Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 22-Αυγ-2019 00:03

    Πώς τα Big Data αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιάννη Μουμτσάκη

    Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών τα big data έχουν αλλάξει θεμελιωδώς τόσο τoν τρόπο λειτουργίας των ανθρώπινων κοινωνιών όσο και τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή ο ένας με τον άλλο. Είναι πλέον ολοφάνερο ότι κανένα πεδίο ανθρώπινης δραστηριότητας δεν θα παραμείνει ανεπηρέαστο από αυτό που αποκαλείται επανάσταση των big data. Αυτονόητα, η εν λόγω εξέλιξη αλλάζει εκ βάθρων τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων με ρυθμό που αναμένεται να βαίνει ολοένα αυξανόμενος. Σύμφωνα με τους ειδικούς η επανάσταση των δεδομένων θα συνεχίσει να προκαλεί αποδιοργάνωση (disruption) σε πολλούς κλάδους καθώς οι αλλαγές που επιφέρει θα αρχίσουν να υιοθετούνται από όλο και περισσότερες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις.

    Πρωταρχικά αξίζει να τονιστεί ότι η επιστήμη των δεδομένων έχει αναδιαμορφώσει πλήρως τις εσωτερικές λειτουργίες κάθε επιχείρησης επηρεάζοντας τες σημαντικά σε εύρος που ξεκινά από στρατηγικού επιπέδου αποφάσεις και φτάνει να αγγίζει ακόμη και τις διαδικασίες προσλήψεων. Σε στρατηγικό επίπεδο τα big data έχουν διευκολύνει και ενδυναμώσει τη λειτουργία του business intelligence, το οποίο πλέον αποτελεί σημαντικό και αναντικατάστατο κομμάτι της διαδικασίας λήψης αποφάσεων κάθε καλά εδραιωμένης επιχείρησης. Επιπρόσθετα, η ύπαρξη πληθώρας δεδομένων  σχετικά με τα προϊόντα και τις διαδικασίες των επιχειρήσεων τις έχει βοηθήσει να γίνουν πιο αποτελεσματικές και να μειώσουν το συνολικό κόστος παραγωγής, ως αποτέλεσμα των ακριβέστερων προβλέψεων ζήτησης και των βελτιωμένων ικανοτήτων προγραμματισμού της παραγωγής τους.

    Συνεπώς δεν αποτελεί έκπληξη  η δημιουργία ξεχωριστών data departments από τις εταιρείες καθώς και οι εντεινόμενες από μέρους τους προσπάθειες ώστε να προσλάβουν τα καλύτερα ταλέντα που υπάρχουν στην αγορά στο τομέα του data science. Ο επιχειρηματικός κλάδος στρέφεται επίσης και στη στρατολόγηση chief data officers, οι οποίοι ορίζονται υπεύθυνοι να ηγηθούν των προσπαθειών για τον επιτυχή ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι ένας αυξανόμενος αριθμός τμημάτων προσωπικού και hiring managers χρησιμοποιούν applicant tracking systems (ATS) για να φιλτράρουν το μεγάλο πλήθος βιογραφικών που δέχονται και να ξεχωρίσουν τους καταλληλότερους υποψηφίους.

    Στη σημερινή εποχή σχεδόν κάθε άνθρωπος παράγει δεδομένα. Είτε μέσω της παρουσίας του στα social media είτε ακόμη και μέσω online πληρωμών ο καθένας μας παράγει δεδομένα τα οποία μπορούν να συλλεγούν και να αναλυθούν εκτενώς από την πλευρά των επιχειρήσεων. Οι συνεχώς εξελισσόμενες τεχνολογίες στο πεδίο αυτό επιτρέπουν στις ενδιαφερόμενες εταιρείες να συλλέγουν περισσότερα και καλύτερης ποιότητας δεδομένα σχετικά με τους καταναλωτές, γεγονός που τους επιτρέπει να αποκτούν άριστη γνώση και μοναδική αντίληψη σχετικά με το κάθε ένα από τα τέσσερα P’s του marketing. Τη σήμερον ημέρα, ακόμη και μια μικρή εταιρεία -αξιοποιώντας τα εργαλεία της επιστήμης των δεδομένων- είναι σε θέση να γνωρίζει με μεγάλη ακρίβεια τι ακριβώς θέλουν οι καταναλωτές, σε τι τιμή, καθώς και ποιο είναι το καταλληλότερο "κανάλι" μέσω του οποίου μπορεί η εταιρεία να τους εξυπηρετήσει. Απόρροια όλων αυτών είναι το γεγονός της μετάβασης της πλειονότητας των εταιρειών από την εποχή του mass marketingσε αυτήν των εξατομικευμένων και καλά στοχευμένων εκστρατειών marketing.

    Πέρα όμως από τις κοσμογονικές αλλαγές στο πεδίο του μάρκετινγκ, η επανάσταση των δεδομένων έχει επηρεάσει ριζικά και το πεδίο της εξυπηρέτησης των πελατών. Πολλές εταιρείες είναι πλέον σε θέση να γνωρίζουν τα προβλήματα των πελατών τους πριν καν αυτοί απευθυνθούν στα αρμόδια τμήματα. Οι νέες αυτές δυνατότητες  μπορούν να αποτελέσουν τις βάσεις έδρασης για τη δημιουργία και διατήρηση βιώσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος βασισμένου στην αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πελατών μιας επιχείρησης. Το ανωτέρω θα μπορούσε να επιτευχθεί σχετικά εύκολα μέσω της εξονυχιστικής ανάλυσης των λογαριασμών των πελατών και/ή με την αξιοποίηση των cookies που υπάρχουν στα sites των επιχειρήσεων. Επιπρόσθετα, η βέλτιστη αξιοποίηση των big data επιτρέπει επίσης στις επιχειρήσεις να παράγουν customer responsive προϊόντα χρησιμοποιώντας νέες βελτιωμένες τεχνικές της επιστήμης των δεδομένων για να προβλέψουν επιτυχώς τι είναι αυτό που ψάχνουν οι καταναλωτές.

    Εν κατακλείδι, θεωρώ ότι η επανάσταση των big data έχει αλλάξει αμετάκλητα το επιχειρηματικό τοπίο σε παγκόσμιο επίπεδο, επανακαθορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι σύγχρονες επιχειρήσεις. Επιπλέον έχει ανοίξει ένα νέο παράθυρο τόσο ευκαιριών όσο και απειλών για τους ανθρώπους των επιχειρήσεων. Αναμφίβολα, οι νέες εξελίξεις θα πρέπει να παρακολουθούνται στενά αλλά και να υιοθετηθούν εν τέλει από κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι όσες εταιρείες δεν μπορέσουν να ανταποκριθούν στο νέο αυτό τοπίο θα βρεθούν σταδιακά σε επισφαλή και μη βιώσιμη θέση!  

    * Ο κ. Γιάννης Μουμτσάκης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων