Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 25-Σεπ-2009 09:21

    "Ανοίγει το παιχνίδι" στα telecoms

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Νίκου Χρυσικόπουλου
     
    Σε διαρκή αναβρασμό παραμένει η τηλεπικοινωνιακή αγορά που συνεχίσει να κινείται “στο κόκκινο” υπό την διαρκή πίεση για προσέλκυση νέων συνδρομητών, την επιτακτική για ορισμένες εταιρείες του κλάδου ανάγκη βελτίωσης της κερδοφορίας τους και το βάρος που προσθέτουν οι διαρκείς επενδύσεις σε υποδομές και δίκτυο ώστε να επικρατήσουν στη μάχη του ανταγωνισμού. 

    Μεγάλοι και μικρότεροι “παίκτες” του κλάδου επιστρατεύουν όλες τους τις δυνάμεις επιδιώκοντας να ενισχύσουν τα μερίδιά τους στην αγορά η οποία, με αιχμή την ευρυζωνικότητα, διαρκώς αναπτύσσεται. Με βάση στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορικής, στο πρώτο εξάμηνο του 2009 η αγορά “έτρεξε” με περίπου 1.870 νέες συνδέσεις ημερησίως, επίδοση που ανεβάζει το συνολικό μέγεθος των σταθερών ευρυζωνικών γραμμών στα 1,7 εκατομμύρια (αύξηση 40,73% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2008). 

    Ωστόσο, τα περιθώρια ανάπτυξης παραμένουν ακόμη μεγάλα καθώς με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από την 14η έκθεση της Ε.Ε. για την αγορά Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 23η θέση στα 27 κράτη μέλη σε όρους ευρυζωνικής διείσδυσης. Αυτό σημαίνει πως οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν εν δυνάμει μια “δεξαμενή” συνδρομητών που μπορούν να προσελκύσουν για να ενισχύσουν τα οικονομικά μεγέθη και τα μερίδιά τους, εγχείρημα ωστόσο που μόνον εύκολο δεν είναι λόγω των σημερινών οικονομικών συνθηκών αλλά και του σκληρού ανταγωνισμού που συνεχίζει να χαρακτηρίσει την αγορά των telecoms. 

    Στον ΟΤΕ ευελπιστούν πως με νέα εμπορική πολιτική και απελευθερωμένοι από τους «περιορισμούς» που, όμως εκτιμούν, επέβαλε στον Οργανισμό η ΕΕΕΤ θα μπορέσουν να ελαχιστοποιήσουν την αποχώρηση πελατών. Κύριο μέλημα της διοίκησης του ομίλου συνεχίζει να αποτελεί η προάσπιση της συνδρομητικής του βάσης στο κομμάτι της σταθερής τηλεφωνίας και internet. Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα ξεπέρασε το 1,9 εκατ. συνδρομητές από σχεδόν 1,4 εκατ. ένα χρόνο πριν, μια αύξηση περίπου 36%. Οι πελάτες ADSL (χονδρικής & λιανικής) στο δίκτυο του ΟΤΕ ανέρχονται στο 1,05 εκατομμύριο ενώ το μερίδιο του στην αγορά λιανικής ADSL αν και μειώθηκε σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2009, διατηρήθηκε πάνω από το 50%.
                
    Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους πυλώνες στρατηγικής του Οργανισμού, αυτοί αφορούν τα σχέδια για μείωση του κόστους μισθοδοσίας μέσω προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου και στις επενδύσεις για την αναβάθμιση του δικτύου. Η Deutsche Telekom έχει εκτιμήσει πως η αποχώρηση 2.000 εργαζομένων μέσω εθελουσίας, θα μπορούσε να εξοικονομήσει περί τα 130 εκατ. ευρώ ετησίως, να βελτιώσει κατά 20% το EBITDA και να αυξήσει τις αναμενόμενες ελεύθερες ταμειακές ροές (FCF) του ΟΤΕ κατά 10% περίπου. Σύμφωνα με στοιχεία της, μόνο για το πρώτο φετινό εξάμηνο το κόστος μισθοδοσίας του Οργανισμού ανήλθε στα 400 εκατ.ευρώ. 

    Παράλληλα, με αιχμή την τεχνολογία VDSL (Very High Speed DSL), ο ΟΤΕ προωθεί επένδυση 300 – 400 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του δικτύου οπτικών ινών που θα επιτρέψει να παρέχει θεωρητικές ταχύτητες από 50 Μbps ως 100 Μbps, έναντι 24 Μbps που είναι σήμερα η ανώτατη θεωρητική ταχύτητα πρόσβασης στο internet στην Ελλάδα. 

    Ο ΟΤΕ, πάντως, συνεχίζει να δέχεται την πίεση του ανταγωνισμού που καταφέρνει να αυξάνει το μερίδιο αγοράς ως αποτέλεσμα των επιθετικών προωθητικών ενεργειών. Την πρωτοκαθεδρία μεταξύ των εναλλακτικών παρόχων συνεχίζει να διατηρεί η Forthnet, με μερίδιο στο κομμάτι των συνδέσεων LLU που υπολογίζεται στο 30,8%. Η εταιρεία στο τέλος του εξαμήνου διάθετε 302 χιλιάδες πελάτες ευρυζωνικών συνδέσεων, από 231 χιλιάδες ένα χρόνο πριν. Από αυτούς, οι 255 χιλιάδες ήταν πελάτες μέσω αποδεσμοποιημένης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο (LLU) του ΟΤΕ. 

    Οι επικεφαλής της Forthnet είδαν για ένα ακόμη τρίμηνο να ισχυροποιείται το EBITDA του ομίλου, λόγω της ενοποίησης των υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης και της βελτίωσης των αποτελεσμάτων στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Η εταιρεία επιδιώκει να αξιοποιήσει πλήρως το «όπλο» της ψηφιακής πλατφόρμας Nova και των συνεργιών που αναπτύσσονται με τις υπόλοιπες υπηρεσίες της εταιρείας. Ήδη στην αγορά “βγήκαν” τα πρώτα συνδυασμένα πακέτα προσφορών τηλεφωνίας (2play) και τηλεόρασης (Νova), μέσω των οποίων η εταιρεία επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω την συνδρομητική της βάση. 

    Στους στόχους του τηλεπικοινωνιακού ομίλου για το υπόλοιπο της χρονιάς, είναι η ενίσχυση των ιδιόκτητων υποδομών του δικτύου κορμού στην Βόρεια Ελλάδα και στα μεγάλα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγίου και των Δωδεκανήσων, κάτι που θα αυξήσει σημαντικά τη διαθεσιμότητα συνδυαστικών υπηρεσιών στις περιοχές αυτές. Παράλληλα, μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία του 5ου transponder, αναβαθμίζοντας σημαντικά την υφιστάμενη χωρητικότητα στους δορυφόρους, κάτι που θα επιτρέψει την παροχή επιπλέον προγραμμάτων και την αναβάθμιση της ποιότητας τους.
    Τα deals έκλεισαν, αναμένονται οι συνέργιες
     
    Στο τέλος Σεπτεμβρίου (30/9) οριστικοποιείται και τυπικά το deal μεταξύ της Hellas on Line (hol) και της Vodafone, βάσει της οποίας η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας αποκτά μετοχική συμμετοχή ύψους 18,5% στη δεύτερη, με αντάλλαγμα την εισφορά του υφιστάμενου κλάδου σταθερής τηλεφωνίας και ευρυζωνικών (DSL) υπηρεσιών της Vodafone. Οι δύο εταιρείες συγκαλούν γενικές συνελεύσεις την ίδια ημέρα για να ληφθούν οι απαιτούμενες εγκρίσεις από τους μετόχους και εν συνεχεία θα ολοκληρώσουν τον “αγώνα δρόμου” που έχουν ξεκινήσει για να λανσάρουν από κοινού στην αγορά νέα προϊόντα και υπηρεσίες σταθερής, κινητής τηλεφωνίας και ευρυζωνικού internet πριν το τέλος της χρονιάς.

    H Hellas on Line επιδιώκει να αυξήσει το μερίδιό της στην αγορά και πρόσφατα ξεκίνησε την παροχή της νέας ευρυζωνικής υπηρεσίας «Internet με την ημέρα», ενώ ολοκλήρωσε ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, αυτό του ιδιόκτητου δικτύου οπτικών ινών, μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στην Ελλάδα σε έργα τηλεπικοινωνιακής υποδομής. Η κατασκευή του είχε ξεκινήσει από το 2006 και αποτελεί μέρος του επενδυτικού πλάνου του ομίλου, ύψους 240 εκατ. ευρώ. Εκτείνεται σε περίπου 3.800 χιλιόμετρα πανελλαδικά, καλύπτοντας την ηπειρωτική Ελλάδα κατά το μεγαλύτερο μέρος της και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πίσω από αυτό του ΟΤΕ. Σταθερά ανοδικά κινείται και η συνδρομητική βάση της εταιρείας. Στο τέλος εξαμήνου, ο αριθμός συνδρομητών broadband της Hellas on Line ξεπέρασε τις 232 χιλιάδες , οδηγώντας το συνολικό μερίδιό της στην αγορά LLU στο 26,1%. Στην τρίτη θέση, πίσω από Forthnet και Hellas on Line, παραμένει η Tellas (Wind) με περίπου 180 χιλιάδες συνδέσεις (LLU). 

    Υπό το βάρος του ανταγωνισμού και της πίεσης για βελτίωση των οικονομικών τους επιδόσεων, οι μικρότεροι "παίκτες" της αγοράς διεκδικούν το δικό τους χώρο στην αγορά των telecoms. Η On Telecoms και Vivodi συμφώνησαν για τη μεταξύ τους συγχώνευση με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη. H πρώτη θα πραγματοποιήσει αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 50 εκατ. ευρώ σε μετρητά με παραίτηση των παλαιών μετόχων που θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από την οικογένεια Εφραίμογλου, μοναδικό μέτοχο της Vivodi, η οποία θα συμμετέχει στο εταιρικό σχήμα με ποσοστό 20%, ενώ σε δεύτερη φάση δεν αποκλείεται να εξεταστεί η εισαγωγή σε μια χρηματιστηριακή αγορά.

    Η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα δημιουργήσει ένα νέο σχήμα με βάση 150.000 τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων (μέσω αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο), αριθμός που εάν δεν υπάρξουν – συνήθεις σε τέτοιες περιπτώσεις - αποχωρήσεις συνδρομητών, θα δημιουργήσει ένα τέταρτο «πόλο» στην αγορά. Στο τέλος του 2008 η On Telecoms εμφάνισε έσοδα 42,5 εκατ. ευρώ, ζημιές 42 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις 110 εκατ. ευρώ ενώ η Vivodi πραγματοποίησε έσοδα 38 εκατ. ευρώ και εμφάνισε ζημίες 8,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αναμένεται να παρουσιάσει θετικό EBITDA στα μέσα του 2010 όταν και θα έχουν αρχίσει να διαφαίνονται οι συνέργιες της εξαγοράς της Vivodi, οι οποίες εκτιμώνται σε 10 εκατ. ευρώ. 

    Σημειώνεται πως τον περασμένο Απρίλιο είχε ανακοινωθεί η συμφωνία για την εξαγορά των εταιρειών Net One και Algonet από την On Telecoms, κάτι που φαίνεται να καθυστερεί λόγω της προτεραιότητας που έχει το deal με τη Vivodi. 

    Τέλος, η κυπριακή Cyta συνεχίζει την επέκταση του δικτύου της στην Ελλάδα. Η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει δικό της οπτικό δίκτυο πέραν των 1.450 χλμ. και εκτιμάται ότι σήμερα διαθέτει περί τις 27 χιλιάδες συνδέσεις (LLU). Η Cyta Ελλάς, στην πρώτη υπερδωδεκάμηνη χρήση της (26.1.2007-31.12.2008) εμφάνισε ζημίες 7,5 εκατ. ευρώ.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ