Του Κώστα Νάνου
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η στρατηγική επένδυση του ΟΛΠ στον προβλήτα Ι συνολικού ύψους 160 εκατ. ευρώ, καθιστώντας το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της χώρας άκρως ανταγωνιστικό στην αγορά της Μεσογείου.
Μια επένδυση που θα καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά έναν από τους 6 συνολικά τερματικούς σταθμούς σε ολόκληρη την Μεσόγειο που έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν τα νέας γενιάς πλοία post panamax με δυνατότητα μεταφοράς άνω των 10.000 εμπορευματοκιβωτίων(teu). Οι υπόλοιποι σταθμοί εντοπίζονται σε Ισπανία, Ιταλία, Μάλτα και Αίγυπτο.
Αύριο καταπλέουν στο λιμάνι του Πειραιά οι 3 από τις 4 νέες γερανογέφυρες φορτοεκφόρτωσης τύπου Super Post Panamax που θα τοποθετηθούν στην ανατολική πλευρά του προβλήτα Ι ο οποίος παραμένει υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ.
Οι νέες αυτές γερανογέφυρες -κόστους περίπου 28 εκατ. ευρώ- λόγω των μεγάλων δυνατοτήτων που διαθέτουν(ανύψωση 40 μέτρα, δυναμικότητα 65 τόνους, 60 μέτρα πρόβολο για μεταφορά μέχρι και 22 εμπορευματοκιβώτια σε μήκος) και σε συνδυασμό με το βύθισμα των 18 μέτρων στον προβλήτα, παρέχουν στον ΟΛΠ τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει τα μεγαλύτερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιούνται σήμερα.
Ο νέος προβλήτας Ι του ΟΛΠ, δυναμικότητας 1,1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, εκτιμάται ότι θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία στο δεύτερο τρίμηνο του 2010. Θα διαθέτει 4 γερανογέφυρες Super Post Panamax, 3 γερανογέφυρες Panamax, 8 γερανογέφυρες πυκνής στοιβασίας RMG και το πλέον σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα λειτουργίας.
Η δυναμικότητα του δηλαδή επαρκεί όχι μόνο για την εξυπηρέτηση του συνόλου του εγχωρίου φορτίου(εισαγωγές και εξαγωγές), αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σύμβαση για φορτίο μεταφόρτωσης περίπου 400.000 εμπορευματοκιβωτίων.
Κατά το υπόλοιπο μέρος, το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα εκβάθυνσης του επιβατικού λιμένα, αναβάθμισης πληροφοριακού συστήματος και υποδομών και ανανέωσης υφιστάμενου εξοπλισμού, η χρηματοδότηση των οποίων προβλέπεται με ίδια κεφάλαια.
Η συνολική επένδυση του προβλήτα Ι στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων ανέρχεται σε 160 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και με ίδια κεφάλαια του ΟΛΠ. Την εκμετάλλευση και λειτουργία του θα έχει ο ΟΛΠ.