Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 03-Μαρ-2010 09:19

    Τι "κρύβουν" τα αποτελέσματα των ΕΛΠΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και επιβεβαιώνουν αυτό που εδώ και μήνες υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς καυσίμων, ότι δηλαδή η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί εν μέσω κρίσης στον κλάδο είναι εξαιρετικά δύσκολη και αναμένονται εκ νέου εξελίξεις. Ο λόγος για τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στον ισολογισμό του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, που πραγματοποιούν σχεδόν το σύνολο των πωλήσεών τους εντός των συνόρων και είναι λογικό να αποτελούν αξιόπιστο δείκτη για το τι συμβαίνει στην εγχώρια αγορά. 

    Σε σχέση λοιπόν με τις απαιτήσεις από πελάτες αλλά και τις προβλέψεις των επισφαλειών αναφέρονται τα εξής: Στον τομέα της εμπορίας ενώ οι απαιτήσεις το 2008 ήταν 122,022 εκατ. ευρώ, το 2009 εκτινάχθηκαν στα 265,003 εκατ. ευρώ. Επιπλέον οι προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις αυξήθηκαν από 95,233 εκατ. ευρώ το 2008 σε 106,918 εκατ. ευρώ το 2009.

    Σύμφωνα πάντα με τον ισολογισμό του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, οι ανοιχτές εμπορικές και λοιπές απαιτήσεις που δεν απομειώθηκαν στις 31 Δεκεμβρίου του 2009 έχουν αυξηθεί στα 232,088 εκατ. ευρώ από 184,636 εκατ. ευρώ το 2008. Στην ανάλυση της παλαιότητας των ανοιχτών απαιτήσεων φαίνεται μάλιστα ότι αυξήθηκαν σημαντικά οι μη απομειωμένες απαιτήσεις άνω των 90 ημερών: από 45,631 εκατ. ευρώ το 2008 έφτασαν στα 150,583 εκατ. ευρώ το 2009, δηλαδή σχεδόν τριπλασιάστηκαν!

    Τέλος σημαντική αύξηση παρουσιάστηκε και στις απαιτήσεις που απομειώθηκαν (πχ από χονδρεμπόρους που βρέθηκαν σε δεινή οικονομική θέση): από 101,6 εκατ. ευρώ το 2008, έφτασαν τα 137,7 εκατ. ευρώ το 2009.

    Φυσικά τα νούμερα αυτά δεν είναι άσχετα με την ευρύτερη κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία αλλά και τα λουκέτα που μπήκαν μέσα στο έτος. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ναυτιλιακής εταιρείας η οποία έκλεισε αφήνοντας «φέσι» σε περισσότερες της μιας εταιρείες εμπορίας που μεταφράζεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ. 

    Εκτός όμως από τους μεγάλους πελάτες, πρόβλημα υπάρχει και στη λιανική, όμως σε μικρότερα ποσά. Πρόκειται για φαινόμενο «ντόμινο» που ξεκινά κυρίως από τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά. Έτσι, για παράδειγμα χονδρέμπορος που προμηθεύει ένα σημαντικό αριθμό πρατηρίων πρατήρια, εφόσον δεν πληρωθεί γρήγορα από τους πελάτες του δηλαδή τα πρατήρια, τα οποία με τη σειρά τους αντιμετωπίζουν μείωση στην κατανάλωση, έχει ο ίδιος πρόβλημα να αποπληρώσει τα διυλιστήρια.

    Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος είχε υπαινιχθεί τα προβλήματα με αφορμή την αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα. Ειδικότερα η ΟΒΕ είχε εκτιμήσει ότι θα επέλθει κάθετη πτώση της κατανάλωσης, σε συνέχεια της μείωσης 20% που παρατηρήθηκε –βάσει των εκτιμήσεών της– το 2009 και «θα οδηγήσει σε σημαντικό βαθμό τα πρατήρια προ του φάσματος του κλεισίματος». 

    Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα τα Ελληνικά Πετρέλαια είχαν προχωρήσει σε αλλαγή και περαιτέρω αυστηροποίηση της πολιτικής πιστώσεων που ακολουθούν προς τους εμπορικούς πελάτες τους, μειώνοντας το χρόνο αποπληρωμής. Κύκλοι της αγοράς καυσίμων, σχολιάζοντας τα προβλήματα ρευστότητας επαναλαμβάνουν με νόημα ότι είναι πολύ πιθανόν να δούμε νέες εξελίξεις και ανακατατάξεις μέσα στο 2010.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ