Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στρατηγικής σημασίας αποδεικνύεται η συγχώνευση της “Aegean Airlines” με την “Olympic Air”, καθώς το σερί των συγχωνεύσεων που πραγματοποιείται τον τελευταίο καιρό σε παγκόσμιο επίπεδο στις αερομεταφορές αλλάζει δραματικά του όρους του ανταγωνισμού.
Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται ανάμεσα στις συμπληγάδες της μείωσης των καταναλωτικών δαπανών και της ανόδου της τιμής των καυσίμων, με μοναδική σανίδα σωτηρίας στο “λουκέτο” να φαίνεται ότι είναι οι συσχετισμοί δυνάμεων.
Έτσι, σε επιχειρησιακό επίπεδο, κατά τους αναλυτές, το deal μεταξύ των δύο εγχώριων αεροπορικών κολοσσών δεν έμοιαζε επιβεβλημένο απλώς εξαιτίας της περιορισμένης ελληνικής αγοράς που δεν επιτρέπει τη λειτουργία δύο “μεγάλων” αερογραμμών. Αλλά και επειδή η παρούσα οικονομική συγκυρία θέτει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία αεροπορικών “υπερδυνάμεων” - δυνητικών ισχυρότατων ανταγωνιστών των “Aegean” και “Olympic Air”.
Αυτή είναι η περίπτωση
της βρετανικής “British Airways” και της ισπανικής “Iberia” που από χθες έκανε δυσκολότερους του κανόνες του “παιχνιδιού”, καθώς, μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, ύψους 4,3 δισ. στερλίνων, δημιουργήθηκε ο τρίτος μεγαλύτερος αερομεταφορέας στην Ε.Ε. βάσει εσόδων. Βρίσκεται μετά την “Lufthansa” και την “Air-France KLM”, ενώ διεθνώς κατέχει την έκτη θέση στην σχετική κατάταξη, όπου κυριαρχούν οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες.
Η διαφορά μεταξύ της “B.A.- Iberia” και των “Aegean - Olympic” είναι ότι τα μεγέθη των δύο πρώτων βρίσκονται στο “κόκκινο”, ενώ οι επιδόσεις τόσο της “Aegean” όσο και της νεοσύστατης αεροπορικής εταιρείας του ομίλου MIG βρίσκονται σε καλά επίπεδα.
Και βέβαια στην παγκοσμιοποιημένη σκακιέρα ο συσχετισμός δυνάμεων έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει.
Η “B.A.- Iberia” σχεδιάζει να συνάψει στρατηγική συμμαχία με την “American Airlines”, ενώ ο διαφαινόμενος “γάμος” των αμερικανικών “United Airlines” (του ομίλου “UAL Corporation”) και “US Airways“ θα δημιουργήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο αερομεταφορέα στις ΗΠΑ, εκτοπίζοντας τον υφιστάμενο Delta-Northwest.
Μάλιστα, οι δύο τελευταίες που μόλις πριν από περίπου δύο χρόνια συγχωνεύθηκαν προκειμένου να βελτιώσουν τη θέση τους έναντι του ανταγωνισμού βρίσκονται εκ νέου απέναντι σε έναν εν δυνάμει πιο ισχυρό ανταγωνιστή.
Και παρότι η ισχύς βρίσκεται “εν τη ενώσει”, παράγοντες των αερομεταφορών επισημαίνουν ότι οι συγχωνεύσεις δεν συνεπάγονται πάντοτε αποδυνάμωση του ανταγωνισμού. Και αυτό διότι η είσοδος ολοένα και περισσότερων χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών στην εγχώρια και διεθνή αγορά, δημιουργεί νέες πιέσεις στην τιμολογιακή πολιτική των συγχωνευθέντων εταιρειών.