Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 08-Σεπ-2020 00:03

    Από τις δημόσιες, στις "ευφυείς σχέσεις"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Παναγιώτη Κακολύρη 

    O ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι μια παροδική κατάσταση ή μια απλή συγκυρία. Είναι μια σύνθετη -  πολυδιάστατη και εξελικτική διαδικασία, κατά την οποία η διαρκής τεχνολογική εξέλιξη ενσωματώνεται στον σχεδιασμό και την παραγωγή-παροχή προϊόντων και υπηρεσιών. Δεν επηρεάζει εξ αντανακλάσεως την εταιρική λειτουργία, αλλά την αναδιαμορφώνει μέσα από μια νέα προσέγγιση που ενδεδειγμένα ξεκινά από τον πυρήνα και φτάνει στις εξωτερικές στοιβάδες του κάθε εταιρικού σχήματος. Γι’ αυτό και ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι απλώς ένα trend της εποχής, αλλά μια πρόκληση που δύναται να αποκτήσει υπαρξιακό χαρακτήρα καθορίζοντας την πορεία, αν όχι την επιβίωση των εταιρικών δρώντων.

    Σε αυτό το πλαίσιο, ο κορoνοϊός λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής που θα αφήσει μια μεγάλη κληρονομιά. Είτε ξαναμπούμε σε καραντίνα, είτε βρεθεί η θεραπεία για τον κορoνοϊό, είτε όχι, η τάση θα είναι να παραμείνουμε πιο "ψηφιακοί" σε σχέση με το παρελθόν. Η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα θα παραμείνει ένα κεκτημένο ακόμα και μετά το εμβόλιο για τον COVID-19. Το "business unusual" που ζήσαμε και ζούμε θα γίνει σ' έναν βαθμό το νέο "business as usual".

    Οι ίδιοι οι χρήστες - πελάτες έχουν πλέον την προσδοκία, αν όχι την απαίτηση, της ψηφιακότητας, που ξεκινά από περιεχόμενο και καταλήγει στην αλληλεπίδραση μέσω ενός αντίστοιχου interface. Γι’ αυτό και ο ψηφιακός μετασχηματισμός οδηγεί στην επανεφεύρεση επιχειρηματικών μοντέλων που διαχειρίζονται την καινοτομία με έναν πιο ολιστικό τρόπο.

    Αυτά τα δεδομένα επανατοποθετούν και τα ζητήματα της επικοινωνίας. Καθώς η ισορροπία μεταξύ ψηφιακού και αναλογικού αλλάζει, χωρίς φυσικά να χάνεται η συνύπαρξή τους, οι εταιρικές δημόσιες σχέσεις καλούνται να συμβάλουν σε αυτή τη γεφύρωση.

    Για το επόμενο διάστημα, η στρατηγική φαίνεται πως θα συνεχίσει να γεννιέται από την ανθρώπινη νόηση, που όπως υποστήριξε ο Πλάτωνας "συλλαμβάνει το άριστο", όμως o συνδυασμός των δεδομένων, η αξιολόγηση των ζητημάτων, η κατανόηση των προβλημάτων στην επικοινωνία θα γίνεται σε σημαντικότερο βαθμό με ψηφιακά μέσα. Αντίστοιχα και η υλοποίηση των ιδεών καθώς και η μετάδοση – προώθηση των μηνυμάτων.

    Όσο η κοινωνία γίνεται πιο ψηφιακή, τόσο για παράδειγμα οι δημόσιες σχέσεις θα καλούνται να υπερβούν την απλή χρήση των έξυπνων εργαλείων και θα περνούν στο στάδιο των ευφυών αλγορίθμων, ενσωματώνοντας στοιχεία της τεχνητής νοημοσύνης.

    Σε αυτό το πλαίσιο, οι δημόσιες σχέσεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης σταδιακά μετασχηματίζονται. Γίνονται ευφυείς σχέσεις (intelligent relations). Δηλαδή πιο γρήγορες, εύστοχες και αποτελεσματικές. Συλλέγουν και αξιοποιούν με πιο ουσιαστικό τρόπο τα big data. Επενδύουν περισσότερο σε τεχνικές και εργαλεία social listening, παρακολουθώντας στενότερα τις ψηφιακές κοινωνικές τάσεις. Προσεγγίζουν τις νέες δυνατότητες συμπεριφορικής ανάλυσης. Αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της αυτοματοποιημένης παραγωγής προσωποιημένου περιεχομένου.

    Η δυνατότητα ορθής αναγνώρισης εικόνων δίνει πλέον έναν νέο – πιο πλήρη τρόπο που οι μηχανές καταλαβαίνουν τον κόσμο. Η εξέλιξη της επεξεργασίας και κατανόησης φυσικής γλώσσας αναβαθμίζει τις προοπτικές επικοινωνίας με τα κοινά στόχους. Η παροχή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο δημιουργεί αντίστοιχα ειδήσεις σε πραγματικό χρόνο και μάλιστα μέσα από μια διαδικασία "sur mesure” για κάθε αποδέκτη. Το data mining φέρνει πιο έγκυρες προγνωστικές αναλύσεις και πιο έγκαιρη προετοιμασία για τη διαχείριση κρίσεων.

    Οι ευφυείς σχέσεις κάνουν την επικοινωνία πιο εύκολα διαδραστική. Η μετεξέλιξη των περιορισμένων δυνατοτήτων chat bots σε Knowledge Assistants διευρύνει καθημερινά τις δυνατότητες αυτοματοποιημένης επικοινωνίας με τον χρήστη σε έναν πολύ πιο ικανοποιητικό βαθμό σε σχέση το πρόσφατο παρελθόν. Δεν γίνεται δηλαδή πλέον διαχείριση προετοιμασμένων απαντήσεων, αλλά πρωτογενής σύνθεση των δεδομένων για τη δημιουργία του κατάλληλου περιεχομένου σε σχέση με το εκάστοτε αίτημα. Φτάνουμε συνεπώς στο σημείο όπου γίνεται διαχείριση όχι μόνο της τυποποιημένης πληροφορίας, αλλά της γνώσης. Η νέα αντίληψη μετεξέλιξης των δημοσίων σχέσεων σε "ευφυείς σχέσεις" δεν δημιουργεί μόνον νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Απελευθερώνει τη δημιουργικότητα στην επικοινωνία αποκαλύπτοντας νέες δυναμικές.

    Υπάρχουν βεβαίως και σήμερα Λουδίτες που ιδανικά θα ήθελαν να καταστρέψουν τους αλγόριθμους, ίσως για να γυρίσουμε στη γραφομηχανή ή τον πολύγραφο. Και η αλήθεια είναι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιφέρει αναπόφευκτες και σημαντικές αναδιατάξεις (οικονομικές, κοινωνικές, εργασιακές κλπ), που μένει να αποδειχθεί εάν θα είναι αντίστοιχες με εκείνες που έφεραν οι μηχανές στον δέκατο ένατο αιώνα. Είναι κατανοητή η ανασφάλεια που μπορεί να δημιουργεί ένα αύριο με ασαφή όρια και πολλές αβεβαιότητες, τις οποίες έτσι κι αλλιώς οφείλουμε να συνηθίσουμε καθώς πλέον το "απρόβλεπτο" έγινε πιο πιθανό από ποτέ. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο δεν έχει νόημα οποιαδήποτε η φοβική αντιμετώπιση του φαινομένου. Ο ρους των αλλαγών δεν αντιστρέφεται, αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί δημιουργικά.

    Η ενσωμάτωση των τεχνολογικών δυνατοτήτων της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και η ρηξικέλευθα ψηφιακή θεώρηση των πραγμάτων ανοίγει νέους ορίζοντες και στον τομέα της επικοινωνίας. Ορίζοντες τους οποίους όσοι δεν τολμήσουν να εξερευνήσουν, θα παραμείνουν απομονωμένοι θεατές αντί συνδιαμορφωτές ή ενεργώς συμμέτοχοι στην κοσμογονία που έρχεται.

    * Ο κ. Παναγιώτης Κακολύρης είναι Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου (Digital Marketing LAB).

    (Από "Public Relations" σε "Intelligent Relations")

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ