Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 23-Δεκ-2020 00:03

    Αλήθειες και ψέματα για την αναγνώριση των κολλεγίων

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κωνσταντίνου Β. Κόλλια

    Από την πρώτη στιγμή τονίσαμε ότι η τροπολογία της Υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, για την αναγνώριση των κολλεγίων, που κατατέθηκε εκπρόθεσμα και ψηφίστηκε νύχτα και χωρίς προηγούμενο διάλογο με τους επιστημονικούς φορείς και την ακαδημαϊκή κοινότητα καταργεί ουσιαστικά την ίδια τη διαδικασία της αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας, απαξιώνει τα πτυχία των ελληνικών πανεπιστημίων και οδηγεί στην πλήρη ισοπέδωση κάθε έννοιας πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών. 

    Γιατί, όμως, καταγράφονται όλες αυτές οι αντιδράσεις;

    Και γιατί η τροπολογία αυτή οδηγεί στα αποτελέσματα, που μόλις περιέγραψα;

    Θα προσπαθήσω απλά και σύντομα να δώσω κάποιες απαντήσεις στα πολλά ερωτήματα που δικαίως γεννιούνται

    Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: 

    Ακαδημαϊκή Ισοτιμία

    Στην Ελλάδα, για δεκαετίες, υπήρχε και υπάρχει η ακαδημαϊκή ισοτιμία. Δηλαδή, όταν ένας απόφοιτος πανεπιστημίου εξωτερικού ερχόταν στη χώρα, ζητούσε να πάρει την ακαδημαϊκή ισοτιμία από το πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ και νυν ΔΟΑΤΑΠ. Δηλαδή, για παράδειγμα ο γιατρός, ο μηχανικός, ο οικονομολόγος με πτυχίο από πανεπιστήμιο εξωτερικού κατέθετε τα δικαιολογητικά στον ΔΟΑΤΑΠ και αιτούνταν το πτυχίο του να είναι ισότιμο με αυτό της ιατρικής σχολής Αθηνών, του ΕΜΠ, της ΑΣΟΕΕ κ.ο.κ.

    Επαγγελματική Ισοτιμία

    Με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θεσπίστηκε πριν αρκετά χρόνια ότι, εκτός από την ακαδημαϊκή ισοτιμία, θα υπάρχει και η επαγγελματική, για ρυθμισμένα επαγγέλματα, όπως του λογιστή, του μηχανικού, του γεωτεχνικού κ.ά. Δηλαδή, για τις περιπτώσεις φοίτησης σε κολλέγια του εξωτερικού, οι επαγγελματίες αυτοί κατέφευγαν στο ΣΑΕΠ (συμβούλιο αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων) του υπουργείου Παιδείας, όπου εκεί, επιτροπή ακαδημαϊκών με τη συμμετοχή και εκπροσώπου του αντίστοιχου επιστημονικού φορέα (π.χ. του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος) γνωμοδοτούσε αν χρειαζόταν ο εν λόγω πτυχιούχος να δώσει και άλλα μαθήματα ή να κάνει πρακτική άσκηση, ώστε να καταστεί επαγγελματικά ισότιμος. Το έκανε και έπαιρνε την αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας.

    Πρόκειται για θεσμό, που συναντάται πανευρωπαϊκά. Αν κάποιος, λοιπόν, ασκεί το επάγγελμα του λογιστή για παράδειγμα στην Ιταλία, έρχεται στην Ελλάδα και είτε μέσω εξετάσεων, είτε μέσω πρακτικής άσκησης, παίρνει την ισοτιμία.

    Η ελληνική πατέντα της "επαγγελματικής ισοδυναμίας"

    Το 2014, εισάγεται στη χώρα μας η επαγγελματική ισοδυναμία. Πρόκειται για αναγνώριση, που χορηγούνταν από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ). Κάποια στιγμή αυτό, όμως, σταμάτησε να συνεδριάζει, για άγνωστους λόγους. Τότε, η ΕΕ βλέποντας τις καθυστερήσεις που παρατηρούνταν, ζήτησε να αλλάξει η διαδικασία και ξαφνικά, συστάθηκε το ΑΤΕΕΝ (Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας), που άρχισε να δίνει αυτή την αναγνώριση όπως και της επαγγελματικής ισοτιμίας.

    Και πέντε χρόνια αργότερα, με νέο νόμο, καταργείται η επαγγελματική ισοδυναμία και προβλέπεται ότι οι επιστημονικοί φορείς θα αποφαίνονται με διαδικασίες για την επαγγελματική ισοτιμία.

    Η τροπολογία - έκτρωμα 

    Φτάσαμε, λοιπόν, στο σήμερα, όπου η Υπουργός Παιδείας επαναφέρει την επαγγελματική ισοδυναμία και την επαγγελματική ισοτιμία, πάλι υπό το ΑΤΕΕΝ.

    Γιατί η τροπολογία Κεραμέως πρέπει να καταργηθεί

    Η διαδικασία, η οποία προβλέπεται από την τροπολογία Κεραμέως είναι διάτρητη και αδιαφανής. Ένας τμηματάρχης του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της αξιολόγησης τίτλων σπουδών. 

    Τι προτείνουμε

    Αυτό, που προτείνουμε, συλλήβδην οι επιστημονικοί φορείς είναι η σύσταση μιας ανεξάρτητης αρχής, στελεχωμένης από ακαδημαϊκούς, που θα συνεπικουρούνται από εκπροσώπους των επιστημονικών φορέων.  

    Η αρχή αυτή θα αξιολογεί τους τίτλους σπουδών των κολλεγίων και με διαδικασίες εξετάσεων (μοντέλο ΔΟΑΤΑΠ) θα γίνεται η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Το ΑΤΕΕΝ θα έχει διεκπεραιωτικό και μόνο ρόλο, βάσει των αποφάσεων της ανεξάρτητης αρχής. 

    Τα οφέλη

    Με αυτό τον τρόπο, διασφαλίζεται η σωστή αξιολόγηση των τίτλων σπουδών των κολλεγίων από μια ανεξάρτητη αρχή όπως λειτουργεί το ΔΟΑΤΑΠ και σταματά η ισοπέδωση των πτυχίων των ελληνικών πανεπιστημίων.  

    * Ο κ. Κωνσταντίνος Β. Κόλλιας είναι Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ