Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 16-Δεκ-2024 07:32

    Η διπλωματική παγίδα σε Βόρεια Κορέα και Ρωσία

    ΟΗΕ: Σύγκλιση του Συμβουλίου Ασφαλείας για τη σύγκρουση Ισραήλ - Χαμάς
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Karl Dewey, Zuzanna Gwadera

    Τον Οκτώβριο του 2024, το Υπουργείο Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τα σχέδια για τη σύσταση της Ομάδας Παρακολούθησης Πολυμερών Κυρώσεων (MSMT), μια νέα πρωτοβουλία για να "βοηθήσει την πλήρη εφαρμογή των κυρώσεων του ΟΗΕ" που εκδόθηκε κατά της Βόρειας Κορέας.

    Η κίνηση ακολουθεί το βέτο της Ρωσίας κατά της ανανέωσης της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων των Ηνωμένων Εθνών (PoE) για τη Βόρεια Κορέα τον Μάρτιο του 2024, η οποία αποτελεί μέρος της αυξανόμενης συνεργασίας μεταξύ Μόσχας και Πιονγκγιάνγκ. Αυτή έχει επεκταθεί από την προμήθεια πυρομαχικών και βαλλιστικών πυραύλων στη Ρωσία για χρήση στην Ουκρανία σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική εταιρική σχέση, συμπεριλαμβανομένης της παροχής βορειοκορεατικών στρατευμάτων για την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας.

    Η σύνθεση του MSMT, που ιδρύθηκε από την Αυστραλία, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, την Ολλανδία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νότια Κορέα (Δημοκρατία της Κορέας), το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, αλλά θα πιθανότατα να συνεχιστεί στο πνεύμα του PoE του ΟΗΕ. 

    Πράγματι, η ανακοίνωση ανέφερε τη διάλυση της επιτροπής ως κίνητρο για την ίδρυση του MSMT, δηλώνοντας ότι στόχος του είναι να "δημοσιεύσει[…] πληροφορίες που βασίζονται σε αυστηρή έρευνα για παραβιάσεις κυρώσεων και απόπειρες φοροδιαφυγής". Το καθεστώς διεθνών κυρώσεων κατά της Βόρειας Κορέας βασίστηκε αρχικά στο ψήφισμα 1718 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, το οποίο εκδόθηκε μετά την πρώτη πυρηνική δοκιμή της χώρας το 2006. 

    Έκτοτε, οι διεθνείς κυρώσεις γίνονται όλο και πιο επεκτατικές καθώς οι πυρηνικές και πυραυλικές δυνατότητες της Βόρειας Κορέας έχουν αυξηθεί , ξεπερνώντας την αρχική τους εστίαση στον περιορισμό των οπλικών προγραμμάτων της χώρας στη χρηματοδότηση τέτοιων προγραμμάτων. Ως εκ τούτου, οι κυρώσεις καλύπτουν πλέον διάφορους τομείς της οικονομίας της Βόρειας Κορέας, όπως τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, τα θαλασσινά και η ξένη εργασία. Πολλά κράτη έχουν επίσης επιβάλει τις δικές τους μονομερείς κυρώσεις.

    Δημιουργία ομάδας

    Το PoE του ΟΗΕ αποτελούνταν από οκτώ ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες που διορίστηκαν από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ για τη διερεύνηση, την τεκμηρίωση και τη δημοσίευση παραβιάσεων των κυρώσεων. Τα πορίσματα της έκθεσης δημοσιεύθηκαν με συναίνεση, με συστάσεις που ενημερώνουν τις αποφάσεις του ΣΑΗΕ. Αν και η ακριβής σύνθεση, το εύρος εργασίας και το μοντέλο λειτουργίας του MSMT δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί δημόσια, η ίδρυσή του θα επιτρέψει τη συνεχή παρακολούθηση και δημοσίευση πληροφοριών σχετικά με τη αποφυγή κυρώσεων από τη Βόρεια Κορέα, ειδικά για θέματα προτεραιότητας όπως η διάδοση πυρηνικών όπλων και πυραύλων. Το MSMT έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει επίσης να κλείσουν τα κενά στην εθνική εφαρμογή των διεθνών κυρώσεων –οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν– καθώς και τη διεξαγωγή έρευνας από πρώτο χέρι, τη διατήρηση αποδεικτικών στοιχείων και τη δημιουργία έγκυρων εκθέσεων.

    Ανεξάρτητα από την ακριβή διοργάνωση, οι μελλοντικές παγίδες είναι πιθανό να έχουν τις ρίζες τους στη σύνθεση της ίδιας της ομάδας και ειδικά σε αυτές που λείπουν από αυτήν. Στις 23 Οκτωβρίου, το ρωσικό Υπουργείο Εξωτερικών καταδίκασε το MSMT ως παράνομο και παράνομο. Η Κίνα, η οποία απείχε από την ψηφοφορία για την παράταση της εντολής του PoE του ΟΗΕ, μέχρι στιγμής δεν έχει αντιδράσει στη σύσταση του MSMT, αλλά είναι απίθανο να συμμετάσχει. Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων του PoE του ΟΗΕ, η Κίνα και η Ρωσία φέρεται να παρεμπόδισαν τις έρευνες, παρά το γεγονός ότι εκπροσωπούνταν στην επιτροπή. Ως εκ τούτου, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αρνηθούν να συνεργαστούν με τις έρευνες του MSMT, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τις σχέσεις Κίνας-Βορείου Κορέας και την αυξανόμενη στρατιωτική συνεργασία της Μόσχας με την Πιονγκγιάνγκ. Αλλά οι δύο χώρες παρείχαν επίσης μια λειτουργία πρόκλησης στο πλαίσιο της επιτροπής, η οποία, αν και συχνά ήταν άβολη, έκανε την τελική συναίνεση πιο ισχυρή.

    Χωρίς εντολή του ΟΗΕ, το MSMT αναπόφευκτα θα αγωνιστεί για τη νομιμότητα μεταξύ των αδέσμευτων κρατών, τα οποία ενδέχεται να αρνηθούν να συνεργαστούν με έρευνες ή να εφαρμόσουν συστάσεις. Ομοίως, όπως και με την Απόφαση του ΟΗΕ, το μεγαλύτερο μέρος των αποδεικτικών στοιχείων που θα συγκεντρωθούν πιθανότατα θα προέρχονται από πηγές πληροφοριών των κρατών μελών και η κριτική αξιολόγησή τους από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες θα είναι το κλειδί για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας. Επιπλέον, η απουσία προστασίας του ΟΗΕ μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο αριθμό νομικών αμφισβητήσεων από οντότητες υπό διερεύνηση, οι οποίες ενδέχεται να μηνύσουν για συκοφαντική δυσφήμιση ή να αμφισβητήσουν τις βάσεις αποδεικτικών στοιχείων που χρησιμοποιούνται από μεμονωμένες κυβερνήσεις. Για να μετριαστούν αυτές οι προκλήσεις, η λήψη απόφασης για τη σύνθεση του MSMT θα απαιτήσει μια προσεκτική πράξη εξισορρόπησης για τη διασφάλιση της αμεροληψίας και της ανεξαρτησίας.

    Η διπλωματική κάλυψη της Ρωσίας για εμπόλεμα καθεστώτα δεν είναι καινούργια και το βέτο για την ανανέωση της επιτροπής απηχεί την επανειλημμένη άσκηση βέτο από τη Μόσχα στις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά της Συρίας, συμπεριλαμβανομένης της ανανέωσης της εντολής του ΟΗΕ και του Οργανισμού για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (OPCW). Οι διεθνείς απαντήσεις περιελάμβαναν τη σύσταση της Ομάδας Έρευνας και Ταυτοποίησης υπό την εποπτεία του γενικού διευθυντή του ΟΑΧΟ, καθώς και τη Διεθνή Συνεργασία κατά της Ατιμωρησίας για τη Χρήση Χημικών Όπλων υπό τη Γαλλία, η οποία συγκεντρώνει 40 ομοϊδεάτες χώρες και την Ευρωπαϊκή Ένωση να υποστηρίξει τη μη διάδοση των χημικών όπλων. Κανένα μέσο δεν έχει τη δύναμη να κάνει συστάσεις για μελλοντική δράση και, παρά την πρώιμη υπόσχεση της γαλλικής πρωτοβουλίας, δεν κατάφερε να διατηρήσει τη δυναμική του, ενώ η έλλειψη εντολής του ΟΗΕ φαινομενικά προκάλεσε μικρό αντίκτυπο εκτός των χωρών εταίρων.

    Το MSMT είναι μια πολλά υποσχόμενη πρωτοβουλία για τον εντοπισμό και την τεκμηρίωση των πιο κατάφωρων περιπτώσεων αποφυγής κυρώσεων από τη Βόρεια Κορέα. Η συνδυασμένη πολιτική βούληση της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και των ΗΠΑ παρέχει μια ισχυρή κινητήρια δύναμη, δίνοντας στην εταιρική σχέση ένα πλεονέκτημα έναντι παρόμοιων πρωτοβουλιών του παρελθόντος. Ωστόσο, αντιμετωπίζει μια αυξανόμενη πρόκληση από τη Βόρεια Κορέα, η οποία για χρόνια έχει παρακάμψει επιτυχώς τις προσπάθειες καταπολέμησης της διάδοσης και τώρα έχει αποκτήσει έναν δυσοίωνο εταίρο στη Ρωσία, η οποία είναι πρόθυμη να σπάσει τις κυρώσεις του ΟΗΕ και να προσφέρει διπλωματική κάλυψη υψηλού επιπέδου. Επιπλέον, η έλλειψη εντολής του ΟΗΕ από την ομάδα θα δημιουργήσει πρόσθετες προκλήσεις που μπορεί να περιορίσουν τη δράση σε μια ομάδα ήδη ομοϊδεατών κρατών. Υπάρχουν πολλά ερωτήματα σχετικά με το πώς θα λειτουργήσει το MSMT, αλλά η διατήρηση ενός μηχανισμού παρακολούθησης οποιουδήποτε είδους θα έχει ωστόσο αξία, έστω και μόνο για την τήρηση των κανόνων μη διάδοσης, για την επίδειξη δράσης και για το κλείσιμο των κενών μεταξύ των χωρών παρέχοντας καθοδήγηση συμμόρφωσης με τις κυρώσεις στα οικονομικά ιδρύματα και εμπορικές οντότητες σε χώρες εταίρους.

    Διαβάστε το άρθρο στην αρχική του δημοσίευση εδώ.

    Απόδοση-Επιμέλεια: Νικόλας Σαπουντζόγλου
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ