Της Ρόης Χάικου
Στην τελική ευθεία δείχνουν να οδεύουν οι επι μακρόν διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της Μ.Ι. Μαΐλλης.
«Εκτιμούμε ότι είναι θέμα χρόνου η διευθέτηση των υποχρεώσεων του ομίλου και η συμφωνία με τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα», ανέφερε στο Capital.gr ο πρόεδρος της εταιρείας, κ. Μιχάλης Μαΐλλης, για να συμπληρώσει πως έχει γίνει αντιληπτό από όλους τους εμπλεκόμενους ότι θα πρέπει να δοθεί μια λύση – ανάσα για έναν όμιλο που χτυπήθηκε από τους πρώτους στην κρίση και παρ΄ όλα αυτά παραμένει η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία συσκευασίας παγκοσμίως.
Ο συνολικός δανεισμός της Μαΐλλης ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ και αφορά πιστώσεις από τράπεζες καθώς και ομολογίες, κυρίως από την Αμερική. Ο επικεφαλής του ομίλου εμφανίστηκε αισιόδοξος για την έκβαση των διαπραγματεύσεων, καθώς ήδη λαμβάνει τα πρώτα θετικά μηνύματα ανάκαμψης από το εξωτερικό.
Η διοίκηση εκτιμά ότι όπως η Μαΐλλης επλήγη πρώτη από την κρίση, λόγω της διεθνοποιημένης δραστηριότητάς της και της φύσης του κυρίως πελατολογίου της (εταιρείες μετάλλων, κατασκευαστικές κλπ), έτσι θα βγει και πρώτη από την κρίση και μάλιστα με τον όμιλο να έχει αναδιαρθρωθεί, περιορίζοντας σημαντικά τα κόστη λειτουργίας και βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητά του.
Μάλιστα, το θέμα της ρύθμισης των δανειακών ανοιγμάτων της εταιρείας απασχολεί και τους μεγάλους πελάτες της, αφού λαμβάνει επιστολές στις οποίες οι σημαντικοί βιομηχανικοί όμιλοι με τους οποίους συνεργάζεται θέτουν ως προϋπόθεση για την ανανέωση μεγάλων συμβολαίων, κυρίως 3ετούς διάρκειας, γραπτές διαβεβαιώσεις ότι έχει επιλυθεί η εκκρεμότητα του δανεισμού.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η πολυεθνική εκτιμά ότι δεν είναι οι τράπεζες και δη οι ελληνικές, αυτές που θα της στερήσουν τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο. «Με το 2009 θέλουμε να πιστεύουμε ότι αφήσαμε πίσω μας όλα τα αρνητικά του παρελθόντος. Είμαστε μια εταιρεία με μεγάλη ουσία, το πελατολόγιο μας είναι οι μεγαλύτερες πολυεθνικές και πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο όμιλος στο μέλλον θα είναι πιο δυνατός», τόνισε ο κ. Μαΐλλης.
Νέες συμφωνίες
Εκτός από τα σημάδια ανάκαμψης που γίνονται εμφανή στην Μαΐλλης μέσω των ξένων συνεργατών της, χαμόγελα φέρνει στη διοίκηση το γεγονός ότι προσθέτει συνεχώς νέους σημαντικούς πελάτες στο χαρτοφυλάκιό της.
Έτσι, μετά την προσθήκη της Pepsico, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η υπογραφή συμφωνίας με μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων της Τουρκίας, αλλά και με ένα από τα ισχυρότερα ονόματα της αμερικανικής αγοράς αλουμινίου.
Στο πελατολόγιό της περιλαμβάνονται ακόμη κορυφαία ονόματα όπως η P&G, η Henkel, η Wal Mart, η Corus, η AcelorMittal κλπ. Μάλιστα, η τελευταία, που αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταλλουργεία στον κόσμο, ανέθεσε πρόσφατα στην ελληνική εταιρεία το εργοστάσιό της στη Ρουμανία, ενώ εξετάζουν την διεύρυνση της συνεργασίας τους και στη Νότιο Αφρική. Εφόσον επιλυθεί το δανειακό ζήτημα, στις βλέψεις του ομίλου είναι η ενίσχυση της θέσης του σε αγορές όπως της Ινδίας (ήδη λειτουργεί μέσω κοινοπραξίας), της Αμερικής, της Ρωσίας κλπ.
Η Μαΐλλης με μερίδιο στη διεθνή αγορά 23%-24% στη συσκευασία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία του κλάδου παγκοσμίως, ενώ είναι πρώτη στο κομμάτι των μηχανών συσκευασίας (αποτελούν το 35% της δραστηριότητάς της), το οποίο σύμφωνα με την διοίκηση είναι και το πιο επικερδές.
Εκτός από τις νέες συνεργασίες, έμφαση αναμένεται να δοθεί στη δεύτερη φάση του σχεδίου αναδιάρθρωσης- το πρώτο μέρος ολοκληρώθηκε πρόσφατα, εξοικονομώντας κόστος 18 εκατ. ευρώ για τον όμιλο.
Η δεύτερη φάση προβλέπει τον περαιτέρω περιορισμό των λειτουργικών εξόδων κατά περίπου 7,5 εκατ. ευρώ. Για την τρέχουσα χρονιά ο στόχος είναι 5 εκατ. ευρώ όφελος μέσα από την κεντρική, πανευρωπαϊκή διαχείριση των πωλήσεων και των logistics. Για τον σκοπό αυτό η εταιρεία σε συνεργασία με την Ernst & Young ετοιμάζουν το σχετικό μηχανογραφικό σύστημα, ενώ σύντομα αναμένεται να γίνουν και outsourced συγκεκριμένες διοικητικές και υποστηρικτικές λειτουργίες.
Η ανακοίνωση
Με ανακοίνωσή της στο Χ.Α, η Μαΐλλης ανέφερε επίσης ότι «το 2009, έτος κρίσης αλλά και εφαλτήριο ανάπτυξης Κατά τη διάρκεια του 2009 υπήρξε μια σημαντική μείωση στις πωλήσεις του Ομίλου, όπως αντίστοιχα και στις άλλες εταιρείες του κλάδου δευτερογενούς συσκευασίας, σαν αποτέλεσμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Ό Όμιλος κλήθηκε επίσης να αντιμετωπίσει αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα, λόγω επιβολής επιτοκίων υπερημερίας και σημαντική έλλειψη ρευστότητας όταν πάγωσαν οι γραμμές δανεισμού του σαν συνέπεια της παραβίασης των χρηματοοικονομικών όρων των δανείων. Ταυτόχρονα, ο Όμιλος έθεσε επιτυχώς σε εφαρμογή ένα εκτενές πρόγραμμα αναδιοργάνωσης και ανασυγκρότησης με στόχο να βελτιώσει την παραγωγικότητα και να μειώσει τη βάση κόστους του. Ως εκ τούτου, τα ετήσια αποτελέσματα του Ομίλου για το 2009, θα αντικατοπτρίζουν τις προαναφερθείσες ιδιόμορφες συνθήκες, ενώ ο Όμιλος θα λογιστικοποιήσει όλες τις απαραίτητες προβλέψεις για να εξασφαλίσει μία επιτυχημένη πορεία το 2010, απαλλαγμένη από ανεπάρκειες προηγούμενων ετών.
Ο Όμιλος αναμένεται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα έτους 2009 στα μέσα Μαρτίου. Η ακριβής ημερομηνία θα ανακοινωθεί εν ευθέτω χρόνο.
2010: Ένα νέο ξεκίνημα για τον Όμιλο
Το 2010, ο Όμιλος αναμένεται να επωφεληθεί πρώτος από τις περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, λόγω της διεθνούς του παρουσίας, από τη σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, την αναδιάρθρωση της βάσης κόστους του καθώς και την οικονομική εξυγίανση σαν αποτέλεσμα της επικείμενης αναδιάρθρωσης των δανείων του.
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, ο Όμιλος βρίσκεται σε εποικοδομητικές συζητήσεις με τους δανειστές του, στοχεύοντας σε μια μόνιμη λύση που θα εξασφαλίσει τη μακροχρόνια βιωσιμότητά του. Ο Όμιλος αναμένεται να ανακοινώσει την έκβαση των παραπάνω συζητήσεων στο άμεσο μέλλον.
Ανάκαμψη της Παγκόσμιας Ζήτησης
Ως γνωστόν, πλέον του 90% των ετήσιων πωλήσεων του Ομίλου πραγματοποιούνται εκτός Ελλάδος. Το 2010 ξεκίνησε με ενδείξεις ότι οι παγκόσμιες αγορές εκδηλώνουν σημάδια σαφούς βελτίωσης σε όλους τους βιομηχανικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των κλάδων του χάλυβα, αλουμινίου, κατασκευών, ξυλείας και παραγωγής φυσικών και συνθετικών ινών καθώς επίσης και των τροφίμων και ποτών.
Στον τομέα των μηχανών, που είναι υψηλού περιθωρίου κέρδους, η βελτίωση αντικατοπτρίζεται στις αυξημένες παραγγελίες του Ομίλου, οι οποίες από τον Οκτώβριο του 2008 βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα τόσο στην Βόρεια Αμερική όσο και στην Ευρώπη, κάτι που επιβεβαιώνει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλους τους βιομηχανικούς τομείς, επανεπενδύουν σε κεφαλαιακό εξοπλισμό των εργοστασιακών τους μονάδων.
Στα αναλώσιμα, ο Όμιλος παρουσιάζει σταθερή άνοδο των εσόδων του, επωφελούμενος από την αύξηση της "πραγματικής" ζήτησης, την αναπλήρωση αποθεμάτων των πελατών του και τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών.
Η στρατηγική του Ομίλου, η οποία επικεντρώνεται στις ολοκληρωμένες λύσεις συσκευασίας και αποτελεί μέρος του νέου επιχειρησιακού πλάνου του Ομίλου, έχει επιβεβαιώσει την αποτελεσματικότητά της όχι μόνο από τις ανανεώσεις πολλών συμβάσεων με πολυεθνικές και άλλες εταιρείες, αλλά επίσης από την επέκταση αυτών των συμφωνιών σε νέους τομείς δραστηριότητας της υπάρχουσας πελατειακής βάσης.
Ωφέλειες από την βελτιωμένη λειτουργική δομή
Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης κατέστησε τον Όμιλο ικανό να μειώσει σε ετήσια βάση κατά €18 εκατ. το κόστος παραγωγής και τις λειτουργικές δαπάνες του ενώ το 2010/2011 στοχεύει σε εξοικονόμηση επιπλέον €5 εκατ. Η ορθολογικότερη δομή του Ομίλου μεγιστοποιεί την παραγωγικότητα και τον ανταγωνισμό, καθιστώντας τον ικανό να επωφεληθεί πλήρως από την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας».