14:13 08/09
Mega deal 17 δισ. δολ. μεταξύ SpaceX και EchoStar
Το deal αφορά στην αγορά φάσματος και είναι μεταξύ μεγαλύτερων συμφωνιών φέτος.
Στα μεγέθη εννεαμήνου αντανακλώνται τα χρονίζοντα πλέον προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος: ανυπαρξία νέων έργων και ακύρωση των μεγάλων υπό δημοπράτηση έργων (επεκτάσεις Αττικής Οδού ή αεροδρόμιο Καστελίου). Στο πλαίσιο αυτό εγγράφεται η μειωμένη κερδοφορία κατά 61,3% που εμφάνισε συνολικά το σύνολο των κατασκευαστικών το εννεάμηνο και διαμορφώθηκε -σύμφωνα με την Πήγασος ΑΕΠΕΥ- στα 169,5 εκατ. ευρώ από 438 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Στον αντίποδα, ο συνολικός κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 5%, στα 3,8 δισ. ευρώ και η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) ενισχύθηκε κατά 2,8%, στα 448,5 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, όπως επισημαίνει η χρηματιστηριακή, κύρια χαρακτηριστικά των φετινών μεγεθών είναι τα συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους, αλλά και η βελτίωση των καθαρών κερδών σε τριμηνιαία βάση.
Έτσι, κατά το εννεάμηνο του 2009, από τις 16 εισηγμένες τέσσερις έχουν αρνητικά περιθώρια καθαρού κέρδους, ήτοι η ΑΤΤΙΚΑΤ (-4,2%), η Βιοτέρ (-7,0%), η Δομική Κρήτης (-4,5%) και η Έδραση (-67,5%). Σύμφωνα πάντα με την Πήγασος, το περιθώριο καθαρού κέρδους για τους τρεις “μεγάλους” των κατασκευών, δηλαδή για τους ομίλους Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαμορφώθηκε στο 4,4% (από 5,5%), στο 3,3% (από 2,5%) και στο 14,3% (από 4,1%), αντιστοίχως. Συρρίκνωση περιθωρίων και κερδών παρουσίασαν η Αττικάτ, η Έδραση, ο Μοχλός και η μητρική του Τεχνική Ολυμπιακή.
Παράλληλα, εξαιτίας της κρίσης που άφησε ανεπούλωτα τραύματα στην εγχώρια και διεθνή αγορά ακινήτων, ο σχετικός κλάδος επέφερε ζημιές 2,9 εκατ. ευρώ για τον Ελλάκτωρ και μείωσε τα καθαρά κέρδη από τον εν λόγω τομέα για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στα 580 χιλ.. ευρώ από 16,3 εκατ. ευρώ. Η συνολική αξία πάντως, των ακινήτων που κατέχει και αναπτύσσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσεγγίζει τα 300 εκ ευρώ, ενώ η δανειακή μόχλευση περιορίζεται σε λιγότερο από 20%.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης, κατά το φετινό εννεάμηνο κατέγραψε αύξηση κατά 325% της κερδοφορίας, λόγω της συμφωνίας με τον όμιλο GDF Suez για την πώληση ποσοστού των ενεργειακών μονάδων Ήρων Ι και Ήρων ΙΙ. Και μαζί με την Intrakat, βρίσκεται στην κατάταξη της Πήγασος με τις εισηγμένες που σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις σε επίπεδο τρίτου τριμήνου. Σε ετήσια βάση όμως, η σχετική κατάταξη διευρύνεται με την παρουσία της Αθηνάς, θυγατρικής του ομίλου J&P Άβαξ, αλλά και της Προοδευτικής.
Καμία αλλαγή συσχετισμού δυνάμεων δεν υπήρξε κατά το εννεάμηνο, με τις τρεις μεγάλες κατασκευαστικές να διατηρούν την κυριαρχία τους και να διαθέτουν συνολικό ανεκτέλεστο σε Ελλάδα και εξωτερικό κατά προσέγγιση 10 δισ. ευρώ:
- Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του Ελλάκτωρ αγγίζει σήμερα τα 3,5 δισ. ευρώ, ενώ υπάρχουν συμβάσεις προς υπογραφή ύψους 1,2 δισ. ευρώ
- Το ανεκτέλεστο του J&P Άβαξ διαμορφώνεται στα 2,1 δισ. ευρώ, με τη διοίκηση της εισηγμένης να έχει προς υπογραφή έργα αξίας 700 εκατ. ευρώ και
- Το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, το 20% του οποίου προέρχεται από τις αγορές της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων.
Όπως επισημαίνει η χρηματιστηριακή, από τις μικρής κεφαλαιοποίησης κατασκευαστικές, θετική εικόνα εμφάνισαν η Intrakat που αύξησε τα καθαρά της κέρδη κατά 274,8%, η ΑΕΓΕΚ που ύστερα από τη διαγραφή των επισφαλειών αντέστρεψε τις ζημίες σε κέρδη και ο όμιλος Κλουκίνας Λάππας που παρουσίασε αύξηση καθαρής κερδοφορίας 3,8%.
Δημ. Δελεβέγκος
dimitris.delevegos@capital.gr