβαίνουν σε προσλήψεις νέων οικονομολόγων και λογιστών για να ανταπεξέλθουν στην παραπάνω ζήτηση. Οι λογιστές και οι οικονομολόγοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι θα αναβαθμιστεί ο ρόλος τους και το οικονομικό όφελος από την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, παρόλα αυτά όμως οι ίδιοι καθυστερούν να τα εφαρμόσουν στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται.
 Ο κύριος λόγος της καθυστέρησης αυτής είναι η έλλειψη χρόνου για να μπορέσουν να ενημερωθούν και να ενημερώσουν τις επιχειρήσεις τους.

    Εξάλλου, το τελευταίο 12μηνο τα λογιστικά γραφεία έχουν αναλάβει ολόκληρη την πολύπλοκη και γραφειοκρατική διαδικασία, προκειμένου να στηριχθούν οι πληττόμενες επιχειρήσεις. Οι καταληκτικές προθεσμίες, οι αναρίθμητες πλατφόρμες, τα πολυάριθμα νομοθετήματα που τις περισσότερες φορές αλληλοσυγκρούονται μεταξύ τους (οι ανακοινώσεις των υπουργών με τα ψηφισθέντα νομοσχέδια και τις εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις διαφέρουν σχεδόν πάντα μεταξύ τους), η υπολειτουργία όλων των δημόσιων υπηρεσιών αποτελούν έκτακτους συνδυαστικούς παράγοντες, που δυσχεραίνουν την οργάνωση ενός λογιστικού γραφείου, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ο ελάχιστος χρόνος για να ασχοληθεί ο λογιστής με τρέχοντα ζητήματα, όπως τα ηλεκτρονικά βιβλία.


    Ένας άλλος λόγος που δυσκολεύει την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων, είναι ότι λόγω της πανδημίας αρκετές επιχειρήσεις είναι κλειστές, ενώ όσες δεν έχουν κλείσει δυσκολεύονται αρκετά να ανταπεξέλθουν σε νέα κόστη. Η έλλειψη της ρευστότητας και η αβεβαιότητα για το μέλλον που προκάλεσε η πανδημία, δεν βοηθάνε μια επιχείρηση να αναλάβει ταυτόχρονα το κόστος της αναβάθμισης των προγραμμάτων εμπορικής και λογιστικής διαχείρισης για τη σύνδεσή τους στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ και της προαναφερθείσας αυξημένης αμοιβής του λογιστή.


    Ο τρίτος λόγος είναι η έλλειψη της σωστής στρατηγικής από πλευράς Α.Α.Δ.Ε., τη μητέρα της πρωτοποριακής ιδέας των ηλεκτρονικών βιβλίων. Η ιδέα αυτή ξεκίνησε το 2018, με τη σκέψη να καταχωρούνται ηλεκτρονικά σε μία πλατφόρμα τα τιμολόγια εσόδων των επιχειρήσεων, αφενός για να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα ο έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές και αφετέρου για να καταργηθούν οι αχρείαστες συγκεντρωτικές καταστάσεις των πελατών και προμηθευτών. Για την εφαρμογή της ιδέας αυτής εργάστηκαν, αρχικά, μόνο τα  στελέχη της ΑΑΔΕ, τα οποία όμως δεν έχουν την πρακτική εμπειρία που έχουν οι λογιστές, οι οικονομολόγοι και τα στελέχη των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζονται τα προβλήματα και να μη βρίσκονται λύσεις. Η έλλειψη συνεργασίας με αυτούς που θα τα εφαρμόσουν, σε συνδυασμό με το επικοινωνιακό λάθος αρχικά από την ΑΑΔΕ και μετέπειτα από τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται τις ηλεκτρονικές τιμολογιέρες ότι τα ηλεκτρονικά βιβλία θα μειώσουν το διοικητικό και λειτουργικό κόστος προκειμένου να τα προμηθεύσουν στις επιχειρήσεις, δημιούργησε απέχθεια από πλευράς λογιστών να τα εφαρμόσουν.

    
Ο τελευταίος λόγος έχει να κάνει με τις απαιτήσεις των λογιστών να κατοχυρωθούν βασικά δικαιώματα τους.

    Το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει καταθέσει προτάσεις στα αρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομικών, καθώς και στην ΑΑΔΕ σχετικά με τη μεγαλύτερη δυνατή κατοχύρωση του επαγγέλματος του Οικονομολόγου και του Λογιστή.

    Επιπλέον, δεν έχει προχωρήσει ακόμη η ηλεκτρονική υπογραφή, η κατάργηση του κατώτερου ορίου για την υποχρεωτικότητα της υπογραφής του λογιστή και τέλος το δικαίωμα του λογιστή στην απεργία με ταυτόχρονο πάγωμα των καταληκτικών προθεσμιών.
Όλοι οι παραπάνω λόγοι, σε συνδυασμό με την άρνηση της ΑΑΔΕ να δει τον λογιστή και τον οικονομολόγο ως ισότιμο συνεργάτη της έχουν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων, των οποίων η πυλωτική λειτουργία είχε ανακοινωθεί στο παρελθόν αρκετές φορές ότι θα ξεκινούσε το 2019 και τελικά θα ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2021.

    Όσοι εμπλέκονται στη δύσκολη διαδικασία εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων είτε πρόκειται για δημόσιους φορείς είτε για μεγάλες επιχειρήσεις, θα πρέπει να εμπεδώσουν ότι ο βασικός κρίκος της αλυσίδας δεν είναι άλλος από τον λογιστή και αν δεν λυθούν όλα τα παραπάνω προβλήματα η πυλωτική τους λειτουργία δεν θα ξεκινήσει ούτε το 2022.

    * Ο κ. Ηλίας Κοτσιμπογεώργος είναι Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Θεσσαλίας

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ