Της Ρόης Χάικου
Σαν... τίγρης βρυχάται η Frigoglass στην Ασία, αφού η Ανατολή προσφέρει σημαντική «ανάσα» στα αποτελέσματα της. Μπορεί στο εννεάμηνο η συνολική εικόνα της ελληνικής πολυεθνικής να μην ήταν η ιδανικότερη, κυρίως λόγω της μείωσης των πωλήσεων στις Ευρωπαϊκές αγορές, ωστόσο η Ασία εξακολουθεί να «τρέχει» με σημαντικούς ρυθμούς.
Από τα αποτελέσματα του εννεαμήνου προκύπτει ότι οι πωλήσεις του ομίλου στην Ασία αυξήθηκαν κατά 30,14%, στα 48,602 εκατ. ευρώ από 37,345 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, κυρίως λόγω αύξησης στις πωλήσεις προς τους άλλους εμφιαλωτές της Coca-Cola. Όπως σχολίασε ο κ. Πέτρος Διαμαντίδης, διευθύνων σύμβουλος της Frigoglass, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, η ανάπτυξη από την Ασία αναμένεται να συνεχιστεί, ενώ βελτίωση αναμένεται από την Αφρική, παράλληλα με την καλή πορεία του κλάδου της Νιγηρίας.
Τις εκτιμήσεις αυτές φαίνεται ότι συμμερίζονται και οι αναλυτές. Ενδεικτικά, η Proton Bank σε έκθεσή της τόνισε ότι οι ισχυρές επιδόσεις από την Ασία σε συνδυασμό με τη μείωση του λειτουργικού κόστους αποτελούν τους δύο βασικούς πυλώνες της στρατηγικής της διοίκησης, ενώ η National Sec - P&K σημείωσε πως η επέκταση στις αναδυόμενες αγορές αναμένεται να αντισταθμίσει εν μέρει την πτώση στις ανεπτυγμένες αγορές. Η Citigroup από την πλευρά της εκτιμά ότι η εταιρεία θα ανακάμψει δυνατά την περίοδο 2010-2011. Το γεγονός ότι «η χώρα των δράκων» αποτελεί την ατμομηχανή της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας (η Κίνα παρουσίασε ανάπτυξη 8,9% στο τρίτο τρίμηνο), ενισχύει τις καλές προοπτικές της Frigoglass στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Σήμερα το μερίδιο αγοράς της Frigoglass στην ασιατική ήπειρο, συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας όπου σχετικά πρόσφατα απέκτησε παρουσία, κινείται στο 6%.
Η αγορά της Ασίας αποτελεί προτεραιότητα για τη διοίκηση του ομίλου, κυρίως γιατί συνδυάζει το μεγάλο μέγεθος με τις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, ενώ παράλληλα ο ανταγωνισμός ασκείται από τοπικούς παίκτες. Για το σκοπό αυτό εξετάζεται η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των παραγωγικών μονάδων της Κίνας, της Ινδίας και της Ινδονησίας και η περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου σε αυτές τις περιοχές. Εκτός από την Κίνα και την Ινδία, αξιοσημείωτες πωλήσεις καταγράφηκαν στο εννεάμηνο από το Βιετνάμ, τη Σρι Λάνκα και τη Μαλαισία. Επίσης, η εταιρεία έλαβε τις πρώτες παραγγελίες από τις Φιλιππίνες κατά την διάρκεια του τρίτου τριμήνου και εκτιμά ότι θα συνεχιστούν και στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 192 εκατ. ευρώ έσοδα του εννεαμήνου, το 25,3% προήλθε από την ασιατική δραστηριότητα. Πέρυσι την ίδια περίοδο το ποσοστό συνεισφοράς της Ασίας στα έσοδα ήταν 10,1%.
Με βάση τα αποτελέσματα εννεαμήνου που ανακοίνωσε η Frigoglass, ο όμιλος εμφάνισε μείωση 41,9% στον κύκλο εργασιών, στα 246,1 εκατ. ευρώ αποτέλεσμα της μείωσης κυρίως των πωλήσεων σε Ρωσία και Ανατολική Ευρώπη. Τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 6,5 εκατ. ευρώ (-82,8%). Ωστόσο, όπως τόνισε η διοίκηση της εταιρείας, οι ταμειακές ροές εμφανίζουν βελτίωση, ενώ έχουν περιοριστεί σημαντικά οι επενδύσεις, στα 9,5 εκατ. ευρώ από 33,6 εκατ. ευρώ το 2008, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης.
roi.haikou@capital.gr