Του Κώστα Νάνου
Με στόχο τη δημιουργία ενός φορέα που θα έχει ως βασικό αντικείμενο την εμπορική και επιβατική κίνηση μέσω θαλάσσης της Αττικής, η κυβέρνηση έδειξε να επιδιώκει την δημιουργία μιας εταιρείας holding, όπου ο ΟΛΠ θα έχει πρωτεύοντα ρόλο.
Η εταιρεία αυτή, στην οποία θα ενταχθούν όλα τα λιμάνια της Αττικής (Πειραιάς, Ελευσίνα, Λαύριο και Ραφήνα), θα διαχειρίζεται ουσιαστικά τα δίκτυα μεταφορών, ενώ η Αττική σε αυτό το πλαίσιο θα λειτουργήσει ως αποδέκτης της κίνησης όλης της ενδοχώρας.
Το σχέδιο αυτό βρίσκεται ακόμα στο αρχικό στάδιο της επεξεργασίας και εξετάζονται διάφορα σενάρια όπως η δημιουργία μίας ξεχωριστής εταιρίας που θα υπάγεται άμεσα στο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ή η λειτουργία μίας holding μέσω του ΟΛΠ στην οποία θα συμμετέχουν τα άλλα λιμάνια της Αττικής ως θυγατρικές.
Σε πλήρη εφαρμογή έχει τεθεί και το σχέδιο ανάπτυξης του Πειραιά με υλοποίηση έργων ύψους 1,5 δισ. ευρώ με ορίζοντα πενταετίας. Για την εκτέλεση αυτών των έργων θα αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες χρηματοδοτικές δυνατότητες και τα αναπτυξιακά εργαλεία.
Στα 19 έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση εντάχθηκαν:
- Η επέκταση του Μετρό, δαπάνη 550 εκ. ευρώ, χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ
- Επέκταση του Τραμ, δαπάνη 91,8 εκ. ευρώ, χρηματοδότηση ΕΣΠΑ και ΠΕΠ Αττικής
- Monorail περιμετρικά του λιμένα, 70 εκ. ευρώ, χρηματοδότηση ΕΤΕΠ,
- Υπογειοποίηση γραμμών ΗΣΑΠ, χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ/ΠΕΠ, ΕΠ Ενίσχυσης της προσπελασιμότητας
- Σιδηροδρομική σύνδεση Θριασίου – Ικονίου, δαπάνη 143,2 εκ. ευρώ
- Επέκταση νοτίου λιμένα για κρουαζιερόπλοια, δαπάνη 230 εκ. ευρώ, χρηματοδότηση ΕΣΠΑ – ΕΤΕΠ
- Εκθεσιακό κέντρο, δαπάνη 90 εκ. ευρώ μέσω παραχώρησης
- Σταθμός αυτοκινήτων στη πέτρινη αποθήκη, δαπάνη 4,5 εκ. ευρώ με αυτοχρηματοδότηση
- Αστικές παρεμβάσεις σε σχέση με τον τουρισμό, δαπάνη 69 εκ. ευρώ, από ΕΣΠΑ/ΠΕΠ
- «Πράσινο λιμάνι», 15 εκ. ευρώ από ΕΣΠΑ/ΠΕΠ
- Ανάπλαση κόμβου Ικονίου – Κερατσινίου – Περάματος, 4 εκ. ευρώ από ΠΕΠ/ΕΣΠΑ/ΟΛΠ
- Επέκταση του σταθμού Κανέλλου, 3 εκ. ευρώ, αναβάθμιση «Λεμονάδικων», νέο κτίριο Τελωνείου, κατασκευή νέου SILO.
Στα έργα περιλαμβάνονται οι επενδύσεις του ΟΛΠ στην προβλήτα Ι και της Cosco στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.