14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Της Ρόης Χάικου
Εντείνει την παρουσία της η Creta Farm στις ΗΠΑ, με στόχο να «πιάσει» μερίδιο 1% της αγοράς, εμπλουτίζοντας τα σημεία παρουσίας και τους κωδικούς των προϊόντων της. Και αν το ποσοστό αυτό μοιάζει μικρό, συνεπάγεται πωλήσεις της τάξης των... 70 εκατ. δολαρίων ετησίως (48,6 εκατ. ευρώ), δηλαδή κάτι λιγότερο από τις μισές πωλήσεις της Creta Farm στην Ελλαδα (περίπου 103 εκατ. ευρώ το 2008).
Τα αδέλφια Κώστας και Μανώλης Δομαζάκης, οι ιδρυτές και κύριοι μέτοχοι της κρητικής αλλαντοβιομηχανίας, βρίσκονται συνεχώς στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού προκειμένου να «τρέξουν» τις δραστηριότητες της θυγατρικής εταιρείας και να ενισχύουν την παρουσία των αλλαντικών «Εν Ελλάδι» στα αμερικανικά καταστήματα τροφίμων.
Η Creta Farm δεν περνά απαρατήρητη από τους Αμερικανούς, οι οποίοι σε ετήσια βάση καταναλώνουν πάνω από 306.000 τόννους αλλαντικών, κυρίως γαλοπούλα και ζαμπόν (τα μερίδια αγοράς τους ξεπερνούν το 66%), «δημιουργώντας» τζίρους τάξης των 7 δισ. δολαρίων (4,8 δισ. ευρώ) για τις βιομηχανίες επεξεργασίας κρέατος και αλλαντικών σύμφωνα με έκθεση του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη (Νοέμβριος 2009).
Το ελληνικό προξενείο στη Νέα Υόρκη εκτιμά με βάση τα στοιχεία που διαθέτει ότι εντός της προσεχούς δεκαετίας (2010-2019), η Creta Farms USA θα γίνει μία από τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες της αμερικανικής αγοράς, με μερίδιο αγοράς της τάξης του 1%. Προϋπόθεση να συμβεί κάτι τέτοιο, όμως, είναι να διαδοθεί ακόμη περισσότερο και, τελικά, να εμπεδωθεί από το μέσο Αμερικανό η αξία της υγιεινής-μεσογειακής διατροφής και ιδίως του αγνού παρθένου ελαιολάδου.
Υπενθυμίζεται ότι η Creta Farms USA συστάθηκε τον Μάιο του 2007 λίγο έξω από τη Φιλαδέλφεια -στην πόλη Hatfield- της Πενσυλβάνιας ως joint venture με την αμερικανική Hatfield Quality Meats που ανήκει στον όμιλο συμμετοχών Clemens Investments.
Νέοι κωδικοί
Η γραμμή παραγωγής της λειτούργησε πολύ γρήγορα και στα τέλη Ιανουαρίου 2008 οι πρώτοι 7 κωδικοί προϊόντων έφτασαν σε επιλεγμένα καταστήματα λιανικής πώλησης (Price Choper, Shop & Save, Farm Fresh, Pigley Wigley, Super Value Group κλπ).
Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2009, τα σημεία πωλήσεως στις Ανατολικές Πολιτείες -με 10 πλέον κωδικούς- είχαν φτάσει πλέον τα 550 και στις αρχές του 2010 θα είναι τουλάχιστον 725 σε οκτώ Πολιτείες. Με βάση τους σχεδιασμούς της εταιρείες, οι κωδικοί εντός του 2010 θα αυξηθούν σε 25, επί συνόλου 45 της σειράς «Εν Ελλάδι».
Η κρητική εταιρεία προσανατολίζεται και στην δημιουργία νέων προϊόντων, στο κομμάτι του self service, καθώς τα αλλαντικά της Creta Farm διατίθενται στο κοινό από τον πάγκο.
Καθώς η Ελλάδα δεν ανήκει στις πιστοποιημένες χώρες για εξαγωγή κρέατος προς τις ΗΠΑ, μια ιδιότητα που αποκτάται μέσω της επονομαζόμενης «διαδικασίας ισοδυναμίας», τα αλλαντικά της Creta Farm στην αμερικανική αγορά παράγονται στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της Hatfield Quality Meats με κρέας από τα χοιρινά και τα πουλερικά της ίδιας της Hatfield, αλλά το ελαιόλαδο, που αντικαθιστά το λίπος, εισάγεται από την Κρήτη.
Αξίζει πάντως, να σημειωθεί ότι η πρώτη ελληνική εταιρεία αλλαντικών που επιχείρησε επέκταση στην τεράστια αγορά των ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ήταν η Νίκας Α.Ε., η οποία πραγματοποίησε μιας μάλλον μικρής κλίμακας συνεργασίας με ομογενή επιχειρηματία δραστηριοποιούμενο στην αγορά των “Hot-Dog” (κ. Μάκος-Golden D), με όλα τα λουκάνικα να κατασκευάζονται, στην Αμερική, λόγω της απαγόρευσης εισαγωγής από Ελλάδα. Η προσπάθεια αυτή ωστόσο, δεν φαίνεται να απέδωσε τα αναμενόμενα.
Κατανάλωση
Τα αλλαντικά στις ΗΠΑ καταναλώνονται σε ποσοστό άνω του 50% στις Κεντρικές και Βορειοανατολικές Πολιτείες, κυρίως λόγω του ψυχρού κλίματος και της πληθυσμιακής σύνθεσης (απόγονοι Γερμανών και λοιπών Κεντροευρωπαίων) της συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 12μηνου Ιούλιος 2008-Ιούνιος 2009, οι καταγεγραμμένες πωλήσεις λιανικής όλων των κατηγοριών “Deli Meat” στις ΗΠΑ -εξαιρουμένων, όμως, των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ (Wal-Mart, Costco κλπ) που παραδοσιακά δεν δημοσιοποιούν στοιχεία και στα οποία εκτιμάται ότι πραγματοποιείται το 1/3 των πωλήσεων- ήταν 4,5 δισ δολ. Επομένως, το συνολικό μέγεθος της αγοράς αλλαντικών στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι πλησιάζει τα 7 δισ. δολ.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Προξενείου, όταν η Ελλάδα ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες πιστοποίησης θα μπορεί να εξάγει στις ΗΠΑ, αν όχι νωπό κρέας, για το οποίο εκτιμάται ότι τα περιθώρια εξαγωγικής διείσδυσης στην αμερικανική αγορά είναι περιορισμένα, τουλάχιστον ποιοτικά αλλαντικά.
Και τυρί Εν Ελλάδι
Το δεύτερο πεδίο δράσης για την κρητική αλλαντοβιομηχανία μέσα στο 2010 αναμένεται να είναι αυτό του τυριού μετά την προωθούμενη συμφωνία συνεργασίας με την ΜΕΒΓΑΛ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, καθώς επίσημες ανακοινώσεις δεν έχουν ακόμη υπάρξει, η μακεδονική γαλακτοβιομηχανία θα παράγει τυριά που θα έχουν βάση το ελαιόλαδο και όχι το ζωϊκό λίπος, και τα οποία θα φέρουν την επωνυμία «Εν Ελλάδι» της Creta Farm.
Στόχος είναι εντός του έτους να κυκλοφορήσουν τα πρώτα προϊόντα, πιθανότατα στην κατηγορία των κίτρινων τυριών. Μέχρι σήμερα η ΜΕΒΓΑΛ έχει κυκλοφορήσει μόνο γιαούρτι με βάση το ελαιόλαδο, με την επωνυμία “Μεσογειακό”.
roi.haikou@capital.gr
* Σημ. Η αναγωγή δολαρίων σε ευρώ έχει γίνει με ισοτιμία 1 ευρώ=1,44 δολάρια