Δευτέρα, 13-Μαϊ-2024 10:55
Σταθερή δέσµευση της PCT η βιώσιµη ανάπτυξη

Η PCT (Σταθµός Εµπορευµατοκιβωτίων Πειραιά) αναπτύσσει και διαχειρίζεται τις εγκαταστάσεις των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του σταθµού εµπορευµατοκιβωτίων του Λιµένα Πειραιά, παρέχοντας υπηρεσίες φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης για εισαγόµενα και εξαγόµενα εµπορευµατοκιβώτια, συµπεριλαµβανοµένων των φορτίων που χρησιµοποιούν τον Πειραιά µόνον ως ενδιάµεσο σταθµό µεταφοράς (φορτία διαµετακόµισης). Μέσω ενός εκτεταµένου επενδυτικού προγράµµατος, το οποίο ξεπερνά τα 600 εκατοµµύρια ευρώ, η PCT έφερε τον εµπορευµατικό λιµένα του Πειραιά µεταξύ των 4 κορυφαίων της Ευρώπης και 1ο λιµένα στη Μεσόγειο.
Το έτος 2023 η εταιρεία, προπορευόµενη των υποχρεώσεων που απορρέουν από την κοινοτική νοµοθεσία, εκπόνησε την πρώτη έκθεση ESG (Περιβάλλον - Κοινωνία - Εταιρική Διακυβέρνηση). Η έκθεση για το έτος 2022 αποτελεί ορόσηµο για την πορεία εξέλιξης του οργανισµού, καθώς σηµατοδοτεί την πρώτη τεκµηριωµένη δέσµευση της PCT για τη βιώσιµη διαχείριση σταθµών εµπορευµατοκιβωτίων και των λιµενικών υπηρεσιών.
H PCT δίνει µεγάλη έµφαση στη χρήση των ενεργειακών πόρων, επιδεικνύοντας τη δέσµευσή της για περιβαλλοντική ευθύνη και βιωσιµότητα. Η Εταιρεία έχει εφαρµόσει µια ολοκληρωµένη στρατηγική για τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης σε όλο το φάσµα της λειτουργίας της, επενδύοντας εκτεταµένα στην ανάπτυξη των υποδοµών και του µηχανολογικού εξοπλισµού της, µε στόχο τη βελτίωση των δεικτών βιωσιµότητας, της παραγωγικής δυνατότητας, την αύξηση της αυτοµατοποίησης συγκεκριµένων διαδικασιών και, τελικά, την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Σήµερα η PCT διαθέτει έναν στόλο 30 Quay Cranes (QC) και 22 Rail Mounted Gantry Cranes (RMG), καθώς και 45 Electrified Rubber Tired Gantries (eRTG), όλα πλήρως ηλεκτρικά. Αυτό έχει µειώσει σηµαντικά το αποτύπωµα άνθρακα του Σταθµού, σηµατοδοτώντας τη µετάβαση προς τη φιλοσοφία ενός "πράσινου λιµανιού".
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης, το 2022 ολοκληρώθηκε ένα έργο τηλεµετρίας για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας του εξοπλισµού. Το σύστηµα αυτό παρέχει δεδοµένα κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε πραγµατικό χρόνο, καθώς και σε µηνιαία βάση, για όλο τον λιµενικό εξοπλισµό. Η διαθεσιµότητα δεδοµένων δίνει στον οργανισµό τη δυνατότητα να καταγράψει την κατανάλωση ενέργειας και να τη συσχετίσει µε την παραγωγικότητα των µηχανών. Επιπλέον, η λειτουργική παρακολούθηση συγκεκριµένων εγκαταστάσεων, όπως υποσταθµών, διευκολύνει τον εντοπισµό δυσλειτουργίας του µηχανήµατος και µειώνει τον χρόνο και το κόστος επισκευής. Το 2023 το έργο τηλεµετρίας επεκτάθηκε και ολοκληρώθηκε για την παρακολούθηση κατανάλωσης ενέργειας των κτιριακών εγκαταστάσεων της Εταιρείας, συµβάλλοντας έτσι ακόµα περισσότερο στη βελτίωση της ενεργειακής διαχείρισης του οργανισµού.
Η PCT όλα αυτά τα χρόνια επιδιώκει ενεργά τον εκσυγχρονισµό και την αναβάθµιση του λειτουργικού εξοπλισµού και των εγκαταστάσεών της, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τη χρήση καυσίµων. Σήµερα η χρήση πετρελαίου ντίζελ από µηχανήµατα χειρισµού είναι στα ελάχιστα επίπεδα, ενώ το προφίλ ηλεκτρικής ενέργειας του Σταθµού έχει µεταµορφωθεί, προσφέροντας περισσότερες από 3.000 πρίζες ρεύµατος που επιτρέπουν την παρακολούθηση του φορτίου µε ψύξη. Σε επίπεδο εξοπλισµού, η εταιρεία προγραµµατίζει εντός του έτους την προµήθεια 10 πλήρως ηλεκτρικών tractors για τη σταδιακή ενδυνάµωση του στόλου µε οχήµατα φιλικότερα προς το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει και η διαδικασία διαγωνισµού για την προµήθεια τεσσάρων νέων πλήρως ηλεκτρικών eRTGs (Electrified Rubber Tired Gantries) που θα τοποθετηθούν στο αναβαθµισµένο ανατολικό τµήµα του Προβλήτα ΙΙΙ στον Σταθµό.
Επιπλέον, η Εταιρεία έχει ήδη εκπονήσει σχετική µελέτη εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάνελ στις οροφές τεσσάρων µεγάλων κτιρίων της για την παραγωγή πράσινης ενέργειας από τις εγκαταστάσεις της PCT και, αντίστοιχα, µείωση της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας από το δίκτυο. Εξάλλου, το 2022 η Εταιρεία ολοκλήρωσε την εγκατάσταση φωτισµού LED στο κεντρικό κτίριο και στους Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, γεγονός που οδήγησε σε µείωση 84% και 73% στην κατανάλωση ενέργειας για φωτισµό, αντίστοιχα.
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας και της µείωσης του συνολικού ανθρακικού της αποτυπώµατος, η PCT έχει θέσει άµεση προτεραιότητα τη σύνδεση των εγκαταστάσεών της µε το δίκτυο υψηλής τάσης, προγραµµατίζοντας επένδυση 9 εκατοµµυρίων ευρώ για την κατασκευή Υποσταθµού Υψηλής Τάσης, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις ανάγκες που θα προκύπτουν από το πρότυπο ηλεκτροδότησης ελλιµενισµένων πλοίων (cold ironing). Επιπλέον, το έργο κατασκευής 12 θέσεων για την από ξηράς ηλεκτροδότηση πλοίων στον Σταθµό (Shore Power project) αφορά τον µετασχηµατισµό του λιµένα Πειραιά µέσω της κατασκευής και λειτουργίας σύγχρονων ενεργειακών και περιβαλλοντικών εγκαταστάσεων και ανέρχεται στο ύψος των 39 εκατοµµυρίων ευρώ. Το συνολικό αυτό έργο ενισχύει τη δέσµευση του οργανισµού να παρέχει τις καλύτερες και πιο αποδοτικές υπηρεσίες στους πελάτες της, µε τρόπο βιώσιµο και υπεύθυνο.
Αναγνωρίζοντας τη σηµασία της υπεύθυνης διαχείρισης απορριµµάτων, η PCT έχει εφαρµόσει αυστηρούς ελέγχους στις δραστηριότητές της, µε έµφαση στη µείωση, την επαναχρησιµοποίηση και την ανακύκλωση των απορριµµάτων. Η εταιρεία καθοδηγεί επιµελώς τις καθηµερινές της δραστηριότητες, διασφαλίζοντας τη συµµόρφωση µε τις σχετικές κανονιστικές απαιτήσεις για αποτελεσµατική διαχείριση απορριµµάτων τα οποία παράγονται τόσο από τον εµπορευµατικό σταθµό όσο και από πλοία.
Στο επίκεντρο αυτής της διαδικασίας είναι η κατάλληλη διαλογή στερεών και υγρών αποβλήτων και η ξεχωριστή αποθήκευση επικίνδυνων και µη επικίνδυνων αποβλήτων στις εγκαταστάσεις της PCT, η οποία και διασφαλίζει ότι η ανακύκλωση, η επαναχρησιµοποίηση ή η τελική διάθεση των αποβλήτων πραγµατοποιούνται από εταιρείες µε πιστοποίηση στη διαχείριση αποβλήτων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιµατικής Αλλαγής.
H διαρκώς επεκτεινόµενη αξιοποίηση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας στον εµπορευµατικό σταθµό του λιµένα Πειραιά αποτελεί συντελεστή διαρκούς βελτίωσης της λειτουργίας του. Σε συνεργασία µε το τµήµα Process Excellence της PCT, ενσωµατώνονται στο µοντέλο λειτουργίας της Εταιρείας αυτοµατοποιηµένες και ψηφιοποιηµένες εφαρµογές, απλοποιώντας και επιταχύνοντας διαδικασίες, προστατεύοντας τους εργαζοµένους, διασφαλίζοντας τις συναλλαγές και µειώνοντας το κόστος και το περιβαλλοντικό αποτύπωµα του λιµένα.
Από το 2010 η PCT ανέπτυξε και αναβαθµίζει διαρκώς την κεντρική εφαρµογή διαχείρισης του Σταθµού (Terminal Operating System - TOS), µε κύριους σκοπούς την επιτάχυνση των διαδικασιών, τη µεγιστοποίηση της αξιοποίησης και της απόδοσης των διαθέσιµων πόρων, καθώς και την ασφαλή λειτουργία του λιµένα. Στο TOS προστίθενται κατά καιρούς νέες λειτουργίες, οι οποίες ανταποκρίνονται σε συγκεκριµένα επιχειρησιακά ζητούµενα. Τέτοια είναι η µείωση των αποστάσεων που διανύει ένα φορτηγό, καθώς και η πληροφόρηση σε πραγµατικό χρόνο της κατάστασης των εσωτερικών φορτηγών προκειµένου να προληφθούν ή να αποκατασταθούν τεχνικά ζητήµατα, να γίνεται εγκαίρως ο ανεφοδιασµός καυσίµου και να ελέγχεται η ασφαλής κίνηση των οχηµάτων στους χώρους εργασίας.
Παράλληλα, τo PCT HPCS είναι µια ηλεκτρονική πλατφόρµα που σχεδίασε και ανέπτυξε εξολοκλήρου το Τµήµα ΙΤ της PCT και διασυνδέει πολλαπλά µηχανογραφικά συστήµατα από πολλούς οργανισµούς που απαρτίζουν τη λιµενική κοινότητα. Με την ψηφιοποίηση των παρεχόµενων υπηρεσιών της PCT προς όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη επιτυγχάνεται αυξηµένη ταχύτητα διεκπεραίωσης, άµεση ανταλλαγή πληροφορίας (εξαγωγές, εισαγωγές, µεταφορτώσεις, ενοποιήσεις, επικίνδυνα φορτία και άλλα στατιστικά στοιχεία), ελαχιστοποίηση των σφαλµάτων και ασφάλεια των συναλλαγών. Το PCT HPCS διαδραµατίζει σηµαντικό ρόλο στην προώθηση βιώσιµων εµπορικών πρακτικών και αποτελεσµατικής διακυβέρνησης µέσω βελτιωµένης λειτουργικής διαφάνειας και αποτελεσµατικότητας.
Το PCT Truck Monitoring System (TMS) είναι µια τεχνολογία που χρησιµοποιείται για τον εντοπισµό, την παρακολούθηση και τη διαχείριση των εσωτερικών οχηµάτων της PCT εντός του σταθµού. Εντός του 2024 η εταιρεία σχεδιάζει να εφαρµόσει ένα πιλοτικό πρόγραµµα ECO Drive σε ένα καθορισµένο δείγµα φορτηγών εντός του εµπορευµατικού σταθµού. Η λειτουργία στοχεύει στην παρακολούθηση της συµπεριφοράς των οδηγών φορτηγών, εντοπίζοντας µη φυσιολογική συµπεριφορά και ειδοποιώντας τον οδηγό για παρέκκλιση από την περιβαλλοντικά υπεύθυνη οδήγηση. Ο απώτερος στόχος είναι η επίτευξη βέλτιστης οδηγικής συµπεριφοράς, διασφαλίζοντας παράλληλα τη µείωση των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου.
Με άξονες την Kοινωνική Mέριµνα, την Eκπαίδευση, και το Περιβάλλον, η PCT υλοποιεί από το 2010 ένα πρόγραµµα δράσεων ύψους 600.000 ευρώ για την ενίσχυση εκπαιδευτικών και κοινωφελών ιδρυµάτων, µη κερδοσκοπικών οργανώσεων και ευπαθών οµάδων του πληθυσµού στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Με την επέκταση των δράσεων τη φετινή χρονιά σε σκοπούς πολιτικής προστασίας, το συνολικό ποσό των δράσεων κοινωνικής υπευθυνότητας αναµένεται να ξεπεράσει τα 775.000 ευρώ.
Λαµβάνοντας υπόψη το ταχέως µεταβαλλόµενο παγκόσµιο περιβάλλον καθώς και τα σύνθετα περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήµατα, η PCT δεσµεύεται να συνεχίσει να αναπτύσσει το µοντέλο βιώσιµης ανάπτυξης της εταιρείας. Προς την κατεύθυνση αυτή, στις προτεραιότητες του οργανισµού για το 2024 είναι η δηµιουργία ενός αυτοµατοποιηµένου συστήµατος παρακολούθησης και διαχείρισης πληροφοριών βιωσιµότητας, που θα βοηθήσει τον οργανισµό να ψηφιοποιήσει τη συλλογή δεδοµένων, να αναπτύξει πλήρως προσαρµόσιµους δείκτες για την παρακολούθηση της προόδου της και να ευθυγραµµιστεί µε τα διεθνή πρότυπα βιωσιµότητας. Επιπρόσθετα, ο οργανισµός έχει ήδη ξεκινήσει την εκπόνηση µελέτης µακροπρόθεσµης στρατηγικής απανθρακοποίησης, καθώς και την εις βάθος αξιολόγηση της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Αµφότερες οι παρεµβάσεις αναµένεται να επιταχύνουν την πρόοδο του οργανισµού στο πεδίο της Βιώσιµης Ανάπτυξης και στην ανάπτυξη του Πειραιά σε κορυφαίο, ανταγωνιστικό εµπορικό κόµβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο.